dinsdag 12 juli 2011

Hutsebutsedag en mijn voortgang met het restjesrokje...

Vandaag een hele drukke dag vol met allerlei ditjes en datjes. Dat wist ik vanochtend nog niet, maar je hebt wat dingen in je hoofd en dan komt er dit tussendoor en dan weer dat. Telefoontje zus, bestellinkje zo, Bridget had een "date" om half elf, dus gezorgd dat ze klaarstond. 


Verjaardagscadeautjes gekocht, gezellig samen met Kirsten, voor mijn vader, want die is vandaag jarig. Het is soms moeilijk om wat te verzinnen, maar vandaag wist ik aardig wat ik zocht. Een vakantiepakketje... Vorig jaar zijn mijn ouders niet op vakantie geweest en vorige week vertelde mijn moeder dat ze dit jaar lekker een aantal weekjes weg gingen naar Bretagne in Frankrijk... Dus ik had gisteren bedacht dat ik een lekker spannend boek ging kopen van John Grisham. Waxinelichtjes met citronella tegen de muggen 's avonds en waxinehoudertjes, zodat de vlammetjes niet uitwaaien en een zakje suikerpinda's. Mijn ouders houden van 's avonds lekker buiten te zitten met een lekker rosé-tje, dus bij dat gezellige kaarsje, relaxt een spannend boek lezen hoort nog een zakje suikerpinda's. Die doen gelijk denken aan vakantie, want die kregen we vroeger altijd op het strand. We hebben héél wat zakjes suikerpinda's weggesnoept.


Maar ik heb vandaag ook nog aan het restjesrokje gewerkt. Ik heb een aardbeienstrook voorzien van een fantasierandje. Ik was even vergeten, dat dat niet in 10 minuten gedaan is, hahaha, een dikke half uur later met een gematigd tempootje steekje voor steekje een slingerend randje gefabriekt.


Daarna met mijn vorig jaar aangeschafte pleater-voetje in zeg maar tien tellen, hoezo het tegenovergestelde van een sierrandje bakken, heb je een prachtig regelmatig geplooide roezel. Ik merk dat het steeds mooier en mooier gaat. Ik miste in het begin nog wel eens een plooitje, omdat ik dan per ongelijk de strook aanraakte en er zeg maar aan "trok" waardoor een plooitje niet geplooit werd en ik achteraf her en der nog een plooitje ertussen moest spelden. Maar nu... zoef, zoef, zoef, zoef... achter elkaar mooie plooitjes. Een genot om naar dat stukje techniek van staal te kijken. 

En dan heb je ploef een hele berg gerimpelde strook liggen. Voordat de strook aan de rok kan, moet ik eerst even wat onderdelen aan elkaar vaststikken en wat naden open strijken. Uiteindelijk gaat de strook aan de rok. Daarna een mooi locksteekje langs de naadtoeslag en een simpel sierstikseltje erlangs. 


De zakken zitten er al in, althans één helemaal en de ander half, want daar moest nog zo'n leuke knalroze zilveren bedelrits ingezet worden. Dat is even goed spelden, want ik wil wel dat het taille-/heupstuk van links naar rechts netjes doorloopt. Met de rits er netjes tussen en dat lukt ook. Ik zit alleen nog even te twijfelen of ik langs de zakrand een sierstiksel zal doen of niet. Maar dat bekijk ik morgen nog wel. Ik moest op een gegeven moment ophouden, want er stond bij mijn ouders een heerlijk stukje taart te wachten... dus iedereen verzamelen en hup naar de grote tuut (mijn tuut is formaat koektrommel, daar kunnen we met z'n vijven niet in, hahaha) en gaan. Komen we aan, gaat het me toch storten... geen van alleen jas aan... lekker drijf komen we binnen, hahaha. Maar de taart was lekker hoor!!


En morgen ga ik verder met wat ik vandaag van plan was te doen... ècht... ik lijk veel trager dan normaal of zo... of ik schiet gewoon minder op door alle afleiding die de kinderen om me heen geven. Dat kan natuurlijk ook, want er wordt heel wat afgekwebbeld en gedaan. Ik loop geregeld naar de deur... O ja, tussendoor ook nog een bomensloper aan de deur gehad. Er moet namelijk een offerte gemaakt worden om onze boom uit de tuin te verwijderen, want die is aan het dood gaan. Wel zonde hoor, want het is een rode Esdoorn en dat is een prachtige boom met bijzondere kleur bladeren, beetje paarsrood. Maar ja, ik wil niet dat de boom omkiepert in de herfst!


Morgen dus eerst mijn "boodschappenlijstje" afwerken en dan ga ik verder met het rokje. De bovenkant afwerken en de plooien indelen en instikken. Een lusje met knoopje bij de rits maken en dan ben ik denk ik een heel eind in de dag.


6 opmerkingen:

  1. ik word wel erg nieuwsgierig naar het rokje vind de stoffencombinatie in ieder geval erg spannend!
    En nog van harte met de verjaardag van je vader!

    Groetjes Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een drukke dag zeg! En tja... die regen kwam hier ook aardig onverwachts! Gelukkig had ik net mijn was binnen gehaald!
    Je rok wordt erg leuk! De stofjes combi vind ik geweldig!
    Je rimpelvoetje is wel erg handig!
    Succes vandaag met de rest van de rok! Ben benieuwd naar het eindresultaat!
    Groetjes Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er al spannend uit ben benieuwd als het rokje af is. Wat een heerlijk rimpelvoetje heb jij (klinkt een beetje raar hihi)
    Groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wauw dat gaat vast heel mooi worden!!
    Nog gefeliciteerd met je vader !!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een gezellig verhaal weer ;) Spannend, zo'n rokje in de maak, haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heey meiske,

    Wat een druk programma heb je gehad...
    En dan tussendoor nog zo'n beeldschoon rokje naaien...
    Ben zo benieuwd als het klaar is..
    Maarre...jij bent s'avonds zeker ook uitgeteld?
    Meis jij verzet bergen...wat een energie..

    Dag meiske...Liefs..Marijke

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

Aanpassingen (1) ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (16) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Broek-op-maat (1) Burda (74) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (168) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) Dusty-top (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (4) fournituren (27) Freebook (3) gala (1) galerie (4) garderobe - collectie (3) Garderobe capsule (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) Imani (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (135) jurk Candy Cane (1) jurkje (4) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (75) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kraag op staander (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (3) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) Me-time (1) meisjesmiddag (52) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) Mode tijdschriften (1) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (2) mouwsplit met manchet (1) museum (1) muts (4) naaien (4) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaitechnieken (3) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (9) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (13) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (78) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) Saskia's keukentafel (3) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (28) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (5) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffen (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (2) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (36) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (12) wikkelvest (1) Willemientje (8) wol (1) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonder patroon (1) zonnetje (3) zwemdiploma (3)