zondag 15 november 2009

W...... begon op een plat papiertje!


De basis van het "Weihnachtskleid" begon op een plat papiertje!

Ik had eerst een héél ander ontwerp, en die heb ik ook genaaid, maar 't was HET niet. Dit is mijn 2e ontwerp voor een feestjurk, en die voelde gelijk goed. Ook het patroon uitwerken tot een echt patroon om uit te knippen ging gesmeerd.


Deze jurk is de 1e jurk genaaid n.a.v. het ontwerp. Dit is model A. Zonder de taartpunten in de zijnaad en middenachternaad, met een voering waarop meerdere lagen tulen, in verschillende hoogtes, zijn gestikt. En als afwerking/versiering heb ik ivoorkleurig satijnband gebruikt


Dit is jurk 2 die ik naaide en is model B. Deze jurk heeft taartpunten in de zijnaden en in de middenachternaad. En heeft onder de 2 bovenlagen en een voering met daaraan tule gestikt met als zwart accent satijnband opgestikt.



Het uiteindelijk uitgekozen ontwerp

Bij Farbenmix wilde ze meerdere modellen kunnen laten zien, en ik zat met model C te "modderen". Hij was niet goed, en ineens 10 minuten voordat de doos dichtgeplakt werd naar Duitsland had ik het. In de doos zaten 2 jurken, tekeningen, patronen en een CD-rom met tig foto's van Bridget, zodat er gezien kon worden wat het jurkje deed met een meisje erin. In 5 minuten was het nieuwe model C getekend, en ik was er heel blij mee.... het was GOED!

Dit is model C met 1 rimpelstrook aan de bovenlaag en 2 aan de onderlaag

Model C werd uitgekozen! Maar was niet gemaakt! Dus het verzoek was de jurk te maken met een Hollandse look! En of ik ook een foto-werkbeschrijving wilde maken???? Een wat??? Hellepie, nog nooit gedaan, maar goed voor alles is een eerste keer! En het ging goed!


Ik heb er ook nog een bolero bijgemaakt, 2 versies. Model A zonder rimpelstrook en met mouwsplitjes en model B met rimpelstrook zonder mouwsplitjes. Het leuke van deze jurk en bolero was de stof, daar kon ik mee spelen. Ik had een stippeltje en een bloemetje gekocht. En daar mee gespeeld met de taartpunen en de binnen- en buitenkant van de bolero. De bolero kan dus ook binnenstebuiten gedragen worden, dus geen label erin stikken! Je ziet geen verschil wat nou eigenlijk de binnenkant moet zijn of de buitenkant!

Willemientje!

Dit is de jurk gemaakt voor op de cover van het patroon...

Nadat ik model C had opgestuurd, en daar alles werd gecheckt of het patroon en de jurk goed was, kreeg ik het verzoek om een "spezielle Modell". Inmiddels kan ik de jurk wel dromen en ik vind het zelf een pláátje geworden.
Een paar weken geleden kreeg ik een letter toegewezen! De W.....!! Ik kwam uit op mijn moeders 2e naam Wilhelmina. Ze vond de naam nooit zo leuk, het was zo'n zware naam vond ze. Maar door mijn moeder, die toen ik klein was altijd achter de naaimachine geplakt zat, ben ik gaan naaien. En het moest gewoon zó zijn. De W van Wilhelmina werd Willemientje..... Mijn moeder vind haar naam nu veel leuker, doordat het nu verbonden is met mijn eerste patroon!

Dank je mam, dat je altijd zo lekker met plezier achter de naaimachine zat, en dat ik mee mocht rommelen, daardoor ben ik begonnen en beginnen mijn meiden nu ook!

29 opmerkingen:

  1. Ik vind het een hele leuke naam. Hoe vaker ik het jurkje bekijk, hoe leuker ik het patroontje vind worden. Deze gaat er ook wel komen.

    Groetjes mariëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat knap zeg! Mooi gedaan. Een echte feestjurk, maar of die geschikt is voor mijn "halve jongen"?
    Misschien in een iets kortere versie? Ik vind de halslijn prachtig trouwens!
    Gefeliciteerd met je eerste Farbenmix patroon. Op naar de volgende!

    Groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Supermooi!!
    Wat een werk heb je daaraan gehad, het resultaat is werkelijk sprookjesachtig.
    Dit gaat ongetwijfeld een topper worden bij FM :-)
    Groetjes, Lenie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is een geweldige prestatie die je geleverd hebt: je eigen patroon, super! En wat voor een! Ik vind hem schitterend, een echte feestjurk. Leuk om zo je verhaal te lezen, de eerste modellen vind ik ook schitterend!

    Groetjes, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oh geweldig zeg wat een boel nostalgie zit er in jou modellen!! Prachtig gewoon!
    Ik vind ze stuk voor stuk heel erg mooi.. de onderste foto's, die met die bloemetjes! Wauw!!
    't is net een sprookje!

    groetjes.. Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een geweldige prestatie, gefeliciteerd. Een prachtige jurk. En heel erg leuk om het verhaal achter de naam te lezen.

    Groetjes van Janny.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mooie collage heb je gemaakt en de onderste jurk met bloemetjes is inderdaad een plaatje!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi!! Wat een plaatje van een jurk!
    Weldikverdiend geef ik je een award voor je creativiteit!!
    Zie:
    http://acolourfullifezomer2009.blogspot.com/2009/11/award-leuk.html

    Heel veel succes met het patroon!!! Geweldig!

    Succes met

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Alicia is er nu al helemaal weg van, vooral die laatste met dat bloemetje vind ze erg mooi... Hij gaat hier op het verlanglijstje !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ze zijn allemaal prachtig!! Heel mooi!!
    En geweldig dat je het patroon naar je moeder hebt genoemd!

    Groetjes
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is echt een plaatje.
    En ik ga hem zeker een keertje naaien.
    Succes met het volgende ontwerp.

    Groetjes,
    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow jij hebt niet echt stilgezeten zeg.
    Ik moet zeggen dat ik het onwijs knap vind dat je vanaf de eerste potloodstrepen een jurk kan toveren, en nog niet eens de simpelste!

    Ze zijn allemaal super mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een feestelijke jurk! Niet alleen voor de kerst, ik denk dat een hoop meisjes ook zo'n mooie jurk voor hun verjaardag of communie zouden willen. Ben benieuwd naar alle andere voorbeeldjurken als hij bij FM op de site komt!

    Succes met je eventuele volgende patroon!

    Groetjes Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik vind de jurk enorm sprookjesachtig en vind het dus erg jammer dat mijn trouwdag al ver achter me ligt anders was dit zeker het bruidsmeisjesjurkje geworden ;) En je dochter poseert ook als een echt prinsesje op de foto's, mooi hoor!!
    En wat leuk dat je je moeder op deze manier vereerd hebt.
    Maar wie weet ga ik hem nog naaien voor andere bruidsmeisjes.

    Gefeliciteerd met je 1e FM-patroon, ik ben benieuwd wat je nog meer in petto hebt voor ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Fantastisch! Vind hem steeds mooier worden, het model met de bloemen (onderste) is helemaal geweldig!

    Groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik vind je patronen prachtig! Heel mooi ontworpen. Succes ermee!
    Groeten van Jellie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. hallo collie,
    Ik vond je tweede jurk al mooi maar toen ik de rest gezien had was ik helemaal enthousiast. (jammer dat ik uwyh).
    Ook van mij een dikke proficitat met dit patroon.
    groetjes Kronova

    BeantwoordenVerwijderen
  18. In 1 woord super. Je mag echt trots zijn op jezelf op mams en je dames........
    Een plaatje.
    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  19. super werk heb je afgeleverd,ze zijn alle 3 mooi trouwens. zelfs de naam is mooi. het zal wel een fb knaller worden, is ie moeilijk?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hallo Anoniem,

    Hij is niet moeilijk te maken. Op de farbenmix-site zie je een collage-foto met een lila/grijs jurkje met lila-satijn onderjurk. Die is door mijn vriendin gemaakt, en zij is pas een maand of 4 aan het naaien en het is haar 3e of 4e jurkje! En zij vond het met de foto-werkbeschrijving heel erg duidelijk te maken. Je kan het anders zelf aan haar vragen, zij heeft een blog www.natievang.blogspot.com.

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ongelooflijk wat een ontwerpen en wat een prachtige stoffen, jouw meiden zullen jouw later net zo dankbaar zijn als jij nu jouw moeder, lieve groet irma

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Collie,

    Ik heb de eer gekregen om jou patroon te mogen proefnaaien, en mijn complimenten!!
    Het is een heerlijk patroon, en door je duidelijke beschrijving en je heldere foto's voor iedereen heel goed te maken.
    Als beginnende naaister het "gewone patroon"
    en voor de evaren naaisters onder ons, valt er heelijk mee te spelen!
    Zelf net begonnen met naaien, maar het ging super!
    Ik weet zeker dat dit een knaller gaat worden!
    HIj is prachtig, ik kan niet wachten tot je volgende patroon!

    Natie

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Kijk je even op mijn blog? Er staat een award voor je klaar! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Eerst even reageren op je mooie jurk. Wat een plaatje en wat heb je een hoop werk verzet.
    Ik hoop dat het een succes wordt.

    Kijk ook nog even in mijn blog, daar staat wat voor je.

    groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hoi Nicole,

    Ik heb een verrassing op mijn blog voor je!

    Groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Hoi Collie
    Wat een prachtige jurk is dat geworden zal hem zeker maken voor mijn kleindochter
    Groetjes Nellie

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Gefeliciteerd met je eerste patroon!! Het ziet er super uit!! Prachtige modellen heb je genaaid!
    Ik zie mijn meiden er al helemaal in lopen!

    Grt. Nel

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Prachtig zeg...ik vind het een super model!
    Helaas is mijn dochter niet meer van de swierjurken zoals we dat hier noemen want anders wist ik het wel ;)
    Super!!!
    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Wat een schitterende foto's.
    Je kunt het hier veel beter zien dan op de Farbenmix site.
    Ik hoop dat mijn broertje een beetje vaart gaat maken en gaat trouwen.
    Zie Femke al helemaal voor me in het 2e jurkje model b dat je gemaakt hebt.
    Prachtig!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) gala (1) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (2) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (78) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonder patroon (1) zonnetje (3) zwemdiploma (3)