woensdag 6 januari 2010

Een gehaakte ketting...


Hallo Tineke, (van het blog "a story of two sisters")

Hè, hè eindelijk komt het er van om de ketting die Bridget om heeft met Sinterklaas, zie blogbericht d.d. 12-12-2009, close-up te laten zien! Je wilde even goed zien hoe ik die ketting gehaakt/gemaakt heb.

Wat heb je nodig:
Een schakelketting van 49 cm met platte schakels naast elkaar die verbonden zijn met een klein schakeltje.
Allerlei kleurtjes katoenen garen
Zilver draad, zilveren oogjes en zilveren "steeltjes"
Een sier haak en oogje
Kralen, bedels, belletjes, roosjes en allerlei andere leuke fröbeltjes

Gereedschap: haaknaald, 3 soorten sieradentangetjes, naald en garen


De foto's heb ik geprobeerd op gronologische volgorde te fotograferen. Van links naar rechts. Ik heb de bloemen gehaakt om de schakels van de ketting heen. Deze ketting heb ik een jaar of 3 á 3,5 geleden gemaakt. Bridget was nog best wel klein en daarom wilde ik een "stevige" ketting maken, waarbij de bloemen er niet op genaaid zitten en dus kwetsbaarder zijn.


Ik haakte de bloemen om en om om een schakel heen. Aan de lege schakels heb ik allemaal leuke kralen (meestal van glas, kristal of porselein), roosjes, bedeltjes of belletjes vastgemaakt.


In de bloemen zelf heb ik ook weer bloemetjes bevestigd of kralen. Her en der zitten ook gehaakte groene blaadjes en er zit ook een gehaakte vlinder met roosjeskralen tussen.



Deze groene bloem is in het echt knalgroen, maar hij is door de flits een beetje verbleekt. Alle kleuren zijn best wel knal op een zacht lila-tintje na. In die bloem heb ik kristalkralen en een porselein kraal gebruikt.


De grote bloemen bestaan uit 2 kleuren en de kleintjes soms uit 1 en soms uit 2 kleuren.


De sluiting is gehaald bij een fouriturenzaak en is een sier haak en oogje met een strass-steentje erop. De lengte van de ketting is voor Bridget, exclusief haak en oog 42 cm. Hij was voor Bridget toen eigenlijk net iets te lang, maar ik was een beetje overijverig met bloemen haken.... hahaha. Als ze weer groter wordt en de ketting langer moet kan ik het haakje en oogje makkelijk verplaatsen.


Dit is de achterkant van de ketting. Je ziet dat ik om en om bloemen heb gehaakt om de schakels heen. En dat er op de lege schakels van alles bevestigd is.

De ketting kan in een sopje met een fijn wasmiddel met de hand op 30 graden gewassen worden en voorzichtig uitknijpen. Het handigst is om de ketting op een 3-dubbel gevouwen handdoek te leggen en dan met spelden de bloemen "uit te strekken", daarna een dubbele handdoek opleggen en een beetje op de handdoek pletten (kijk uit voor de spelden), zodat het teveel aan water in de handdoek kan trekken. Na 20 minuten handdoek verwijderen en de ketting, die nog steeds met spelden vast zit, op de grond bij een radiator leggen en dan is íe in een wip weer droog.

Ik heb deze ketting in een avond gemaakt. Ik ben in het midden begonnen van de ketting en "bouwde" van de ene schakel naar de andere schakel totdat ik genoeg had. Na het haken heb ik alle "rommeltjes" erin met zilverdraad, losse zilverringetjes of met naald en draad gehangen en vastgemaakt. Het is wel handig als je "sieradentangetjes" hebt, want daarmee is het makkelijker alles op maat te knippen en dicht te knijpen e.d.

21 opmerkingen:

  1. Ik kom vandaag voor het eerst op je blog, en heb je gelijk bij mijn favorieten gezet.. wat een mooie ketting heb je gemaakt...prachtig..!!
    Groeten Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heej Collie,

    Wat is die gaaf zeg!!!!! heel erg mooi nog nooit gezien ik vind het een plaatje wat een super combinatie het haakwerk en de rommeltjes zoals jij ze noemt erin.

    lieve groet Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. help,wat is die ketting leukkkk!!!!
    Ik zet'm gelijk op m'n lijstje wat een ontzettende leukerd,en dan niet voor me kids...maar voor mezelf!!
    Ik vraag me alleen af,blijft het allemaal goed zitten,als je het draagt,krult het niet om?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geweldig leuk idee....
    De ketting ziet er echt hele mooi uit, knap gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een kunstwerk zeg!! Prachtig en heel creatief gemaakt, doe het je niet na!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een leuk idee. Misschien ga ik het ook eens proberen. Kralen zat!

    groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een kunststuk zeg.
    super leuk idee om al je "rommeltjes" in te verwerken.
    groetjes Kronova

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wauw, ook op mijn lijstje om eens te maken dit jaar. Lijkt me vooral voor het voorjaar een fijne ketting. Maar of ik, als doorgewinterde haker, ook zo'n ketting zal maken in één avondje vraag ik me af...
    Bedankt,
    Anneke.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat een super exemplaar zeg. Zegge als je er meer van zou maken, die verkopen super zeg let maar op! Al zullen ze vast veel kosten want wat een werk zit hierin.......
    Maar wel om verliefd op te worden hoor.
    hmmm ja de link. Je kunt in een post mijn foto even kopiëren en opslaan. Dan als je hem erop wilt plaatsen kun je ergens in het geheel nog een link bij foto plaatsen.
    Anders gewoon mijn blogspot eronder zetten is ook goed hoor, voor nog meer gegadigden ja.
    Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel erg mooi. Echt een hebbeding als je het zo ziet.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Heel erg gaaf!!! Meer kan ik er eigenlijkniet over zeggen, dank je wel dat je hem wil delen! Zo met die foto's is het makkelijk!

    Groetjes Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Collie,
    Wat word ik op mijn wenken bediend zeg! Ik zit hier gewoon ademloos te kijken naar al je mooie foto's en je bijbehorende verhaal. Wat heb je dát leuk gedaan zeg. En ook nog een wasbeschrijving erbij. Heel heel hartelijk dank voor dit logje. Super!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dit is echt heel erg gaaf!
    Die kleuren..het idee...wauw!!!
    Ik ben er helemaal weg van.

    Marijkexxx

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat onwijs gaaf!!!!
    Maar volgens mij aardig wat werk, top!

    Groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  15. WAUW, ik heb helemaal weg van je gehaakte ketting, dit is echt supergaaf gemaakt zeg!
    Ik vind haken ook geweldig om te doen en ben momenteel aan sprei nummer twee bezig maar bloemen heb ik nog nooit gemaakt, dit is wel een erg leuke manier om de bloemen eens uit te proberen ;)
    Groetjes Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hoi!

    Jij ook heel erg ebdankt voor altijd je lieve berichtjes, zo leuk!
    Ik heb zeker een tip voor je...
    Klik op mijn teller
    Je komt dan op een site terecht
    Vraag 'm daar gratis aan, dat wijst allemaal vanzelf
    Je krijgt dan een code die begint en eindigt met <script
    Zet deze in de blog / aanpassen /gadget toevoegen / html code / opslaan en voilá!

    Hopelijk lukt 't!

    Liefs Veronique

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Hoi,

    Helemaal leuk deze ketting!

    Groetjes, Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. In EEN avondje gemaakt??? Wat snel en dan ook nog foto's tussendoor.
    Heb laatst wat kettingen gekregen waarvan ik dacht, wat moet ik ermee. Maar nu weet ik het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi,

    Ben dus ook gelijk jouw leuke blog gaan volgen. Wat een gave ketting zeg. Weer een leuk idee voor op mijn to do lijstje, maar dan voor mijzelf, nou ja en tijd over misschien nog een voor mijn dochter. Eerst het dekentje maar eens afhaken en daar gaan idd heel wat vierkantjes inzitten. Dus voorlopig wel even zoet mee.
    Jij ook nog veel plezier bij wat je verder gaat maken.

    Groetjes Bouwiena

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (13) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) gala (1) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (74) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kraag op staander (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (2) museum (1) muts (4) naaien (3) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaitechnieken (2) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (78) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) Saskia's keukentafel (2) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (27) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonder patroon (1) zonnetje (3) zwemdiploma (3)