maandag 14 september 2009

Groene vingers???

Ik zat net een kop thee te drinken en heerlijk genietend naar mijn planten in de vensterbank te kijken. Wie had dat gedacht. Ik, en groene welvarende planten?? Echt niet! Ik heb absoluut geen groene vingers. Mijn moeder wel, die kan zelfs het allerkleinste plantje vertroetelen tot een gingant van een plant. En bij mij gaat hij of zielig verdrogen of hij verzuipt van de nattigheid. Ik ben daarin heel erg zwart/wit. Of ik verzorg ze te goed (ahum, te veel water e.d.) of ik verzorg ze niet, ja, dat betekent dat ze niks krijgen!
Maar, ja ik vind planten wel gezellig staan in huis. Ik ben ook op internet gedoken, want hoe mijn huis staat, dan krijgen ze of  's ochtends of  's middags hete zon over zich heen. In de winter geen punt, maar de zomer........, googlen dus. Daar kwam ik uit op kaktussen! Jakkie vind ik niks aan, en dan die prikkers en dat met kinders, nee! Geen goed idee. Naar een tuinderij gegaan. Het antwoord: kaktussen! Is er dan niks wat wel past.
Tot mijn moeder me een keer een orchidee gaf, die heb ik toen op een veilige plek in de keuken gezet. Daar is niet ze veel zon. En die deed het goed, en toen kreeg ik er een van mijn zus, en die deed het ook heel goed! Zou ik het dan toch kunnen? Varen gekocht, in een schaduwrijke hoek gezet, en die ging dood! Binnen een maand kassieweilen. Hmmm. Toen zag ik vorig jaar deze orchideeën, in de aanbieding, nou vooruit dan maar. In de vensterbank gezet en net zo behandeld als die in de keuken. Ja, orchideeën! en die houden helemaal niet van felle zon, maar ze doen het goed!!!
Vorig jaar eind april deze orchideeën gekocht. Ze stonden,  totdat ik ze ging verhuizen (ja, stom, maar er was even een kinderproject in de vensterbank) prachtg te bloeien, en na de verhuizing waren ze  binnen een maand alle bloemen kwijt. December in zonder bloemen, snik..... Maar weer vertroeteld, en in januari begon hij weer uit te lopen, met dit als resultaat. Hij blijft knoppen zetten, zie bovenste foto!

En ik ben superchaotisch wat de verzorging betreft, hoewel daarin ben ik natuurlijk wel consequent, hahaha.

Recept chaotische bediening:
Ze krijgen 1 x in de maand orchiedeeënvoeding, allebei een halve gieter en 2 weken later allebei een halve gieter zonder voeding. Vanaf mei gaat het zonnescherm neer, vanaf september niet meer. En de bladen worden elke maand afgenomen met melk, gaat al het vuil en stof makkelijk van af. En eens in de zoveel tijd een spraybeurt, worden ze natgespoten.

En het resultaat mag er zijn!

9 opmerkingen:

  1. Ze zijn echt schitterend!!
    Knap hoor zonder groene vingers:-)
    Je kunt niet alles hebben toch?

    Groetjes Arjanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig!!! Het is alsof ik het geschreven had kunnen hebben! Mijn moeder heeft ook supergroene vingers en ikke....euh....niet....hahaha! Maar als deze het wel goed blijven doen, dan ga ik ook maar eens orchideeen aanschaffen, het staat wel altijd heel gezellig! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou ik vind het knap hoor hoe je ze zo groot en mooi hebt! Ze zijn prachtig en hier ook een graag geziene plant in huis!
    Misschien leuk om te vertellen dat ik eigenlijk bloembindster ben, ik heb daar mijn diploma's voor gehaald maar ben er nooit in verder gegaan. Toen de kinderen kwamen had ik veel meer belangstelling om mijn toen al bestaande hobby uit te oefenen en ook nu zou ik het nog niet willen verruilen voor het werk in de bloemenwinkel ;)

    groetjes.. Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig!!!
    Hier ook een aantal orchideeen. Een van de weingie planten die het bij mij ook goed doen.

    Groetjes Nel

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jeetje hoezo geen groene vingers....?

    Wat een luxe behandeling krijgen ze bij je.
    Hmmm nou snap ik misschien ook waarom ook deze het bij mij soms niet zo goed doen.......
    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig zijn bijna struiken!Ik ben ook zo slecht met planten na 2-3 weken is er meestal niets meer van over.Maar inderdaad t staat wel als de kers op de taart in huis.Tijden geleden heb ik ook 2 orchideen gekregen die hebben t ook wel goed gedaag maar niet zoals bij jou hoor.Gelukkig heb ik nu veel hortensia kransen binnen en lavendel dus nieuwe planten daar wacht ik wel even mee.Groetjes,Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wouw, wat heb jij er veel bloemen in Zitten, vind ze mooi en zal er binnenkort wel weer een paar aanschaffen, het is z'on beetje de enige bloeiende plant hier in de winter in Zweden.

    Fijne avond.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauwww ik ben dol op orchideeen maar zou mooi als die van jou krijg ik ze nooit, prachtig!

    Groetjes Jenny

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat veel bloemen, ik heb nu een orchidee met 10 bloemen dat vind ik al veel. En wat een luxe behandeling. Ik wist niet eens dat er zoiets als voeding voor een orchidee bestaat. Misschien moet ik dat voor mezelf gaan gebruiken, haha

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (14) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (168) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) gala (1) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (3) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (75) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kraag op staander (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (2) mouwsplit met manchet (1) museum (1) muts (4) naaien (3) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaitechnieken (3) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (78) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) Saskia's keukentafel (3) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (27) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (5) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonder patroon (1) zonnetje (3) zwemdiploma (3)