vrijdag 28 januari 2011

Ik ga deze keer voor mezelf een FM patroon kiezen en kopen!

Ja, dat had ik van de week eens bedacht. Ik heb de patronen Jackie, een stoer jasje, en de rok Frida besteld en vandaag binnen gekregen. Nu heb ik wel een vraagje, hoe vallen de patronen Jackie en Frida?? Ik heb namelijk geen flauw idee... en wil niet eerst een proefmodel maken... 


Mijn kledingkast is meer dan bedroevend... Een kwart van mijn kleding wat past is zomerkleding.... klapperdeklapperdeklapper.... De andere helft, winterkleding, is te groot... en nog een kwart, is net wel net niet te groot en dat zijn allemaal basic dingen, shirtjes her en der een trui, twee spijkerbroeken en wat leren-, fluwelen- en spijkerjasjes. 


Géén enkele jurk past goed. Ik kan mijn overslagjurk prima aan hoor, alleen zit de overslagsluiting op mijn rug i.p.v. aan de zijkant. M'n zwarte linnen rok (ècht snik, jammer) pas ik alleen maar als ik met een veiligheidsspeld 25 cm stof in een plooi vouw, dus een plooi van 12,5 cm. en dan blijft 'ie hangen. Op zich met m'n zwarte truitje kan het prima, het is zo'n rok met allerlei vreemde plooien horizontaal en verticaal dus eentje meer of minder maakt niet uit... 


De andere rokken zijn of te stevig van stof om dat te proberen of het is géén potje. Zonder zo'n ingreep moet ik er een lange trui op (heb ik niet), want anders komt de tailleband onder m'n truitje of shirtje vandaan piepen... Dàt wil je niet zien, laat staan in lopen. Dus, na 's ochtends met een sip gezicht een bezoek te hebben gebracht aan mijn inloopkast bedacht ik na mijn ontbijt en een bezoekje aan 't blog, dat ik daar maar eens wat aan moest gaan doen!! Nu had ik pas geleden bij het blog van Vlijtige Lies het jasje Jackie van FM gezien. Zij had een spijkerbroek in het jasje verwerkt. Dat kan ik uitstekend doen met een van mijn spijkerjasjes die voor mij te groot zijn geworden. 


Het patroon Jackie kwam volgens mij tegelijk uit met mijn patroon, want de foto's stonden toen naast elkaar bij "vooruitblik". Ik vond het jasje ontzettend leuk en heb ook lekker de beschrijving van het patroon zitten bekijken. Wat mij meteen opviel was het gebruik van sierstiksels die de ontwerpster gebruikt en ook bij haar andere ontwerpen. Ik had gelijk zin om dat toe te passen in een setje voor Bridget en ben met mijn machine ook sierrandjes gaan uitproberen. 


Nu vind ik dat ik zelf nu wel eens aan de beurt ben. Dat was al eerder het geval... vorig jaar zomer... maar die jurk hangt nog steeds zonder knopen in de kast (schaam, schaam, schaam). Maar nu heb ik een doel... volgende week zaterdag ga ik met Rem naar een soort van "etentje" bij een collega. Misschien werkt dat wat beter...?!?!


Maar als iemand mij kan vertellen hoe het jasje Jackie en het rokje Frida valt dan hou ik me aanbevolen!!!!

8 opmerkingen:

  1. Nu idd nu ben je zelf ook wel eens aan de beurt.
    Zo op zijn tijd moet je eens extra goed voor jezelf zorgen....
    Ben benieuwd hoe mooi het weer gaat worden.
    Beterschap met je kleine meid.
    fijn weekend
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb hem nog niet gemaakt.. maar heb het patroon wel liggen hier. Mijn ervaring met FM is dat je gewoon goed moet meten.. De maten van het gemaakte kledingstuk staan aangegeven en ook de patroondelen meet ik altijd even na. Nog nooit een proefmodel gemaakt omdat het altijd goed gaat zo..

    Succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke patronen heb je uitgekozen. Ik heb zelf een paar keer getwijfeld over Frida, maar toch niet gekocht. Ik heb dus geen idee hoe de modellen vallen. Maar de patroondelen nameten, lijkt mij een goed idee. Heb je een grondpatroon van je eigen maten? Die kun je ook over het patroon heenleggen, om te kijken hoe het valt.
    Ik ben benieuwd naar het resultaat. Hoe gaat het met de zieken? Groeten, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. goed zo Collie maak iets moois voor je zelf en je hebt een stok achter de deur je hebt een etentje en dan zou het wel heeeeel erg leuk zijn als je vertelt wat je allemaal maakt en dan ook nog eens kan laten zien hoe bijzonder jij alles maakt want je bent een topper met stof, liefs Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik ben zelf niet weg van het rokpatroon, zat bij mij niet echt goed (http://creabh.blogspot.com/2009/03/rok.html). Jasje weet ik niet, heb zelf een ander jasmodel op het vizier, dus ik geef niet op! Plezier met het maken en hoop dat je snel je kast weer aangevuld hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Succes met het naaien voor jezelf. Het is belangrijk om ook jezelf de aandacht te geven die je verdient. En een mooie stok achter de deur met het etentje en hier op je blog. Ben benieuwd naar je creaties!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoihoi,

    Ik heb de rok wel eens voor mezelf gemaakt, helaas staat er geen foto van op mijn blog, is alweer 2 jaar geleden, ik heb hem wel een beetje in moeten nemen , ik had ook geen zin om eerst een proefmodel te maken, maar heb hem aan de zijkanten een beetje ingenomen en dat ging best, wel vond ik hem een beetje tuitend naarbuiten uitlopen, als je begrijpt wat ik bedoel, kan ook aan de stof liggen, ik had hem van een taft gemaakt!( Heb hem daarna niet meer gemaakt ga eerder voor een simpele romo)

    Groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat bijzonder om te lezen dat je jezelf helemaal vergeet. Go for it!

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (16) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (74) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (168) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) Dusty-top (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (4) fournituren (26) Freebook (3) gala (1) galerie (4) garderobe - collectie (3) Garderobe capsule (1) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (4) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (75) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kraag op staander (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (2) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (52) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (2) mouwsplit met manchet (1) museum (1) muts (4) naaien (4) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaitechnieken (3) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (78) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) Saskia's keukentafel (3) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (28) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (5) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (2) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (36) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonder patroon (1) zonnetje (3) zwemdiploma (3)