zondag 6 maart 2011

... en nog een rokje ook!

Gisteren het patroon uitgeraderd en vanmiddag alles gecheckt of ik inderdaad alles wel had. Had ik dus niet..... Gisterenavond laat was ik pas klaar met uitraderen en ik dacht dat ik ècht alles had, maar ik had nog wat dingen dubbel moeten tekenen.... Gelukkig weet ik van mezelf dat ik 's avonds geen heldere tante ben. Toen de giga-lange lap op tafel gelegd en alles erop gespeld. De  spelden zijn bijna op.... Het zijn ontzettend veel onderdelen... maar ik krijg alles riant uit de lap. Doordat ik de broek en het jasje tegelijk op de lap leg, kan ik het voordeliger neerleggen. Ik hou dus ca. een metertje stof over... ja... misschien kan ik daar ook een rokje uitkrijgen voor de kids of zo... of misschien voor mezelf, want ik ben nu dunner dus de patroondelen hoeven niet persé meer onder elkaar te worden gelegd... dus meer gebruik van stof.


Ben de stapel boekjes weer ingedoken, want ik had vrijdagavond een heel leuk rokje gezien in de Burda 2/2011, die welliswaar wel een stukje verlengd moet worden, want een rokje van maar 37cm..... is wel héél erg kort. Ik wil namelijk wel kunnen zitten zonder aan mijn rokje te trekken en kunnen bukken zonder genante toestanden. Dus hup, ruimte gemaakt op tafel, uitraderen die handel, inclusief verlengen met 10cm. Er zitten ook hier weer paspelzakken in, 3 stuks. Ik geloof dat ik als ik de broek (4 paspelzakken), jasje (2 paspelzakken) en rokje (3 paspelzakken) gemaakt heb, aan het eind in paspelzakken zal gaan dromen, want dan heb ik er zo'n 9 !!! gemaakt. Op de stof gelegd.... het is dat er een springplooi midden voor zit, maar anders had ik het voor- en achterpand makkelijk naast elkaar kunnen leggen.... tjé-zeg.


Ik ga strakjes na het eten de stof knippen en dan kan ik gaan doorslaan. Ik heb op zich alles wel goed doorgemeten. Maar helaas kan ik het niet met een goed passend kledingstuk vergelijken, want het enige wat ik heb gekocht (want gemaakt heb ik vorig jaar eigenlijk niets) dat goed past zijn de zonnejurkjes van vorig jaar hoogzomer. Daar heb ik met dit jasje, broek en rokje niet veel aan. Dus alles ga ik doorslaan, zodat ik zo snel mogelijk mijn snit weer weet en weet waar de veranderingen zitten. Het zijn toch best wel nauwsluitende kledingstukken en ik wil wel dat het mooi komt te zitten en niet denk "Had ik maar...". Hierna kan ik alle bovenzakken uit voeringstof gaan knippen. 


Dus wordt vervolgt.....

10 opmerkingen:

  1. Dat scheelt echt veel he als je een paar kledingstukken samen op stof kunt leggen. Leuk hoor een pak met rok. Kun je straks alle kanten op.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha grappig, je gelooft het niet ik heb ook net naar dit rokje zitten kijken, moet ook echt een mega update in mijn eigen kleding maken!
    Succes met je mooie nieuwe stel, we zien het vast binnenkort!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om het rokje te zien. Ik heb het rokje ook gemaakt alleen de uitvoering met de giga-zakken. Hij is inmiddels af, maar wil er nog wat borduurmotieven opzetten.

    Ben wel benieuwd wat jij ervan gaat maken. Je bent in ieder geval heel wat van plan. Succes ermee.

    Groetjes, Jessica

    BeantwoordenVerwijderen
  4. heej bezige bij heerlijk he zo bezig zijn en al dat moois onder je haden zien groeien, irmaXXX

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha, ik krijg door jou weer helemaal zin om te naaien. ben zaterdag met dochterlief naar karties in barneveld gegaan en weer drie heerlijk frisse stofjes gehaald. Ga er vandaag nog aan beginnen. Zucht, na de strijk dan... Je schrijft altijd erg gezellig! Ga zo door. Fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wauw wat een klus, maar ik ben reuze benieuwd!! succes en ik zie het wel als het klaar is ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een ijver. Leuk rokje maar inderdaad ietsje aan de korte kant. Ben benieuwd naar al je paspelzakken. Lijkt me ontzettend moeilijk.
    Groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  8. OOooo als ik al die patroondelen alleen al zie zakt me de moed in de schoenen. Ik weet niet wat ik er van zou brouwen , in elk geval geen rokje ....hahaha.

    Succes met het maken , wordt vast weer heel mooi zoals alle andere kledingstukken die je maakt .

    ijne week , lieve groet gea

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De patronen zijn zeer onvoordelig op het stof gelegd,dat kan veel voordeliger erop gelegd worden..
    Jammer zo.

    gr Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor niet onvoordelig, maar met reden!

      Ik heb toen namelijk veel naadtoeslag aangeknipt. Aangezien ik voor het eerst weer een echt pak voor mezelf ging maken sinds ik veel afgevallen was. Doordat ik 3 maten kleiner was gegaan dan ik gewend was, durfde ik dat nog niet goed zonder riante te knippen. Ik moest voorheen soms flink aanpassen, omdat ik soms flinke maatverschillen heb... en wilde geen risico's lopen dat ik niet goed zou zitten met de nieuwe maat.

      Verwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (16) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (74) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (168) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) Dusty-top (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (4) fournituren (26) Freebook (3) gala (1) galerie (4) garderobe - collectie (3) Garderobe capsule (1) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (4) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (75) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kraag op staander (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (2) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (52) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (2) mouwsplit met manchet (1) museum (1) muts (4) naaien (4) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaitechnieken (3) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (78) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) Saskia's keukentafel (3) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (28) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (5) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (2) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (36) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonder patroon (1) zonnetje (3) zwemdiploma (3)