vrijdag 13 mei 2011

Venetië... de Casanova onder de steden...



Blogger heeft een dag kuren gehad en mijn gehele berichtje is verdwenen. Berichtje... bericht + de reacties die ik daarop heb gehad!! Gelukkig heb ik in de vakantie een logboek bijgehouden en staat het gewoon in Word. Her en der verander ik meestal wel iets, maar dat is geen ramp, toch? De foto's tja... veel foto's ik denk dat ze ongeveer zo stonden.... dus...


... Dag zes: Kreun, kreun om zeven uur opstaan en vertrekken!! Even voor achten vertrekken we echt. Aangekleed, gewassen en opgetut en al, hahaha. Deze keer géén stiletto’s aangedaan, want na mijn vorige ervaring met een gondel (een zeer wiebelig gevaarte) besluit ik mijn laagste schoenen aan te trekken met een hakje van “slechts” 7,5cm. en het hakoppervlak is maar liefst 2 x 2cm! Flipflops leken mij gevaarlijker, want die verlies ik geheid bij het op en afstappen van zo’n gevaarte… ha! Ik ken me zelf hoor! 


Na anderhalf uur rijden komen we bij de parkeerplaats van Fusina en de boot naar Venetië. De boot vertrekt om 10:00 uur. We kunnen nog even naar het toilet en lopen dan rustig verder naar de opstapplaats. Even later komt de boot en kunnen we instappen. We gaan lekker op het dak in het zonnetje zitten, het waait flink hard. De temperatuur is nu ca. 16 graden. Best fris, maar met een jas aan en in het zonnetje is dat eigenlijk niet zo heel erg. Het wordt vast nog wel wat warmer. 




Als we aanmeren gaan we gelijk aan de wandel en lopen tegen een zonnebrillenkraampje aan. Aangezien Ramon z’n bril een schroefje kwijt is en Bridget die van haar helemaal zoek is, krijgen ze allebei een zonnebril van een paar euro. Die van Ramon is ècht typisch Italiaans, het is dat hij blond is, anders ging hij zo door voor een Italiaan. Z’n jas heeft al de kleur van het Nationale Italiaanse Voetbalteam! Werd mij verteld hoor, ik heb daar geen bal verstand van. 


We duiken even later in een steegje een Italiaanse bakker/koffie-theeroom in en krijgen heerlijke thee met een chocoladecroissant… heerlijk vers en vol met chocolade… Je voelt hem al hè… na de vakantie moet ik afkicken van al dat lekkers wat ik de afgelopen dagen voorgeschoteld heb gekregen. Daarna lopen we door allerlei straatjes, sommige straatjes herkennen we nog terug van 5 jaar geleden. Bridget weet er niets meer van, niet zo gek voor een 3-jarige uk van toen, maar Ramon en Kirsten weten nog best wel veel. 


We gaan ook met een gondel… túúrlijk met een gondel. De gondelier merkt volgens mij dat we van alles weten, want we wijzen zelf ook het een en ander aan voor de kids, en hij verteld alleen bij DE gebouwen iets. Hij vertelt ook dat de Paus naar Venetië komt op 8 en 9 mei. 


Ook vertelt hij dat Venetië elk jaar 4 tot 5mm. zakt. En dat het tij elk 6 uur verandert, maar in de wintermaanden heeft het tij een veel groter verschil en staan veel gebouwen op de begane vloer onder water. Dat heeft tot gevolg dat veel mensen naar boven verhuist zijn of weggegaan zijn. Nederlanders zijn wel bezig met de fundering van Venetië, maar dat is natuurlijk niet één twee drie gefikst. 


Je ziet wel dat ze duidelijk met de stad bezig zijn. Veel gebouwen zitten in doeken en in de steigers en worden opgeknapt. Ook wordt er hier en daar geheid met houten palen, op de kade in ieder geval met hout. Even later horen we typisch Italiaans gezang en dat is niet Bocelli hoor maar het oudere werk. Op een gondel zit hier en daar ook een zanger aan boord met een trekharmonica-gevaarte op schoot. Als we uitstappen, moeten we via een andere gondel naar de “vaste” grond zien te komen. Ja ja, daar zouden mijn flipflops te water zijn gegaan…. Weet ’t zeker! 


Voor mijn gevoel beweegt de “vaste” grond nog steeds als de gondel, maar dat zal wel aan mij liggen. De gondelier wijst ons, wat we eigenlijk al weten, de weg naar het San Marco plein en we lopen over de gigantische houten brug over het water naar de overkant. We kijken onze ogen uit, ook hier weer heel veel afwisselende winkeltjes, maar ook grote dure merken, zoals Chanel, Gucci, Burberry, Louis Vuitton en noem maar op. Veel winkeltjes met bontgekleurde maskers en glaswerk. 
Ook zie je “ambachtsmensen” de maskers maken, hun potje lijm zou bij mij een pot muurverf zijn!! Ook is een man met verf, glasverf vermoed ik, een kunstwerk aan het bewerken. Ik vind het altijd fascinerend als mensen waar ik bij ben, hoewel door een raam weliswaar kan ik het dan zien, hun werkzaamheden kan bekijken. Het zijn altijd kleurrijke mensen die dat “goed” vinden. Je zíet het aan ze. 


Het begint al lekker warm te worden en Rem en Bridget hebben hun jas al uitgetrokken, Ramon, Kirsten en ik nog niet, het waait best wel flink door al die steegjes. We zien twee kleurrijk verkleedde levende “poppen” staan en Bridget wil graag een centje geven. Daarnaast is een restaurantje waar we een lunch gaan nuttigen. Rem en ik nemen een menu, Rem Gnochipasta, daarna schnitzel met frietjes, ik Lasagne dan schnitzel met frietjes. Ramon en Kirsten een Pizza Americana en Bridget Lasagne. Vooraf krijgen we al wat brood. We genieten van het heerlijke eten. En ook van de Italianen om ons heen. De gasten mogen kiezen uit welke vis ze willen hebben. Een ander tafeltje krijgt een giga-vis op een schotel ter keuring… Zo leuk om te zien, maar ik ben blij dat ik geen wandelend varken of koe hier heb gezien voor mijn schnitzel of lasagne. 


We hebben weer een tentje uitgekozen waar ook de Italianen komen eten. Je merkt dat de Italianen dól zijn op kinderen. Hebben veel geduld als de kinderen hun bestelling willen doen ook al komt Bridget niet goed uit het Italiaanse woord voor appelsap “succo di mela”. Bridget liet haar vork vallen en nog geen tel later, ze kon hem nog niet eens oprapen, had ze al een nieuwe gekregen met een grote lach erbij van de ober. Halverwege haar Lasagne liet Bridget haar cola omrollen, het tafeltje was gedekt met een tafellopertje, op zich gezellige dingen maar een ramp voor kinderen, want kinderen zitten niet stil. No problemo, hup servet erbij. Stoel afgeveegd, de boel rechtgezet en Bridget keek gelijk niet meer zo bedrukt en kon weer lachen! En dat ondanks haar natte koude jurk! Kijk daar hou ik van. Ik verzekerde Bridget dat de cola op haar jurk nauwelijks op zou vallen als het weer droog zou zijn en dat er in de was prima uitging. Het is namelijk haar lievelingsjurkje, de zeegroene met bloemetjes Elodie zonder mouwtjes. Na al dat lekkers heeft Rem een chocolademouse genomen en ik en Kirsten een appeltaartje met een bolletje vanille ijs… mjammie… Ooooo wat moet ik afkicken na de vakantie… Daarna een bezoekje aan het toilet… Kirsten, Bridget en ik zijn heel wat toiletten gewend, maar dit was een koninklijk toilet… ècht waar. Mooie mozaïeksteentjes, purper met goude spikels… ook de vloer daar kon je jezelf in spiegelen…en lekker ruim… we hebben alle drie genoten van ons toiletbezoek!!! 


Daarna zijn we allerlei straatjes en steegjes ingelopen en ook een winkeltje waar Kirsten voor haar vriendinnetje een cadeautje zocht. Als we in mei op vakantie gaan koopt ze altijd op haar vakantie een verjaardagscadeautje voor haar vriendin. Ze neemt altijd hele bijzondere dingen mee voor haar. Een Franse glazen schudbol met een glazen kat erop. Of een Italiaanse tas, of zoals nu, een ketting met daaraan een helder lilaglazen hartje, het is handgemaakt glas uit Murano. 


We hebben daar ook de moederdagcadeautjes gekocht voor onze moeders en een verjaardagscadeautje voor tante Lydia, de tante van Rem is met Moederdag jarig. Voor allemaal een mooie ketting met een glazen hartje. Er was zoveel te zien in de winkel… Rem vroeg of ik ook iets moois zag in de winkel… voor Moederdag… Ja, wat niet…. Maar ik zag een hele bonte mooie armband met allemaal gekleurde bedels in de etalage… ik heb hem aangewezen helaas niet van dichtbij gezien… Maar ik geloof dat die door de verkoopster is ingepakt, maar dat mag ik dus niet weten…..! 


Daarna zijn we in hele smalle steegjes geweest, waar je met een flinke wandelwagen gewoon vast komt te zitten. Het werd gewoon een sport, daar kunnen we links… o, nee toch niet. Allerlei bruggetjes die uit woonhuizen komen en naar een tuin aan de overkant van de “straat/steeg” lopen… ontzettend leuk. Er hangt ook van alles in de lucht. Een heel bouwwerk met allemaal hangende vrolijk gekleurde heksjes. Bij een hotel als uithangbord een groot schip. Allerlei potten naast de ramen van dat hotel. Je moet in Venetië dus niet alleen maar naar voren en opzij kijken, maar vooral ook omhoog, niet alleen op en langs het water naar gebouwen, maar ook in de straatjes en steegjes…. Je ziet van alles!! 


Daarna zoetjesaan weer teruggelopen, alleen waren we zo wirwarrig overal heengelopen, dat ons interne kompas het niet meer zo goed deed. Dus weer op zoek naar San Marco, dat staat overal wel op een muur, zodat je de weg altijd weer terug kunt vinden. Tussentijds nog een stop gemaakt om even wat te drinken en hup weer verder op naar de “houten brug”. Om kwart over vier kwamen we bij het haventje aan en konden we even later op de boot stappen. Toen we zaten, pufte iedereen een “hè, hè”. Onze voeten zijn nu toch wel een beetje moeitjes. Het was nog steeds winderig, maar door het zonnetje al stukken warmer. Het bleek later, zagen we in de auto, toch maar slechts 19 à 20 graden te zijn. Niet ècht warm met die wind. 


Iedereen plofte snel in de auto, anderhalf uur tuffen en dan waren we net op tijd om boodschappen te doen voor het avondeten. Ik weet niet wat ik de laatste tijd heb hoor, maar zodra de auto rijd zijn we bij wijze van spreken de straat nog niet uit of ik lig alweer te pitten. Ik schrik wel tig keer een soort van “wakker”. Op een gegeven moment maar een kauwgompje gepakt, zodat ik mezelf wakker “kauwde”. Had Rem tenminste het laatste half uur van de rit één snurkel minder in de tuut. Nadat we aan waren gekomen gauw naar de winkel rennen voor broodjes knak, over een kwartier ging hij dicht. Ja, hier in de winkel is gewoon het Nederlandse assortiment aanwezig, zelfs HAK witte bonen en tomatensaus!! Knorr kruidenzakjes… alles van Venz voor op je brood… we wisten niet wat we zagen de eerste dag.


Venetië is niet te vangen op foto's of op film. Er is zoveel te zien, te ruiken, te horen of juist niet, alleen maar zachtjes kabbelend water, ineens totale stiltes en dan de joviale vrolijke Italianen. Ik ben er nu voor de tweede keer geweest en ik ben nog lang niet uitgekeken.







6 opmerkingen:

  1. ben nog nooit in Venetië geweest maar zou zo graag eens gaan , ben dus jaloers op jullie :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh kan me helemaal voorstellen....volgens mij kom je oren, ogen en zelfs neuzen tekort.....
    Ben er nog nooit geweest ;( maar zou zo graag de geur opsnuiven, de sfeer proeven etc....
    Maar goed ik kom zeker in de buurt hier met jouw beelden.
    Fijne avond

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben er ooit 1x geweest, alleen toen was het heel slecht weer, we konden niet in een gondel omdat het water te hoog stond, het san marco plein stond toen ook onder water, was eigenlijk heel eng
    Savonds konden we niet meer met de boot terug naar yoegslavie, we moesten met een bus terug.

    gr jacoline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wel lachen, bij elk nieuw berichtje lees je nu over de storing van Blogger. We zijn echt verslaafd met zijn allen.Nou ik had gisteren nog geen reaktie geplaatst, dus nu bij deze!!!
    Erg leuk dat je ons zo mee laat genieten van je vakantie. je hebt heel wat mooie dingen gezien in Italie en zo met de fotos maakt het helemaal sprekend voor ons.
    groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk om te lezen Collie, ben zelf ook in Venetië geweest met het gezin. Een hele belevenis. Jij blij dat je je bericht nog in Word had staan. Zo te lezen in blogland waren er meer die een bericht 'kwijt' waren.

    groetjes, Elske

    BeantwoordenVerwijderen
  6. 'k weet niet meer precies wat ik zei maar dat ik met jullie "meereis"weet je he;)!

    Groetjes
    Lynda

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (16) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (74) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (168) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) Dusty-top (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (4) fournituren (26) Freebook (3) gala (1) galerie (4) garderobe - collectie (3) Garderobe capsule (1) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (4) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (75) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kraag op staander (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (2) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (52) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (2) mouwsplit met manchet (1) museum (1) muts (4) naaien (4) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaitechnieken (3) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (78) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) Saskia's keukentafel (3) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (28) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (5) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (2) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (36) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonder patroon (1) zonnetje (3) zwemdiploma (3)