donderdag 9 juni 2011

Mijn "nieuwe" antieke Belgische mahonie tafel met draaislinger


Kijk, dit is nou mijn nieuwe tafel... De man die de tafel aan mij heeft verkocht zei dat het een antieke Belgische mahoniehouten tafel was met draaislinger. Nu heb ik absoluut geen verstand van antiek en waar het vandaan komt, maar een beauty vind ik het ieder geval wel. Ook heel leuk doordat er aan het hoofdeind een soort "sleutelgat" zit waar de slinger ingestoken wordt om de tafel open of dicht te draaien.


Ook de draaislinger ziet er mooi uit met z'n mahoniehouten handvat. Hij draait, ondanks de hoge leeftijd, soepeltjes open. De tafel is zo te zien goed onderhouden. Alleen heeft het bovenblad wel wat kringen opgelopen en daarom wil ik hem wel lichtjes opschuren en lakken, maar dat is dan ook alles. Want her en der wat butsen en kale plekjes vind ik helemaal niet erg... Dat heeft juist wel z'n charme...





Ik heb vanochtend nog even achter de naaimachine gezeten, lekker opgeschoten en vanmiddag de boel lekker opgeruimd. Mooie lichtroze roosjes gekocht en in het ronde ijzeren flessenrekje gezet, dat ik een aantal jaren gelden als verrassing van Rem heb gekregen. Rem vertelde dat het rekje met roosjes en al in de bloemenwinkel stond, en hij vond het ècht iets voor mij en nam het mee. Het is een van mijn meest gebruikte "vaas" in huis. Vooral voor roosjes... witte, lichtroze, fluweelrode of een bonte bos met roosjes... Ook gedroogde roosjes staan er prachtig in. Als de rozen helemaal open staan, kieper ik na een paar dagen het water eruit en knip ik een stukje van de steel af en dan drogen ze heel mooi op... kan ik er nog langer van genieten. 


Vandaag heb ik roze roosjes gekocht, ik zet het rekje bij m'n nieuwe boek en op het boek zet ik een kristallen mosterd-azijn-set op. De draaislinger maakt het compleet. Met wat mooie spulletjes... heb je snel een gezellig hoekje aan tafel... zonder dat het te vol wordt. Kijk dit kon niet ècht met die andere tafel omdat de tafel niet aan een muur kon staan. Als ik er wat leuks neerzette aan het eind van de tafel werd dat er geregeld afgelopen, omdat je er langs kon lopen.... da's dus niet handig en niet leuk ook! Maar nu kan ik me heerlijk uitleven.



Kijk dit zijn nu die wieltjes... prachtig vind ik ze... daar viel ik vorig jaar tijdens het zoeken naar een mooie lamp ook al op... Alleen was die tafel dan zwart met een matte houten tafelblad.


De tafelpoot is bewerkt, maar niet tè bewerkt. De hoeken van de tafel zijn afgehoekt, of zoiets dergelijks... ik zal er geen blauwe plek aan stoten!



Een paar weken geleden was Bridget bezig met haar vogelhuisje terwijl ik tig striklinten aan het bakken was voor de kussenhoesjes die ik om de lelijke beige-groenig-grijze, blll-kleur kussentjes van de Ikea wilde doen. Dat had ik al véél eerder willen doen.... en daar was ik tweeënhalf jaar !!! geleden ook aan begonnen... Ik had een hele mooie héél licht roze dicht geweven linnen in de kast liggen, die ik daar geknipt voor vond. Het paste mooi  bij mijn lichtroze lampenkapjes in de keuken... Na het knippen... belandde het in een tasje... of eigenlijk twee tassen... en daar bleef het tot een paar maanden terug in liggen. Bij het uitmesten van mijn lappenkasten kwam ik ze helemaal bovenin de kast tegen. Ik moet dit soort dingen ook nooit bovenin kasten proppen... dan kom ik het niet tegen. En wat ik niet zie doe ik niet... of zo ongeveer zeg maar. 


De strikken zijn wel een beetje groter uitgevallen dan ik had gedacht, maar ik vind het wel vrolijk staan, ik kan ze trouwens altijd nog smaller maken... of eh... doe ik daar ook weer tweeënhalf jaar over... hahaha.

Wat vond ik nog meer daar bovenin de kast... schrik niet vier !! giga-grote tassen met alle onderdelen en hulpstukken om mijn Ikea stoelen opnieuw van stoelhoezen te voorzien. Daar was ik vorig jaar aan begonnen, nadat ik had ontdekt dat de hoezen niet in de wasmachine konden, maar naar de stomerij moesten. Da's handig met kinderen!! Ik heb toen één hoes op de naden opengeknipt en dat als patroon gebruikt... Ik heb een hele mooie grijze linnen met metaalglans gebruikt. Nu zijn die hoesjes nog niet helemaal af, want er moet nog klitteband op/in zodat de hoes niet kan verschuiven. Dat was waarschijnlijk ook de reden dat de hoezen van de Ikea om de stoelpoten vast zaten met een lusje. Maar dan moesten de stoelpoten er eerst af... mij te omslachtig. Maar goed daardoor ontstaan er plooitjes bovenop de rugleuning. De zoom moet ik er ook nog in maken, maar het ziet er stukken beter uit! Ik heb mezelf beloofd dat de zoom er in ieder geval vóór Ramon z'n verjaardag in moet zitten en hij is volgende week vrijdag jarig... dus ik hèb een stok achter de deur... denk ik... hoop ik... eh... het móet gewoon...

10 opmerkingen:

  1. Wat leuk allemaal..je tafel de stoelhoesjes..geweldig !!...fijne avond nog verder...liefs van mij...xxx...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat geeft dat altijd een heerlijk gevoel, als je tasjes weg hebt gewerkt! Zeker als je tevreden bent met het eindresultaat. En de tafel (met 'hoekje') ziet er ook gezellig uit.
    Vast een fijn weekend, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. `Wow wat een mooie tafel. Kan begrijpen dat je er mee in je sas bent. en je hebt hem gelijk gezellig maakt met van die leuke frutsels. Je strikken voor de stoelleuning vind ik niet te breed hoor. Ik vind dat altijd mooi zo royaal, anders krijg je al snel weer van die ielige strikjes. Succes met je moet-ik-nog-snel-doen-afmaak-project!
    groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je tafel vind ik helemaal geweldig. En je kussentjes vind ik juist heel vrolijk met die grote strikken. Succes nog met je stoelhoezen ik vind het zelf nooit het leukste werk dus ik kan me goed voorstellen dat het blijft liggen.
    Groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  5. super mooi geworden hoor. De tafel met de stoelen en vooral de kussens erop. De strikken zijn juist geweldig zo!!

    De hoezen vd stoelen zijn ook prachtig geworden. goed gedaan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een mooi plaatje zo samen in je kamer zal het zijn. Donker bruin met lichtroze.
    Succes trouwens nog met het vermaken van de hoezen. En dat gaat je zeker lukken hoor dat je ze klaar hebt met de verjaardag van je man.
    Fijn lang weekend.
    Liefs Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie tafel! En die kringen... ik heb ergens eens gelezen dat je ze met een gewone flessenkurk en iets van spiritus of zo kunt opwvrijven. Misschien dat je met googelen wat tegenkomt. Het resultaat moest erg mooi worden.

    En dat vaasje... heb ik voor een paar jaar geleden van een lieve vriendin gekregen. Is inderdaad erg handig.

    Een heel fijn weekend, Willeke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie tafel en met die draaislinger geloof ik wel dat het een oudje is...! Knap dat je de stoelhoezen zelf maakt, dat lijkt me nog een hels karwei!

    Ik wens je een fijn Pinksterweekend! Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Belgisch? Het lijkt Engels...Nouja, maakt niet uit, het is een prachtige tafel!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow, jij bent goed bezig geweest. Grappig ik herken nu wel een beetje je romantische stijl. Staat mooi! en wat een goed idee van die Ikea hoezen, we hebben ook 2 van die stoelen staan. Moet ik wel eerst moed verzamelen om er aan te beginnen want dat vind ik toch minder leuk om te maken dan kleding. De tafel is ook een mooie aanwinst! Lang leve MP

    goed weekend!

    groetjes, Elske

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (14) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (168) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) gala (1) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (3) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (75) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kraag op staander (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (2) mouwsplit met manchet (1) museum (1) muts (4) naaien (3) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaitechnieken (3) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (78) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) Saskia's keukentafel (3) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (27) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (5) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonder patroon (1) zonnetje (3) zwemdiploma (3)