zaterdag 4 september 2010

Schouders mouleren gaat niet op een paspop....


Ik heb een ontwerp gemaakt en dus ook een patroon.... maar het pakt iets anders uit dan verwacht.....Dat vind ik altijd wel een uitdaging om het dan dusdanig om te gooien dat het perfect wordt... 

Ik heb denk ik ergens een rekenfout gemaakt of zo, de belijning van de hals voor en achter is mooi, maar bij de mouw/schouder wil het niet zoals ik het wil. Een paspop heeft dan toch wat beperkingen, want de schouders zijn vrij hoekig..... In het echt is een schoudertje wat rond en dan toont alles toch anders. Er klopte iets niet bij de mouw/schouderpartij.... 

Toch maar even Bridget gevraagd of ze even het bovenlijfje aan wilde doen... Ik kijk en denk............ blgggggg, er klopt iets niet, maar wat......... Rem vind de hals voor en achter mooi. Ja ik ook, het lijfje is ècht mooi gelukt..... de mouwen ook, maar ..... hm hm hm..... Ik pak de mouw/schouderpartij en ga mouleren... een beetje schuiven naar links en pats.... een plooi, waardoor de plooitjes van de mouw samen open vallen... kijk dát wilde ik nu hebben.... 

Wel zijn de jurkjes in maat opgeschoven, want de jurkjes worden nu geen maat 92/98 - 104/110 - 116-122 en 128/134 maar schuif een maatje op naar 104/110 - 116/122 - 128/134 en 140/146. 

Ik maak nu eerst alle bovenlijfjes in grote lijnen, zodat ze allemaal hetzelfde zijn, want ik heb geen patroon met hulpstreepjes.... Zodra de bovenlijfjes allemaal in elkaar zitten, ga ik verder met de afwerking en de rokbanen... Wat zal ik daar mee gaan doen.....???

Doordat het bovenlijfje zó veranderd is en afgeweken van het ontwerp, en eigenlijk mooier is geworden.... weet ik nog niet of ik met de rokbanen ga doen wat ik in eerste instantie van plan was..... Ik denk dat ik het meeneem naar bed en daar ga bedenkselen wat het gaat worden. 

In mijn hoofd in het donker kan ik het beste ontwerpen en kom ik ook op de meest sublieme ideeën... Ik kan 's nachts ook heel goed de werkvolgorde bedenken, ik zie het in mijn hoofd plaatje voor plaatje lijkt het wel... Waarom 's nachts, géén idee, het is lekker stil en donker en je kan úren denken zonder gestoord te worden door de klok of iemand die je roept.... Dat zal het wel zijn....!!

10 opmerkingen:

  1. Een kladbok naast je bed kan helpen, dan kun je de nieuwe ideen gelijk opschrijven en rustig verder slapen!

    Liefs Claudia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. zo lang het niet ten koste gaat van je nachtrust is dat een prima plaats om te denken.
    succes met de jurkjes en een prettig weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben zeer benieuwd naar het eind resultaat.
    Fijn zonnig weekend. Groetjes Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Pfieuw....voor mij klinkt dit gewoonweg super ingewikkeld hihi
    Cool dat jij 's nachts zo goed kan nadenken en ontwerpen...fijn ook dat je daar achter bent gekomen, voor 't zelfde geld sliep je gewoon altijd 's nachts (zoals ik :) al snap ik goed dat jij tot in de late uurtjes bezig kan zijn met je werk...daar gaat wat tijd in zitten he!
    Ik heb bewondering voor je!

    Veel groetjes, Veronique

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hihiiii, wat herkenbaar dat nachtelijk gedenk ;) ik zong laatst met Sesamstraat mee: ik wil slapen, hoofd wees nou eens stil...

    Succes, het wordt vast geweldig mooi ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb dit vaak rond Sinterklaas, de meeste gedichten ontstaan 's nachts... Ook een goede plek voor inspiratie: de douche. Vroeger kwamen daar mijn ideeën voor een scoutingopkomst, tegenwoordig de inspiratie voor naaiprojecten. Het zal wel ontspanning zijn, waardoor er ruimte in je hoofd komt voor nieuwe ideeën (al klinkt 's nachts nadenken over een patroon / model niet echt ontspannend...)
    Succes ermee, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

    Groeten, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. kijk, ik heb inmiddels wat "stukken"van je voorbij zien komen en weet zeker dat het ook deze keer weer prachtig zal zijn maar ik heb werkelijk GEEN idee waar je het over hebt....mouleren....tuurlijk......;)
    Slaap lekker!!!

    groetjes
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ja ik snap helemaal wat je bedoelt...
    En vooral het in elkaar zetten van iets..vooral s'nachts als ik eigenlijk wil slapen hihihi...
    Soms kom ik nog slaperiger uit mijn bedje als dat ik erin ging.

    Wat is je collectie Collie-Collie, geweldig!
    Je bent een artiest, niet meer en niet minder.

    Liefs en een fijne zondag,
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk...dat is nu echt het kleermakersvak, weet zeker het wordt prachtig, en ik weet wel wat het is de moulage techniek, een prachtig ambacht bijna geworden waarvan ik heel blij wordt dat jij deze nog steeds met succes gebruikt!

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) gala (1) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (2) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (78) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonder patroon (1) zonnetje (3) zwemdiploma (3)