zaterdag 15 mei 2010

Op naar Pézenas!



Het is heerlijk zonnig vandaag, maar weer met een zuur windje. Ramon gaat samen met Kirsten en Bridget naar de bakker om brood te halen en een taartje, zomaar voor de leut!! Hij vindt het wel een beetje spannend, vooral de taartjes, maar ik heb hem gezegd dat de Franse namen daarvan op een kaartje bij het taartje staan.

Even later komt Ramon trots met een grote rode doos taartjes binnen èn met twee nog warme stokbroden. Dat is zó lekker, warm stokbrood!! Net taartjes zoals de taartjes in de rode doos!!

We gaan eerst lekker ontbijten en bedenken wat we gaan doen vanmiddag. Er is een plaatsje niet ver hier vandaan... tenminste op de kaart die we hebben gekregen van de camping! Hahaha, afstanden inschatten is niet mijn forte!


Ik ga ook nog een stukje breien aan de capuchon waar ik mee bezig ben. Het voor- en achterpand is klaar en zit bij de schouders al aan elkaar. Nu de capuchon...... er staat alleen geen patroon van een capuchon in het boekje, dus ik gebruik de capuchon van Bridget vest maar als voorbeeld. Een beetje inschatten, meten, bedenken en dan ga ik beginnen met honderdzoveel steken op te zetten en dan in tricot verder breien. Tot ik een centimeter of tien heb en dan ga ik de zoom samenbreien met de steken op mijn breinaald, zodat de rand van de capuchon mooi glad en een beetje stevig/stoer is! En daarna beginnen aan een ivoorkleurig streepje....


Ondertussen worden de taartjes even aangevallen en het smaakt de kinders prima zo te zien. Bridget en Ramon hebben een vierkant chocoladekunstwerkje en kirsten heeft een op elkaar gestapelde supersoes gevuld met pudding uitgekozen!!

Even later stappen we in de auto en gaan we naar Pézenas. We vinden al snel een parkeerplaatsje in het centrum en stappen uit. Ik hobbel achter Rem, Ramon en Kirsten aan, want Bridget heeft veel te vertellen vandaag... en ja dan sluipt er vertraging in de benen!! Maar we halen ze even later weer in als Remco geld tapt!! We komen even later in een winkelstraatje en zien dat overal de winkeltjes openen om half drie. Dat is een wonderlijke tijd voor Frankrijk, want alles is meestal om vier uur open!! Maar dat komt goed uit, want het is lunchtijd!!

We stappen een restaurantje binnen dat geopend is van 12.00 tot 14.00 uur en waar blijkbaar voornamelijk de winkeliers zich nu bevinden.... Het is een piepklein restaurantje, overvol met 2-persoons tafeltjes en 1 x een 4 persoonstafel. Voor ons worden drie 2-persoontafeltjes aan elkaar geschoven... Pas de problème madame!! En we gaan zitten en bestellen gelijk wat te drinken. De kaart ziet er lekker uit. Ik kies een luxe pizza, Bridget patatjes met nuggets, Ramon en Kirsten ook een pizza en Rem de dagschotel met gevogelte! Het blijkt later een heel apart bord te zijn. Een soort groot schip van porselein, gevuld met een bouillon vol met groente en gevogelte en het smaakt héérlijk. Ik kom niet verder dan de helft van mijn pizza, want hij is zó rijkelijk gevuld met kaas, crème fraiche, ei, tomaat, en Italiaanse ham, dat ik ècht niet verder kom! Toe nemen de kids een bolletje vanille-ijs, Rem Chocoladetaart en ik crème brullée!! Mjammie. Dit alles, daar doen we bijna een uur of twee over... en we zitten dan ook heerlijk tussen de gerechten en drankjes door te kwebbelen!!

Even later lopen we het restaurantje uit en komt de eigenaresse met mijn tas aangerend. Ik was zo druk bezig ieders jas goed dicht te "bevelen" en die van Bridget zelf even goed dicht te maken, er zit een ceintuurje aan die niet altijd lekker wil, omdat 'ie draait...... dat ik mijn tas aan m'n stoel had laten hangen!! Mijn mooie PTT Posttas!! Pfew!!


Alle winkeltjes worden langzamerhand wakker en ik zie een leuk winkeltje met allerlei mooie accessoires voor in de woonkamer of slaapkamer. Ineens wordt er gesmoezeld door de kids en die lopen naar Rem en wordt ik linearecta naar buiten gebonjourd!!!! ?????? Ga maar even ergens anders etalages bekijken of zo mam!! Dus ik drentel wat langs de winkeltjes, ik zie dat er ook panden gerestaureerd worden en nieuwe prachtige deuren en ramen krijgen. Wat me opvalt is dat je er gewoon naar binnen kunt, maar er ís niemand binnen.........!! Even later komt Kirsten naar buiten. Zij mag het tasje nu dragen, hoor ik!! De kinders blijken een deel van hun vakantiecentjes aan een moederdagcadeautje te hebben besteed.......... vandaar dat ik de winkel uitgezet werd!! Mijn nieuwsgierigheid wordt wel héél erg op de proef gesteld. De eigenaresse scheen het heel grappig te vinden en vertelde dat moederdag in het Frans Fête de maman is (als ik het goed heb onthouden van Bridget).

Even later lopen we verder het straatje in en loop ik een kinderkledingzaakje in, zo eentje met merken die je hier niet gauw tegenkomt, maar de kleding wel héél bijzonder is!! Hier hangt aan de rekjes allemaal kleine maatjes, maar onder de rekjes zijn allemaal ladekasten en daarin zitten de grotere maten!! Scheelt een heleboel ruimte, denk ik zo, want het winkeltje is behoorlijk ieniemienie!!

Kirsten blijft halverwege de winkel stokstijf staan bij een paspop met een superstrakke stoere witte broek en daarop een wit shirt met mouwen met bij de schouders een rompertjehalsopening. De stof is wit met daarop blauwe dunnen streepjes en in het rood staat er OOXXOO (geloof ik, zal het shirt even moeten checken denk ik!!). Kirsten is er verliefd op. Ja, ze heeft nog bergen kleding nodig, want ze past niet veel meer, Rem vraagt in welke maten ze dit shirt hebben en hoort dat het t/m 14 jaar in voorraad is. Rem kiest voor de 14-jarige versie, aangezien Franse kleding vaak een maatje smaller valt en Kirsten brede schouders heeft. Dit shirt zit bij Kirsten perfect en ze kan er nog een stuk in groeien ook! 

Ik sta ondertussen te kwijlen bij allerlei schattige jurkjes en rokjes en stofjes, die geborduurd zijn met kraaltjes. Heel eenvoudige modelletjes, maar het stofje............ niet te beschrijven zo mooi!!


Even later lopen we verder door wat nauwe straatjes, waar het zonnetje helaas niet kan komen, maar de gure wind wel!! De kinders kopen wat moois van hun vakantiecentjes en we lopen daarna nog een winkeltje binnen van de "Trois Soeurs". De drie zussen, het zijn ook drie zussen die de eigenaressen zijn van dit winkeltje en de zus die er nu in staat vertelt graag. Ze vraagt of ik Zweedse ben, omdat er in de winkel heel wat Zweedse linnengoed te vinden is..... Verder is er ook allerlei brocante en oude meubeltjes, spreien, kantwerk en glaswerk. Ik kijk mijn ogen uit. Helaas hebben we geen foto's genomen (door de kou lukt dat stukken minder dan vorig jaar merk ik). We houden eigenlijk continue onze handen in de jaszakken, ja en dan blijft dat toestel in de tas zitten, hè!! 

We lopen nu krap een uurtje buiten en de kinders geven aan naar huis te willen, het is wel zonnig, maar véél te koud! Op naar de stacaravan!!

4 opmerkingen:

  1. He wat jammer van dat weer, ook hier is het veel te koud maar ja daar in 't zuiden verwacht je wel dat t om deze tijd lekker is. Wij hadden een aantal jaren terug in Olonzac (Minervois) vlakbij jullie een prachtig huis met zwembad gehuurd voor de eerste 2 weken van juni en wat denk je, hetzelfde weer als wat jij nu hebt! En ja zei de Nederlandse buurman 'dat was hem in al die tijd dat ie er woonde nog nooit overkomen' Dat hadden wij weer. Het was al jaren onze droom, en een huis mét zwembad in altijd duurder als zonder maar goed, we hebben geen kinderen en dit was onze droom... Die in duigen viel. We zaten met fleece jasje aan zowat IN de openhaard die amper warmte gaf. De verwarmings installatie was al afgesloten voor de zomer periode! De tweede week werd het heerlijk warm en konden we buiten zitten, liggen, zwemmen en zonnen waar we o.a. voor waren gekomen. Maar we hebben wel genoeg leuke dingen gedaan en veel met de auto rondgereden mmmm lekker zo'n kacheltje die eerste week! Gelukkig een trui en fleece ingepakt voor de wat koelere avonden maar we hadden alleen maar zomerkleren mee! Zo zie je maar je kunt alles plannen behalve het weer. Ik geniet trouwens enorm van jullie verhalen en foto's, de herkenning van bep. plaatsen en de herinneringen die weer naar boven komen. Dank je wel voor deze reis! Wens jullie nog veel plezier of kom je morgen weer thuis?

    Au revoir,
    Annemiek

    BeantwoordenVerwijderen
  2. aaaaaaaaaaah weer een supergezellige dag!
    Bne je er inmiddels achter wat er in dat tasje van de kids zit???;)
    Wat lief he!
    dat van die foto's vindt ik dan weer minder gezellig;), en een slecht excuus....handschoenen???????;))))))
    Wat een lekker relaxte vakantie!!

    Groetjes
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Collie ,
    jammer dat het zo koud is maar jullie hebben het wel gezellig zo te zien en hebben heerlijk gegeten , het water liep me in elk geval al in de mond bij de beschrijving van jouw pizza !
    Ben wel benieuwd wat jouw moederdag-kadootje is , heb je het al mogen uitpakken ?
    Nou , ik wens jullie nog fijne dagen en wat beter weer daar.
    fijne zondag alvast , hartelijke groeten Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 'k Kom bij toeval bij jou op de blog omdat ik zocht naar brugklasser-kamers. Zie ik ineens Pézenas, mijn favo zomervakantie-neus-stadje! Wat leuk zeg. En jullie wónen daar? Na moe, wat super...

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

Aanpassingen (1) ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (16) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Broek-op-maat (1) Burda (74) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (168) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) Dusty-top (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (4) fournituren (27) Freebook (3) gala (1) galerie (4) garderobe - collectie (3) Garderobe capsule (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) Imani (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (135) jurk Candy Cane (1) jurkje (4) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (75) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kraag op staander (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (3) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) Me-time (1) meisjesmiddag (52) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) Mode tijdschriften (1) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (2) mouwsplit met manchet (1) museum (1) muts (4) naaien (4) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaitechnieken (3) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (9) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (13) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (78) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) Saskia's keukentafel (3) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (28) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (5) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffen (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (2) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (36) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (12) wikkelvest (1) Willemientje (8) wol (1) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonder patroon (1) zonnetje (3) zwemdiploma (3)