zondag 29 augustus 2010

Alle creativiteit op een "hoesje"!!


We eindigden afgelopen schooljaar met Rood Alarm voor de hoofdluis! En nu na één week school alweer Rood Alarm!!!!!!!! Grrrrrrrrr. 

Rem had vorig jaar al een luizencape voor Bridget gekocht. Heb ik nooit hoeven doen voor Kirsten en Ramon, maar in die klassen heerstte het ook nooit zoals bij de klas van Bridget. Want daar is het gewoonweg chronisch..... Tijd voor actie!! Luizencape was al gekocht, maar het is zo'n blauw ding, waar er dus 100 van in de gang hangen c.q. op de grond dweilen... Met allemaal gestreste kids en moeders vissend naar het goede exemplaar....... Ja, daar heeft deze moeder nou net even geen zin in... onnodige stress... weg ermee. Dus ik pak de la met alle kralen, lovertjes, roosjes, bloemetjes, glimmertjes, bandjes, kantjes, vlindertjes, applicaties, gekleurd garen, een plastic tas met een mooie vis erop!! etc. etc. etc. 

Het verhaaltje van die vis heb ik wel honderden keer voorgelezen aan Bridget!!! Ik zit wat dat betreft gebeiteld!! Hahaha.




Een hele tafel vol, ik weet even niet goed waar ik kijken moet, of eigenlijk waar ik beginnen moet. Maar hup, aan de gang, wat ga ik waar doen en hoe en wat mèt wat.....




De tas gebruik ik als leidraad en ik knip de tas in tweeën, zodat ik die er in z'n geheel als een soort tekenvel kan gebruiken op de cape.... ik stik hem vast... en ga dan met alle losse onderdelen schuiven....






Bridget komt even later nieuwsgierig kijken wat ik aan het doen ben. En ze vindt het er vrolijk uit zien en wil graag helpen. Nou graag meiske, want ik zie door alle vlinders en bloemen het bos niet meer...... Even later gaat ze aan de gang met de kraaltjes welke kleur gaat op welk bloemetje. Ze legt de bloemetjes op de deksel van het kralenbuisje en ik naai ze even later op de cape. Die bloemetjes zijn eigenlijk strijkapplicaties, maar dat lijkt mij op zo'n polyester capje niet zo verstandig!!! Dan gaat het rookalarm gelijk af, hahaha!!






Er zit aan één kant van de cape een zak die doormidden gestikt is en er zijn twee kleine zakken ontstaan, niet handig, want je kan er nu eigenlijk amper wat in kwijt.... Ik heb dan ook het stiksel in het midden verwijderd, en de bovenkant met een 1cm stikseltje vastgezet en versiert met een organza strikje. Nu is het één gróte zak geworden en passen er voor de winter tenminste haar handschoenen en sjaaltje erin.... 

Er zit aan de bovenkant van de cape een soort lus die je door de lus van de jas moet halen en dan aan de haak van de kapstok moet hangen. Alle kinderen hebben mot met dat ding. Dus ik heb een sleutelkoordhanger mishandeld (lees een stuk ingekort) en die aan de bovenkant vastgestikt met de sluiting aan de binnenkant van de cape. Het is een soort hondenriem-klik-sluiting en ze heeft eerst droog geoefend of het haar lukte, en het lukte prima! Toen het trekkoord om de bovenkant "dicht" te maken eruit gehaald en de bovenkant gewoon dicht gestikt. Er komt nu geen enkele hoofdluis meer in!!! Hahaha....




Dit is uiteindelijk het resultaat!! Ik vind het wel een vrolijke boel geworden. Dat ding is, waar die ook rondslingert makkelijk te herkennen en te vinden.... Bridget is er helemaal blij mee. En ik ook........ Boe... hoofdluis!!!

17 opmerkingen:

  1. heel mooi geworden! ik ben al bang hier begint de school terug op 1 september. Runes haar is als op voorhand 20cm korter geknipt.
    Het is een echte plaag in alle scholen, hier gebruikt men dat niet een luizencape

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Niet de mooiste vis van de zee maar de mooiste cape uit de gang!

    Liefs Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke cape zeg, hopen dat die besstjes snel verdwijnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een geweldig idee. Hij is prachtig geworden.
    Groetjes van Ester

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Helemaal leuk!
    Hier 1 x in de prijzen gevallen, en hoe :(
    Brrr...krijg er weer de kriebels van...

    Na 14 jaar dezelfde basisschoool hebben ze hier ook EINDELIJK besloten allemaal dezelfde luizecapes aan te schaffen...leuk idee voor de creamiddag op school...pimp youre cape!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. He gats bij ons is het ook alweer rood alarm! Moet er niet aan denken dat Rosalie het krijgt brrrr.. die bergen wasgoed die je dan hebt kan ik nu even niet handelen.
    Als het bij Bridget steeds erg is is er denk ik toch iemand die niet goed behandeld.. of niet het juiste middel gebruikt. Ben je lekker mee!
    De cape is mooi! Goed idee..
    Ik hoop voor je dat het jullie huis overslaat!
    Tea tree olie schijnt goed te weren.. een paar druppels in de shampoo of cremespoeling doen.. en wat in de kraag van de jas.

    groetjes..Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hoofdluis....BRRRRRRRRRRRRRR.......beide meiden hier hebben het al eens gehad(note: zij hadden ten tijde "kontlang"haar....:(..)
    Maar op onze school zijn er al jaaaaaaaaaaaaaaaren voor alle kinderen luizenZAKKEN aangeschaft...die cape zijn van onder open??? Dit zijn zakken....je plonst je handeltje erin en schuift 'm dicht.....lijkt op zo'n rugzakachtig ding. Ze moeten m ook altijd meenemen naar de gym. En ik moet zeggen....MINDER luizen........

    Supercape geworden, dat dan weer wel.....leuke tas voor een goed doel!

    Groetjes
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Inderdaad de mooiste cape uit de gang!! Hier is de cape verplicht luis of geen luis; en inderdaad ze zijn allemaal hetzelfde.......

    BeantwoordenVerwijderen
  9. leuk geworden jij maakt ook overal een feestje van ik denk dat je wel meer kinderen de a.k week op de stoep krijgt voor zo'n pimp beurt, liefs Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier zijn die beesten ook al weer gesignaleerd. Gelukkig nog niet in Merels klas.
    De cape ziet er super uit en is handig terug te vinden zo.

    Groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kwam per toeval op je blog en val gelijk met me neus in de boter....LUIZEN.... jakkie ! Hier beginnen de scholen volgende week weer. En dan pas haal ik de luizencape uit de vriezer. Ik ben er gewoon panisch voor zeg ! helaas ook een ervaring gehad met deze beestjes. En mijn dochters hebben beiden lang haar.....pffff... Bij mij mogen ze alles in de haren smeren schuim, haarlak, gel, alles om maar geen beestjes te krijgen. ben benieuwd wanneer we weer voor het eerst een briefje mee krijgen dat het weer zover is.
    Ik vind je luizencape erg mooi geworden !


    Groetjes Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het is een prachtige cape geworden! Maar eigenlijk zijn die cape's onzin. Een luis is niet zo dom om zich op kragen etc. te laten vallen. Het zou zijn dood betekenen, binnen 24-48 uur. Jonge kinderen spelen dicht bij elkaar en dan lopen de luizen over, oudere kinderen hebben daarom veel minder vaak luizen. Daarbij is niet iedereen even aantrekkelijk voor luizen, sommige mensen worden ook minder of juist vaker door muggen geprikt. De luizenzak draagt niet bij aan het voorkomen van luizen, wel aan de portemonnee van de fabrikant en de detaillist.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat leuk dat je me gaat volgen. Welkom ! Tot morgen heb ik een giveaway lopen ( 50ste blog) ALs je het leuk vind om nog mee te doen ? Dat kan dan nog. Ik trek morgen avond na me werk een lootje.En woensdag zal ik dan laten weten wie het geworden is. Ik heb me ook als volgster bij jou aangemeld. Groetjes Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  14. ow, wat vervelend!! De cape is wel heel erg mooi geworden!
    Ik heb laatst gehoord dat zwitsal babyshampoo vrij goed moet helpen om hoofdluis tegen te gaan. Verder ben ik ooit consulente geweest van Mylène schoonheidsprodukten en daar verkochten we ook een middeltje wat je op het haar kon spuiten en ook vrij goed werkte tegen hoofdluis.
    Bij ons op school controleren ze altijd na elke vakantie en ook hebben er veel kinderen een luizencape, maar helemaal tegengaan... tja, dat lukt helaas nooit. Succes ermee en ik hoop dat je kids er geen last meer van gaan hebben.

    Gr Claudette

    BeantwoordenVerwijderen
  15. O bah!
    Bridget's cape is in elk geval superherkenbaar!
    Hier op school allemaal dezelfde blauwe luizenzakken met naam van kind erop, maar het is geregeld een heel gezoek naar de juiste zak.

    Groetjes, Mariëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een schitterende cape is het geworden!
    Bij ons gelukkig nog geen rood alarm maar het zijn wel steeds dezelfde die het hebben helaas.
    Hopelijk gaat het onze en jullie deur voorbij.

    Groetjes Arjanne

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heel herkenbaar, al diezelfde luizencapes. Op de BSO waar ik gewerkt heb, hadden ze nog wel verschillende kleuren, maar onthoud als leidster maar eens van wie welke cape is (en waar dus de jas van het betreffende kind hangt). Zo'n cape zou ik zeker onthouden hebben! En die haken, die gingen ook iedere keer los... Heel vervelend, in het begin had ik ook nog niet door dat zo'n haak daar vandaan kwam...
    Het idee van de luizencape versieren kan ik voor mijn nichtje onthouden. Zal eens aan mijn zus vragen of zij dat handig vindt.

    Groeten, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) gala (1) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (2) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (78) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonder patroon (1) zonnetje (3) zwemdiploma (3)