maandag 7 juni 2010

De Farbenmix Elodie zonder mouwtjes

Dit is de Elodie voor Bridget gemaakt met strik!
Deze strik is een brede band afgewerkt met satijnband, die alleen aan de bovenkant zit vastgestikt aan het voorpand.

Dit is de Elodie die ik heb gemaakt vlak voor de erf-fair van Ingrid van 't Brocante sfeertje. Het stofje is van een katoentje die heel glad aanvoelt maar minder soepel is als een gewoon katoentje. Het is een snoepig engels-achtig roosjesstofje in het héél licht blauw met een groenige waas erover. Bridget wilde alle toeters en bellen aan kant, roesels, lintjes, kraaltjes, strikjes van fluweelband, géén mouwtjes en op het laatst toch een vaste onderrok en geen losse......

Deze strik is een afgewerkte band van 5cm breed (excl. naadtoeslag) en is dubbelgevouwen door de tunnel voor en achter getrokken. Daardoor heeft Bridget tóch een gróte strik, precies wat ze wilde!

Ze wilde strikjes!. Hm....  over die fluwelen strikjes had ik zo mijn twijfels. Het stofje is namelijk al zoet genoeg dacht ik zo.... Dus ik maakte eerst de basis van de jurk en alle toeters en bellen dat komt later wel....... Maar strikken van dezelfde stof kan ik wel direct verzinnen. Eén grote aan één kant op de schouder en één grote strik op haar rug....

De onderjurk heb ik gemaakt uit het bovenlijfje met daaronder allemaal verschillende formaten rechte stroken. Als ik de onderjurk maak van de wijde rokbanen met daaraan nog een rimpelstrook, zou de jurk met dit stofje wel héél erg wijd gaan staan.

Dus heb ik de volgende stroken aan het bovenlijfje gezet:

Strook 1: de omvang van de rokbanen op borsthoogte gemeten en de hoogte tot nèt boven de taille laten eindigen. 
Strook 2: de omvang van strook 1 x 1,5. De hoogte tot een centimeter of 8 boven de zoom van de rokbaan. 
Strook 3: de omvang van strook 2 x 2. De hoogte tot het net een 1,5 cm onder de rok uit kan piepen.

De kantjes aan de onderrok heb ik er pas aangezet nadat ze hem gedragen had naar de erf-fair..... Ik wilde eerst de rimpelstrook zonder toeters en bellen doen, maar ja, ze wilde tóch wat kantjes en bandjes..... dus in de onderrok heb ik ze verwerkt. Bridget vind ze prachtig onder haar jurk. Bij bij het lopen, zwieren en draaien is het te zien, het steekt nèt onder de zoom uit! 

Farbenmix zomerjurkje Elodie zonder mouwtjes!

Zo is de Elodie zonder mouwtjes uiteindelijk geworden. Een beetje Laura Ashley-achtig van vroeger toen ik klein was. Mijn ouders gingen naar die winkel om behang en gordijnen uit te zoeken voor de slaapkamers. Ik stond altijd bij die jurkjes te kijken, prachtig vond ik ze. Het bleef helaas bij kijken.......... Dit jurkje staat Bridget prachtig. Zal eens een kiekje nemen met haar er in. Maar het weer is nu niet te pruimen, dus we doen het maar even met de paspopdame hahaha, die vind dat hélemaal niet erg!!

24 opmerkingen:

  1. PRACHTIG, en wat een super mooi stofje, ik zit met smart te wachten op dit mooie patroon,en aangezien we binnenkort nog een feestje hebben. Mijn jongste dochter is ook 7 jaar, en het grote verschil met mijn oudste dochter van 9, is dat zij gelukkig wel van jurken en rokken houdt.

    Groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een schitterend jurkje en een beeldschone stof..
    Meid wat kun je dit toch goed..echt heel mooi gemaakt!

    Liefs,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Echt wat een prachtige jurk zeg, daar heb je veel werk aan gehad, en het stofje ziet er lief uit.

    Groetjes Stina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige jurk is dat geworden, zo romantisch, zo dromerig, ... zo... gewoon hééél mooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige jurk is dat geworden, zo romantisch, zo dromerig, ... zo... gewoon hééél mooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een jurk! Ook met deze aanpassingen is het weer een plaatje. En dan dat snoezige stofje....In ons oude huis hadden wij in het begin van ons trouwen Laura Ashley behang. Ik was en ben helemaal weg van romantische patronen in behang en stof. Ook zat er in Rotterdam een Laura Ashley winkel. Heb daar ooit eens een flesje parfum gekocht, en heb staan kwijlen bij de kleding.
    Groetjes van Ester

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super, wat een prachtjurk!! Alles klopt!

    Grt. Nel

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Echt een plaatje Nicole, geweldig mooi weer dit jurkje!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ...wunderschön Romantisch ♥

    glg Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een pracht van een jurk, werkelijk wonderschoon!

    Veel groetjes, Veronique

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geweldig!!! Ik zit nog helemaal in de sfeer van Willemientje ;-) Maar dit patroon is ook een must-have, echt supermooi!

    Groetjes, Mariëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Prachtig geworden! En idd een superleuk stofje.. Heb dezelfde herinneringen aan de laura ashley winkel, vond die kleding ook prachtig. Helaas had mijn moeder toen dezelfde instelling als ik nu; voor dat geld maak ik zelf 10 van die jurken!

    groet
    Coosje

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zonder mouwen vind ik hem beeldschoon!
    Ook het stofje, geweldig!

    Groetjes Nathalie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een mooi jurkje, en een schattig stofje ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. wauw heel mooi geworden, super zo zonder mouwen en die stof is geweldig !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Prachtig gedaan die jurk. Maar ik krijg het al benauwd bij het idee van het maken. Pfffff.... mijn zus doet dat ook. Herstelwerk en vermaken van kleding voor een winkel. Ik kijk wel eens en weet dan meteen, Nee niets voor mij.
    Je had leuke aankopen gedaan bij Ingrid, kijk dat vind ik nu wel leuk om te doen hihi.

    groet Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wat een prachtige variatie van de jurk.
    Ik heb het patroon besteld, dus kan binnenkort aan de gang.

    Groetjes,
    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat een schattige variatie, ik heb net 2 in. geleden het patroon besteld bij naaipatronen.nl.
    Ik weet nog niet wanneer ik hem ga maken maar ik wil hem natuurlijk wel alvast hebben.

    Ben benieuwd of je met nog meer variaties komt of dat je met wat nieuws bezig bent....

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik heb het patroon vandaag binnen gekregen. Ziet er super uit!!
    Heb alleen een vraagje: Kun je de rits ook in de zijnaad maken? Volgens mij moet dat wel kunnen, maar voordat ik verkeerd denk wil ik het graag zeker weten.

    Groetjes Nel

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi Nel, inderdaad kan de rits ook in de zijnaad gezet worden. Ik ben heel benieuwd wat voor stofje je gaat gebruiken!!

    Succes!

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een mooie jurk is het geworden. Helemaal perfect, zo alles bij elkaar. Ik heb het patroon besteld en kan niet wachten om hem te gaan maken. Groeten Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Collie,

    Bedankt voor je antwoord.
    Heb verschillende stoffen in gedachten, helaas wat weinig tijd deze week, maar de voorpret is ook al leuk!!

    Grt. Nel

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Wow wat een pracht! En het staat jouw dochter zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (14) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (168) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) gala (1) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (3) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (75) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kraag op staander (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (2) mouwsplit met manchet (1) museum (1) muts (4) naaien (3) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaitechnieken (3) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (78) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) Saskia's keukentafel (3) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (27) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (5) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonder patroon (1) zonnetje (3) zwemdiploma (3)