vrijdag 15 juli 2011

Haltertopje, deel 4 is af... het rokje, deel 3 bijna...

Het topje, nummer 4, is af. Het is op zich een makkelijk te maken topje, maar ik heb er toch het een en ander aan veranderd. Ik vond de strikbanden véél te breed. Die heb ik zonder naad geknipt, en vervolgens even voor het beeld, met steekgrootte 6, 1,2cm. langs de rand gestikt. De breedte was gelijk stukken beter. Langs het stiksel heeft het mes van de locker precies het teveel afgesneden tijdens het stikken. De striklinten zijn precies wat ik wil, perfect. 


Eigenlijk waren de striklinten niet dubbel, het beleg hield bij de schouders op, maar ik vind het niet mooi dat je de binnenkant van deze tricot ziet, want hij is heel licht. Ik wilde een kompleet rood-wit gestippelde striklint in m'n nek.


Het achterpand is op zich qua model niet veranderd,
maar er is wel 5cm. aan beide kanten van de zijnaad afgehaald. Dus 10cm. smaller dan het origineel. Er is in het boekje van Simplicity zomer 2011 geen achterkant te zien van het topje/jurkje, ik wist wel dat er elastiek in moest, maar zo wijd en gerimpeld, hoeft toch ook weer niet. Zeker niet voor een getailleerd modelletje. Ik had al de kleinste maat genomen, maat 38/40, dat zou toch eigenlijk gewoon goed moeten zijn, maar goed de schaar is goed in knippen... hahaha.


De middennaad in het voor- en achterpand heb ik  weggehaald, die heeft eigenlijk als functie een figuurnaad te zijn, maar ik zou het topje/jurkje nooit op die manier maken. Ik zou dan gewoon twee figuurnaden in het voor- en achterpand maken op de normale plek, is véél mooier.


Ik heb bij dit topje geen figuurnaden gemaakt, omdat deze stof toch best wel dik is en ik wil geen stijve lijnen op zo'n klein topje.


Vandaag ben ik eerst begonnen aan het restjesrokje, nummer 3 van de 7. Maar ik kon niet verder omdat mijn elastiek op was. Hier in het winkelcentrum is De Creatief nu gesloten, dus moet ik dan eigenlijk naar de stad of naar Waddinxveen... en laat ik daar nu even geen zin in hebben. Nu ging Rem met Ramon en Kirsten nog even naar de stad om schoolspullen te kopen, dus heeft hij voor mij ook gelijk elastiek meegenomen.



Ik heb gewoon mijn volgende project nummer 4 gepakt en ben daar verder mee gegaan. De knoop hierboven is voor op het rokje... het boordje zit er al op. Ik moet alleen het elastiek nog afmeten en er door heen trekken, dan nog een knoopsgat en knoop en dan is het rokje af. Vanavond moet dat wel lukken, want ik wil morgen starten met nummer 5... Ik ga waarschijnlijk de 7 dingen in twee weken niet redden, want dit rokje was een stukje meer werk dan gedacht. Dat komt natuurlijk ook omdat het een zelfgetekend patroon is, er roezels, borduurrandjes en sierrandjes opzitten... Maar volgens mij wordt het wel een zwierig zomerrokje... en heb ik 4 dingen voor mezelf gemaakt en dáár gaat hij voor mij vooral om!! 


Ik heb kleding voor mezelf gemaakt!


Kirsten heeft voor mij trouwens in de stad nog een agenda uitgezocht voor het komende jaar. Ik gebruik schoolagenda's omdat ik de "gewone" agenda's niet zo gezellie vind. Ik hou wel van wat fleurigs, spiegeltjes erin, vrolijke elastieken, allerlei tabs èn... een leuke knalkaft! Zo'n fleurig ding raak ik ook minder snel kwijt... hahaha.

11 opmerkingen:

  1. Gaaf en het stofje vind ik zo super,ik wens je een fijn weekend,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent lekker bezig.
    Stuk voor stuk leuke kledingstukken.

    groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel erg leuk geworden! Fijn ook alle goede tips die je erbij geeft, én de foto van de achterkant (die miste ik idd ook). Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een super topje! Die wil ik ook wel. Kan helaas nergens dat patroonblad meer vinden...

    Fijn weekend!!

    Groetjes Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk topje!
    Enne hier vandaag mijn nieuwe agenda besteld, sinds vorig jaar altijd die van Organisedmum.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zo'n topje is dus echt mijn favoriet! Ik maakte ooit ook eentje met middennaad (patroon was zo, strikbanden waren gebogen getekend, vandaar dat mij geen andere optie leek op 't eerste zicht).
    Maar zo is 't super! Volgende zomer ga ik 't zeker ook nog 'ns maken, zo'n halternektopje..
    (ik verwacht niet te veel mooie dagen meer helaas dit jaar..)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk topje en nu nog mooi weer :-)))).....
    Ik kan me voorstellen dat je de striklinten dubbel hebt gedaan, de binnenkant van de stof zou je anders altijd blijven zien.

    Groetjes, Isabelle

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Weer een mooie creatie er bij. het topje ziet er prachtig uit en een 38/40 nog zoveel versmald dat zegt ook iets ocver uw mooie figuurtje. Zoals u het beschrijft klinkt het allemaal wel makkelijk misschien dat ik dan toch maar aan de hand van de topjes die ik draag ook een poging ga wagen.

    Als agenda krijg ik ieder jaar van de sint de TNT post agenda dit jaar met pip design niet helemaal mijn smaak maar ook de mijne is al lekekr vol gekald en geplakt. Op school werden er allemaal stukje door vriendinnen in geschreven en zitten er wat verf handjes in van de dames in de vorm van een vlinder. is je week altijd vrolijk met zoveel kleurtjes.

    Hoe zet u trouwens uw foto's naast uw tekst in plaats van in een nieuwe regel?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ist super geworden und steht dir ganz toll! glg antje

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) gala (1) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (2) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (78) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonder patroon (1) zonnetje (3) zwemdiploma (3)