zondag 27 februari 2011

Vrolijke zwierige wijde zomerjurkjes

Dit is het jurkje waar ik deze week, samen met haar evenbeeld in een maatje kleiner, druk aan bezig ben geweest. 


Volgens mij heb ik m'n naaimachine kilometers laten lopen... ik heb wel tig spoeltjes gevuld en klosjes garen gebruikt... Het gebeurt niet vaak dat ik voor "maar" twee jurkjes wel 3,5 klosjes garen heb weggenaaid, plus nog her en der een apart kleurtje voor een sierbandje...


In dit jurkje zitten qua stofje vlindertjes, bloemetjes, stippeltjes, ruitjes, aardbeitjes, hartjes. Daarnaast heb ik me heerlijk uit zitten leven met fantasieborduurrandjes... Eerst heb ik van alles uitgeprobeerd, ook met de hoogte van het randje heb ik zitten spelen en ik heb er twee uitgekozen die er uitsprongen en bij het stofje paste. 


Om de twee bovenste rimpelstroken netjes af te werken heb ik ze afgewerkt met een sierbandje. De middelste heeft een roze-wit ruitjesband en de bovenste lekker knal appeltjesgroen met witte stipjes. Ik vind stipjes en ruitjesband ontzettend leuk... ze passen gewoon heel vaak bij wat voor stofje je het ook wilt gebruiken...


Het achterpand is gerimpeld met naaimachinerimpelelastiek en dat zit volgens Kirsten heel lekker. Zij heeft het jurkje aangehad en er mee rondgezwiert... hij is ècht ontzettend wijd. Ik had eerst smallere banden, maar dat vonden we beiden niets... het moest stoerder en breder... de banden zijn nu 4cm. breed en dat staat heel mooi en zit lekker.


Er zit geen voering in of iets dergelijks, het is een lekker luchtig zomerjurkje. Is het wat frisjes dan kan er een shirtje onder of een bolerootje overheen gedragen worden in welke kleur dan ook. Er zit in dit jurkje zoveel kleurtjes, dat er altijd wel een bijpassend kleurtje te vinden is. Kirsten zei dat zij er een stoer kort spijkerjasje overheen zou doen... lijkt me inderdaad wel leuk, met van die stoere gympies er onder...




27 opmerkingen:

  1. Erg leuk jurkje! Het zal wel heel mooi aansluiten met dat elastiek in de rug. Ben benieuwd naar foto's met jurk aan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wauw!!
    Ik geloof alleen dat dat rimpelen aan het achterpand niet aan mij besteedt is... Dat durf ik echt niet aan!

    Wel een echte droomjurk van de meeste meiden! Petje af!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig! Die ga ik hier niet laten zien haha!
    Ik vind hem prachtig.

    Groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtige draaijurk! En wat een werk! Mijn complimenten voor dit mooie resultaat.
    Groetjes Diana

    BeantwoordenVerwijderen
  5. OOOOOOOOOO Nicole!!!!!
    Wat een droonjurk, volgens mij zeg ik dat bij elke creatie van jouw hand, maar deze is wel een toppertje (klinkt weer zo ordinair, past niet bij deze jurk)
    Ik ga hem ook even op twitter tweeten!

    Echt een beeldje met alle prachtige details!

    x x x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een super jurk is het geworden, ik zie er een beetje Feliz in terug ook feestelijk en een gelijksoortig voorpand.
    Ik ben dol op gerimpeld enz ik geloof dat dit ook erg mooi kan zijn in 1 kleurtje zonder kleurtjes en bandjes heel clean en simpel in sjiek donkerblauw bijvoorbeeld.

    Groetjes Marlies

    ps is dit nu het patroon dat uit gaat komen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat is die jurk mooi! Speelse stofkeuze en zo perfect afgewerkt. Gewoon prachtig...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig!!!!!!!!!!! Ik zat gelijk te kijken hoe hij in elkaar stak, dacht ook gelijk aan de feliz. Maar wat een werk, maar daar is het resultaat ook naar. Complimenten hoor!
    groetjes Danielle.
    Ps. kijk niet naar dit rare tijdstip: Jelle houd me wakker helaas!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh wat een mooie!! Heel mooi modelletje ook.. en superleuk in deze stofjes! Ik zie het plaatje wel voor me.. spijkerjasje en linnen gympen.. echt mooi!!

    groetjes..Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Marlies en Danielle, het jurkje bestaat uit 10 rokdelen van de Elodie alleen is het bovenstukje weggelaten. Het voorpandje heb ik iets opgeknipt, dat vond ik wat mooier. En aan de zoom heb ik 3 rimpelstroken gedaan... heel eenvoudig eigenlijk.

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Goedemiddag Nicole,
      Wat een geweldige jurk zeg, de brede banden zijn super. Dat zit dan lekker stevig. Ik heb een tijdje geleden voor mijn dochter een originele elodie gemaakt en ze draagt hem met erg veel plezier! Maar deze versie zou ik ook graag willen maken, er is wel een uitdaging - de verandering van het lijfje. Heb je de onderrokdelen aan de voorkant naar boven verlengd zeg maar en zo het lijfje geknipt? Hoe heb je dit precies aangepakt? Bij de achterzijde heb je hier een stuk stof gerimpeld en dit vervolgens aan de rokdelen aan de achterzijde genaaid? Ik neem aan dat door de rimpeling van de achterzijde er genoeg ruimte is om de jurk over het hoofd aan te trekken, volgens mij is er dan geen rits nodig verder.
      Alvast bedankt voor je reactie, en een fijne dag verder.
      Groeten,
      Saskia Melissant.

      Verwijderen
    2. Hoi Saskia,

      Het was even opzoeken en terugdreggen in mijn hoofd hoe het ook al weer zat.

      Ik heb gewoon de rokdelen gepakt van de Elodie in de maat van mijn dochter. Het voorpand heeft 4 rokdelen en heb ik naar het midden toe een stukje hoger opgetekend met een mooie bocht. Het achterpand is niet gewijzigd en bestaat uit 6 rokdelen en heb ik gesmockt met rimpelelastiek. De jurk is gevoerd, dus ik heb uiteindelijk 10 rokdelen voor de bovenlaag geknipt en 10 rokdelen voor de voering die ca 5cm langer is dan de bovenlaag. Voordat je gaat rimpelen met rimpelelastiek, Speld de zijnaden op elkaar van de bovenlaag en de onderlaag, zodat de jurk recht in elkaar steekt en er niet een naad aan de zwier gaat.

      Het rimpelen met rimpelelastiek. De link: http://collie-collie.blogspot.nl/2013/07/met-zijn-tweetjes-achter-de-naaimachine.html . Hierin staat hoe ik dat gedaan heb, het staat ergens onderin dit blogberichtje. Op die manier hoef je niet steeds af te hechten en zie je niet dat je achter elkaar heen en weer tjoekt.

      Onderaan de zoom van de bovenlaag heb ik een rimpelstrook gestikt en afgewerkt met een sierbandje. Ook aan de zoom heb ik een rimpelstrook gestikt en afgewerkt met een sierbandje en daarboven nog een rimpelstrook en verwerkt met een sierbandje.

      De jurk heeft inderdaad geen rits nodig en gaat gemakkelijk over het hoofd aan.

      Ik hoop dat je er zo uitkomt. Heel veel succes en plezier met het maken van het jurkje.

      Groetjes,
      Nicole Claudia

      Verwijderen
    3. Ik twijfel ineens of het nu wel of niet gevoerd was... Maar ja... maakt verder niet uit, gewoon weglaten en onder aan de rok komen 3 rimpelstroken. De eerste aan de zoom en twee daarboven met de bovenrand afgewerkt met een leuk sierbandje...

      Vermoedelijk niet gevoerd, anders wordt de jurk wel héél zwaar...

      Verwijderen
  11. Hoi Collie, bedankt voor de uitleg, ik zie het wel als een uitdaging om ook zo'n jurk te fabriceren als je het niet erg vind?! Niet gelijk natuurlijk, want er staat nog zoveel op mijn lijstje. Maar ik zie het wel voor me.
    groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wow, wat mooi! Grappig om te bedenken dat dat vorige week die héle grote berg op je tafel was :). Gr. Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Danielle, geen probleem hoor. De meeste tijd ging er bij mij inzitten om de borduurrandjes te maken en de al gerimpelde stroken op de goede hoogte er aan te zetten. Maar al met al ging het best vlotjes...

    Groetjes, Collie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat geweldig mooi weer, jij bent echt geweldig met die jurken en ik zie het helemaal voor me met hippe gymjes en spijkerjasje!
    En bedankt voor je lieve berichtje, leuk die herkenbaarheid van de onrust in je hoofd door stofjes en kleurtjes, zal wel nooit over gaan gok ik ;)
    Veel succes met je prachtige garderobes en een fijne dag!
    Groetjes, Anouska

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Oh, wat mooi weer!!! Waar haal je toch de ideeen vandaan! En een prachtige afwerking! Top.

    Groetjes Nel

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hij is prachtig. Een prachtig model. Lekker wijd mooi ook met de brede schouderbanden.
    Maar wat een werk.
    Groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooiiiiiiiiiiii, die combinatie van stoffen en band, ontzettend mooi, en dan idd wat je dochter zegt met een spijkerjasje, echt super.Deze kleur van de jurk had ik in gedachten voor mijn dochter, ze doet de communie, ze heeft gekozen voor een Elodie, en ik heb ergens een heel leuk spijkerjasje gezien, dus dat gaat hem denk ik worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Oh wauw! Dat was mijn eerste reactie bij het zien van de foto! Echt een geweldige jurk.
    Sinds ik voor beide meiden een Elodie aan het maken ben (verjaardagsjurk), willen ze alleen maar draaijurken; ik ga deze foto dus maar niet laten zien.
    Succes met al je creatieve uitspattingen!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. wauw wat prachtig zeg !!
    Echt een droom jurk !!

    Beetje Feliz he?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat een prachtige jurk heb je weer gemaakt! Om jaloers op te worden... Ik had hier nooit de Elodie van gemaakt, eerder idd de Feliz (zoals Marlies en Daniëlle al schreven). En met 10 banen wordt het nog meer een draaijurk dan de Elodie al van zichzelf is. Je idee om op de rug te rimpelen ga ik ook eens uitproberen, maar dan wel bij de Feliz.
    Groeten, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Geweldig wat een plaatjes zijn het geworden!!

    Groetjes Arjanne

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hallo dame met een vraag ca. d.d. 22 juni 2015

    Er was een reactie getikt door iemand met een vraag over hoe het jurkje in elkaar stak... en die opmerking heb ik aangeklikt om te plaatsen, maar nu is 'ie foetsie...

    Ik wilde namelijk zeggen, dat ik even terug moet dreggen hoe ik het ook al weer gedaan heb... en dat mijn antwoord nog komt... dus... als jij diegene bent die antwoord verwacht... dan weet je dat het er aan komt...

    Tot binnenkort dus...

    Groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh... ik zie de reactie er wel tussen staan... ergens hierboven :D :D :D :D

      Verwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (14) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (168) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) gala (1) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (3) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (75) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kraag op staander (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (2) mouwsplit met manchet (1) museum (1) muts (4) naaien (3) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaitechnieken (3) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (78) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) Saskia's keukentafel (3) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (27) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (5) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonder patroon (1) zonnetje (3) zwemdiploma (3)