dinsdag 21 december 2010

Een verknasterde FM Willemientje genaamd Lady Willemientje.



Ik ben afgelopen vrijdag lekker bezig geweest een Willemientje van FM te verknasteren. Ik zocht een lapje om een mooi feestjurkje voor de grootste maat te maken voor de webwinkel. Ik kwam, nadat ik vorige week (of de week daarvoor) álle lappen uit mijn kast het getrokken en ze weer netjes terug had gerangschikt op soort/kleur, toch een paar zwarte lappen tegen. Komt er van als je dubbele rijen stofjes hebt, hè! Ik wist niet eens meer dat ik ze had en bij het zoeken naar zwart voor de cocktailjurkjes voor Kirsten en Juliette ben ik ze niet tegengekomen. Kan je nagaan wat een zooitje het in mijn kasten was... Maar goed dit stofje is een heel soepelvallend stofje, dat eigenlijk alleen maar geschikt is voor wijde jurkjes en rokjes... dus... moest het een wijd modelletje worden. Maar omdat het zwart is, vond ik het alleen geschikt voor grotere meisjes... dus... moest het een grote maat worden! De lap was ca. 3 meter en perfect voor een uitgebouwde Willemientje... 






Er is op zich niets drastisch veranderd aan het patroon, alleen her en der ietsjes tot giga veel verlengd!


De jurk heb ik gemaakt in de grootste maat.


Ik heb het bovenstukje aan de onderkant verlengd met 5cm. 
De rokbanen heb ik verlengd met 5cm. 
De spie middenachter heb ik verlengd met 31 cm (is dus een gigawijde taartpunt).
De spies in de zijnaad ook met 31 cm verlengd (maar dan 10cm aan weerszijden van de spie minder wijd).


Doordat de spie zo lang is zit hij dus kort onder het bovenstukje (ca. 4cm. afstand van de naad).
Voordat je de stof gaat knippen meet het patroon van de rokbanen bij je dochter op, zodat de lengte klopt.


Doordat er geen roezels aan zitten, en de voering even lang is als de bovenlaag van de jurk, is deze jurk snel gemaakt.


Toen Kirsten de jurk aantrok, zag je eigenlijk niets van de wijdte, totdat ze gaat lopen en draaien, dan is het een gigantische wijde jurk die om haar heen zwiert... Dat merkte ik ook met het verwerken, want je denk ècht bij de grootste maat dat je met een jurk van je zelf bezig bent! Hahaha, hij valt dus prachtig sluik en danst bij het lopen om haar heen..... Vandaar de naam Lady Willemientje... 


Ik vind hem zo mooi, dat ik hem eigenlijk voor mezelf ook wel wil hebben...

15 opmerkingen:

  1. Dit is pas echt een feestjurk, prachtig!!
    Moest wel een beetje lachen om het verknasteren, leuk dat iemand een eigen patroon gaat veranderen.
    Zo blijven we toch heerlijk bezig.

    Fijne feestdagen!

    Groetjes Arjanne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig Collie!!! ik wens jouw en je familie heeeel veel goeds voor het nieuwe jaar veel blogplezier en fijne feestdagen,

    liefs Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hij is echt heel erg mooi! En waarom niet zelf houden? De eer is aan jou hoor.. geniet er gewoon van met kerst ;)

    groetjes.. Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Liebe Collie,

    das Kleid ist traumhaft schön - da fehlen mir die Worte!

    Viele liebe Grüße,

    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo erg mooi! Ik had op je webwinkel al de knop bestellen vast tot ik voor de veiligheid toch maar eens oudste dochter haar omvang met de lintmeter nagemeten heb. En néééééé, met haar 80 cm brede omvang onder de oksels (tja, ze heeft nog nooit een gewone omvang gehad, altijd al een zwaar, maar vooral breed kind geweest) zal het dus niet lukken! Met spijt wens ik dus de toekomstige eigenares, een ander meisje dan mijn dochter dus (snik snik), veel plezier toe...
    't Is echt een supermooie feestjurk, Collie-collie!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige feestjurk!!! En inderdaad, waarom hou je hem niet zelf voor je dochter? Hij staat haar gewoon beeldig! Echt een plaatje!

    Nog prettige feestdagen.

    groetjes,
    Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige jurk zeg ! En ik wens je alvast hele fijne en gezellige kerstdaagjes toe. Groetjes Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hij is echt heel erg mooi hoor. Ja, dat tegenkomen van stoffen waarvan ik niet meer wist dat ik ze had ken ik ook idd. haha.
    Fijne week verder,
    lieve groet van Ester

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Collie ,
    hoe gaat het met je ? Heb even een paar posten van je gemist , die van het mooie kersthaar ook en daarvan wil ik ook nog even zeggen dat ik het prachtig vond . Onze Joëlle heeft wel heel dik haar maar dit zou waarschijnlijk ook nog wel kunnen, ik laat het haar even zien en misschien wil ze dit wel met kerst .

    De zwarte" verknasterde" jurk is prachtig , als je die van jezelf klaar hebt ga je dan ook even ronddraaiend showen ... ? Je kan natuurlijk niet achterblijven he ..!

    Hele fijne kerstdagen samen met je gezin gewenst .
    lieve groetjes van Gea

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Nicole,

    Prachtige jurk is het geworden, ook het haar van je andere dochter is heel mooi geworden.
    Heb het afgelopen jaar met veel plezier je blog gelezen, en zal dat in het nieuwe jaar zeker blijven doen.

    Ik wil je alvast hele gezellige kerstdagen toewensen en al het goeds voor het nieuw jaar.

    Groeten,
    Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wauw! Wat mooi. Heel erg stijlvol. Mijn dochter heeft vandaag ook toevallig weer haar kerst willemientje aan. Hij staat nog steeds beeldig.
    Fijne kerstdagen.
    Groeten Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, dus ze gaat op sjiek met de kerst! Mooi geworden hoor! Gr. Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hai,wat prachtig en je past m vast zelf ook!
    HEERLIJK om te horen dat jij ook niets met die kerstkaarten hebt.Bij mij zijn ze al weg!Ik wens jou en je familie een heel mooi en liefdevol 2011.Groetjes,Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat ben jij toch creatief met draad en naald...!!
    De kerstboom staat bij mij ook nog, maar zondag is ie echt weg en maandag op de markt heerlijk een vers boeket kopen en dan heerlijk huis weer in originele staat.. Tja ik had/heb al nooit zoveel met zoveel extra spullen in mijn huis, maar het lijkt wel of het steeds erger wordt..
    Vind het wel gezellig,..maar als kerst dan is geweest dan mag het ook weg...
    Fijne jaarwisseling en alle goeds voor 2011.
    Groetjes Hetty

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (16) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (74) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (168) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) Dusty-top (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (4) fournituren (26) Freebook (3) gala (1) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (4) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (75) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kraag op staander (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (2) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (52) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (2) mouwsplit met manchet (1) museum (1) muts (4) naaien (4) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaitechnieken (3) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (78) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) Saskia's keukentafel (3) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (28) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (5) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (2) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (36) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonder patroon (1) zonnetje (3) zwemdiploma (3)