zondag 10 juli 2011

Nummer twee... een jurk uit de Knip, nummer 2A á la Collie


Ik ben vandaag verder gegaan aan mijn tweede project van de uitdaging van Sancho: 7 kledingstukken maken in twee weken. De jurk is uit de Knip juli 2011, nummer 2A. Eerst bladerde ik gewoon het jurkje voorbij. Totdat ik de strandtas voorin het boekje zat te bekijken en het topje, een verkorte versie van de jurk, op de andere pagina heel leuk vond... 


Zoals je ziet heeft de jurk aan het bovenstukje een roezeltje en onderaan de jurk een rimpelstrook. Nu is dat laatste makkelijk te verhelpen, gewoon de rokdelen met de lengte van de rimpelstrook verlengen. Ik laat het roezeltje bovenaan weg en werk het bovenstukje af met biaisband en stik de schouderbanden er tussen uit. Het is wel flink bochtenwerk, maar een beleg krijg ik niet uit de stof, omdat ik er ook nog een strandtas van heb geknipt. In eerste instantie leek de bocht redelijk flauw, maar nadat ik de plooitjes in het frontje heb gestikt is het toch een scherper bochtje, maar ik waag het er op om het met een biaisbandje af te werken.



Het doorslaan van de jurk heb ik gisteren gedaan. Ik sla alleen maar de benodigde aansluittekens en de plooitjes door. Na een uurtje is alles doorgeslagen.


Normaal gesproken gebruik ik heel vaak een trickmarker... maar ik weet nu niet zo goed of ik opschiet met de kids thuis... De lijntjes willen nogal eens snel verdwijnen, hahaha... en dan sta je toch raar te kijken als je verder wilt.






Het bovenstukje aan de achterkant heb ik 10 centimeter breder geknipt, ik wil namelijk op het strand makkelijk de jurk aan en uittrekken en ik heb geen zin in gehannes met een rits. Daarna heb ik met rimpelelastiek wat baantjes gestikt met steekgrootte 3,5.

Het tunneltje zou van oorspong rondom het jurkje gestikt worden, maar ik stik alleen aan de voorkant een tunneltje, want de achterkant is met rimpelelastiek en een tunneltje is daar onzinnig. Aan de voorkant hoeft het eigenlijk ook niet, maar dat is gewoon voor de leut.


Ik knip twee tunneldelen, die ik aan één kant netjes afwerk. Net als het originele jurkje zit er een tussenruimte tussen de tunneltjes voor het strikje. Ik stik het tunneltje niet op de rokdelen, zoals bij het origineel, maar ik stik het tussen het bovenstuk en rokdeel uit.


De rokdelen heb ik de dubbele breedte gegeven, want de jurk is niet alleen een zonnejurk, maar ook een schaduwjurk. Nu zal je denken schaduwjurk??... ja schaduwjurk. Mijn jurk wordt op het strand geregeld gebruikt om onder te liggen en dat lukt met de originele patroonwijdte niet erg. Mijn strandjurkje van vorig jaar is niet mooi meer, hij was ooit wit, maar ja, dat lukt op een camping natuurlijk niet lang en ik krijg hem met geen mogelijkheid meer netjes.


Dus dit wordt mijn nieuwe zonne- en schaduwjurk!


De rokbaan voor de voorkant krijgt plooitjes van zo'n twee centimeter diep.


  



Als het geplooide rokdeel aan het bovenstukje vastgestikt is, strijk ik de naad netjes plat en bak een sierstikseltje. Daarna kan ik het lint er doorheen trekken en de uiteinden met kleurloze nagellak bewerken, zodat het niet kan gaan rafelen.

De hals werk ik af met biaisband, dat gaat nèt qua bochtenwerk. Voor de volgende keer is het beter om een beleg te knippen, wel nadat de plooitjes erin gestikt zijn, zodat ik de goede bocht en formaat heb. Als sierstiksel doe ik een sierrandje... waarom??? géén idee, gewoon zin in.


Rem heeft in de tuin even foto's genomen. Een beetje lastig met een witte jurk in het zonnetje, want de jurk geeft gewoon licht, hahaha.


Zo hup, nu kledingstuk 3 gaan uitkiezen, want de strandtassen van Kirsten en mij tellen niet mee, want dat zijn natuurlijk accessoires. Het jurkje dat ik voor Kirsten heb uitgeraderd en geknipt wil ze zelf gaan maken... dus ik moet even op zoek naar een ander makkelijk te maken ... "iets"... hahaha...

9 opmerkingen:

  1. Geweldig! Wat een prachtige jurk, staat je super! Helemaal leuk vind ik je uitgebreide fotoverslag van het maakproces van de jurk. Succes met de andere kledingstukken!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een erg leuk zomers jurkje is het geworden! Staat je erg mooi. Succes met de sancho-uitdaging!
    Groetjes ingeborg

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk geworden zeg !! En ik vind je " hakken " eronder helemaal bij passen :-)
    Succes met je project.

    Fijne week.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat is dit jurkje prachtig zowel het model als de stof. In de knip had ik het jurkje al gezien maar sprak mij niet meteen aan. Maar nu ik jou jurkje zie weet ik zeker dat ik die ook nog eens ga maken.

    succes met je volgende project.

    Groetjes Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige jurk zeg, zo vol met mooie details ook!c Plezier met dragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wauw jij gaat echt goed !
    Prachtig jurkje geworden en het staat je geweldig!!
    Ik krijg door jouw verslag gewoon zin om iets voor mijzelf te maken ;-) en dat hem ik al jaaaaren niet gedaan. Lastig maat kiezen vind ik altijd, dat houdt mij tegen...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een prachtige jurk zeg! Je schiet lekker op met de uitdaging!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit staat je ook weer schitterend. Goed bezig joh! Ik heb je volgende berichtje ook al gelezen en die belooft ook weer wat moois.
    Succes!
    groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Die is super zeg!! Hij staat je geweldig! Op de een of andere manier ben ik geen held in het maken van kleding voor mezelf ;) Miischien in de toekomst als ik meer moed heb verzameld!

    Groetjes Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (13) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) gala (1) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (3) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (75) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kraag op staander (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (2) museum (1) muts (4) naaien (3) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaitechnieken (2) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (78) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) Saskia's keukentafel (2) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (27) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (5) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonder patroon (1) zonnetje (3) zwemdiploma (3)