zondag 27 juni 2010

De èchte "paspop" en de "echte" pàspop!!


Wat een titel hè!! Paspoppen! hahaha, maar Bridget is af en toe natuurlijk mijn levende paspop... en dat is natuurlijk wel handig... maar voor haar af en toe ook niet leuk. Hoewel.... het zijn steeds jurkjes, dus ze vindt het tot nu toe totáál géén probleem, maar ik wil het zelf niet voor haar. Dus maak ik af en toe een up-date van de paspop. Welke past het beste bij haar. Ik heb een hele lijst met cijfertjes en daar moet de paspop aan voldoen!! 

Nu is Bridget door het zwemmen bij haar armen en schoudertjes een stukje steviger geworden... en heeft de paspop nu schoudervullingen gekregen, want met het idee waar ik nu mee bezig ben, moeten de schouders gegoten zitten. Met pofmouwtjes luistert dat niet zo nauw, en jurken zonder mouwen ook niet!!


Dus dat is stap één. Dan pakken we toiletpapier en plakband!! Bridget windt toiletpapier rondom de pop d'r lijfje en ik meet de paspop steeds, tot het goed is. Als er te veel op zit gaat er wat vanaf en als er te weinig op zit gaat er een metertje bij.... net zolang tot het van borsthoogte tot en met heupjes klopt!!



Ook breng ik bepaalde gegevens aan op de pop, de taille, of borsthoogte of waar haar heupbot zit, net wat ik nodig heb.....



Oeps, de dame is nog een béétje te klein!! Even aan de schroeven draaien tot de schouders van de paspop op dezelfde hoogte zitten als die van Bridget. En dan heeft ze dus een dubbelganger, qua maat dan, die voor haar het  passen overneemt. Ze hoeft nu pas een jurkje over haar hoofd heen te doen als het jurkje klaar is.....



Bridget vond het wel een grappig idee om een "kloon" te hebben. Ze vond het maar een raar woord en dacht eerder aan een clown met een rode neus!!


Dit is de start van het maken van een nieuw patroon!

Dit stofje van de markt heb ik gebruikt voor het eerste proefkonijn voor van de winter.... en toen bleek dat ik één maat vergeten was te noteren..... en dat was de halswijdte......èn diepte. Bridget trok de jurk aan toen hij klaar was..... toen hoorde ik bij het sluiten van de jurk een soort "ugggggggggggggggg" geluid!! Mam, piepte ze.... ik denk dat deze jurk iets te hoog is....?!!!


Ik verbaasd, ik had toch alles goed doorgemeten?.... maar niet de halsuitsnijding-hoogte of -diepte... net hoe je het bekijkt. Weer wat geleerd!! Ik had een pracht van een hals, maar hij zat tegen haar keel aan.... da's niet lekker!!!

De jurk heeft inmiddels alweer 2 vervolg-proefkonijnen gekregen en de hals zit nu perfect!

22 opmerkingen:

  1. Ooh wat spannend, ik ben reuze benieuwd wat voor patroon je aan het maken bent! Vast weer iets heeel moois!!!

    Groetjes, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dan denk je dat alles goed hebt gedaan op 1 punt na en dan gaat dat natuurlijk ook nog fout !!!
    Dat is wel jammer...
    ben benieuwd wat voor een patroon het gaat worden het zal wel weer een erg mooi patroon worden.
    Tot nu toe vind ik alles wat je maakt super.
    Succes !!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat professioneel allemaal, zeg.
    Ben ook wel benieuwd wat het gaat worden.
    Moet er nog niet aan denken om al met de winter bezig te zijn. (heb op het moment al moeite met de zomer)

    “Prutse” verder en ik hou het in de gaten wat het gaat worden.

    groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nou met deze temperatuur zal ze het wel fijn vinden dat de paspop het van haar overneemt. En succes met het volgende patroon.

    groet Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. O spannend....
    Wel leuk om te lezen dat ook jij een foutje maakt, wat haast onvoorstelbaar is bij het zien van je creaties.
    Als hij weer zo leuk wordt als de Willemientje en de Elodie zal ook deze er weer gaan komen bij mij ;)
    Ik vind de vorige twee jurkjes echt leuk staan bij mijn dametjes
    Dus we liggen weer op de loer hihi


    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hay meis,

    Wat een goed idee van die paspop, en ik denk dat het kleine modelletje wel blij is met deze paspop.
    Wat ik zo leuk vind is dat Bridget overal zo bij betrokken is..zo leuk zijn die foto's

    Liefs en alvast een mooi week gewenst..
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een goede oplossing zeg. Sommige mensen doen een oud t-shirt aan, wikkelen die helemaal in met tape en maken er zo een kloon van.
    De halswijdte kende ik wel maar de halsdiepte had ik nog nooit van gehoord.

    groet
    Mirjam

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou laat die proefjes eens zien ;-)

    Groetjes nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Is het niet te warmmmmmmmmm nu...voor ditte???...pffff..bedankt voor je lieve berichtje weer!!! leuk !! wij zijn net thuis uit Zeeland..heerlijk ritje met de Karmann Ghia,,,,,,,,,,warmmmmmmmmmmmmmm...moe...........truste..............

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ontzettend leuk om te zien hoe de paspop op maat gemaakt wordt. Ben erg benieuwd naar het nieuwe patroon.
    Liefs Ester

    BeantwoordenVerwijderen
  11. tja meten is weten he.
    Natuurlijk ben ik ook nieuwsgierig naar het nieuwe patroon. Als ik al die mooie Elodie jurken voorbij zie komen denk ik die Nicolle zal wel gloeien van trots. EN TERECHT. Wat een goed idee om de pop helemaal aan te passen aan de maten van je dochter, passen met spelden is nooit zo leuk toch?
    En met dit weer ligt ze vast liever wat in het water te spatten. groetjes Kronova

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat handig zeg , zo'n 'meegroei'paspop .
    Ben benieuwd naar je nieuwe creatie !

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Inderdaad handig om de paspop aan te passen.
    Ben ook zeer benieuwd wat voor moois er weer uit je handen komt, succes!

    Grt. Nel

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik heb de pop zien staan in je erker!
    Vroeg toen al vol verbazing, wat ben jij nou aan het doen??!! Maar volgens mij vind Bridget het passen nooit heel erg, maar met dit warme weer is het lekker als "iemand" het van je overneemt...

    Ik weet niet of ik het mag zeggen maar, ik heb in het voorbij gaan een glimp van je nieuwe ontwerpproces op gevangen, en volgens mij wordt het weer super!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Jullie ook een hele fijne vakantie... lekker uitrusten en nieuwe ideeën op doen voor het volgende seizoen..
    Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Goh zeg dit is nogal een precies werkje dus....
    En dan zo'n blozende mooie paspop erbij....
    Zo lief dat ze steeds meehelpt....
    Ben benieuwd naar het eind plaatje...
    Fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben elke keer weer onder de indruk van de naukeurigheid waarmee je werkt! Alles uitmeten en precies pas maken... wat een werk!
    Kan me dus goed voorstellen dat je dan wel es wat vergeet, OEPS!
    Maar dat is helemaal goed gekomen lees ik al,
    wat zal dat een voldoening geven, zelfontworpen kleding. Maak jij de proefkonijn jurkjes altijd met de goedkoopste lelijkste prints of met iets leuks, want na 3 jurkjes werk heb je er maar 1 over? Ben benieuwd :)
    Groetjes Freekje

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Met verbazing en plezier heb ik je verslag zitten lezen. Wat slim zeg om een tweede Bridget te maken! En wat leuk dat ze daar zelf aan mee mocht helpen :-)) Ik wens je/ jullie nog heel veel mooie jurkjes! Fijne zondag!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoi Collie

    Heb jij nu ook al vakantie of ben je nog actief aan 't naaien? Je plannen hierboven beloven heel wat!
    Hoe dan ook...ik wens jou en je gezinnetje een heerlijke, zonnige zomer en veel plezier als je nog op vakantie gaat!

    Heel veel groetjes, Veronique

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Oef! Wat een werk...ben benieuwd naar de eindresultaten! ^-^

    BeantwoordenVerwijderen
  21. uuhm.. dit is misschien heel raar..
    maar ik moet een surprise maken voor een hele goeie vriendin uit mijn klas, en ik wil een paspop maken en ja ik snap nog niet echt hoe je dat doet, uuhm groetjes ik uit groep 8 11 jaar

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo Anoniem uit groep 8,

    Ik heb zelf nooit een paspop gemaakt, maar wel een te smalle paspop met toiletpapier op maat gemaakt. Het was de bedoeling dat de paspop net zo groot zou zijn als mijn dochtertje en dat hebben we met z'n tweetjes gedaan door er toiletpapier omheen te wikkelen.

    Ik kan je helaas niet helpen met je suprise, maar misschien kan je suprise-ideetjes googlen?

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (14) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (168) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) gala (1) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (3) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (75) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kraag op staander (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (2) mouwsplit met manchet (1) museum (1) muts (4) naaien (3) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaitechnieken (3) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (78) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) Saskia's keukentafel (3) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (27) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (5) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonder patroon (1) zonnetje (3) zwemdiploma (3)