maandag 11 juli 2011

Zomers setje, deel 3 en 4 van de uitdating van Sancho

Gisteravond heb ik weer lekker zitten bladeren in de boekjes en geneusd in m'n stofjesvoorraad. Voorraad zat, dat is het probleem niet. Alleen... het is soms niet wat je zoekt... of niet de juiste dikte van de stof... of je hebt te weinig... Van te veel, daar trek ik me niets meer van aan. Restjes komen ook op, zoals ik vandaag heb bewezen... 


Maar, ik zag vanochtend, of was het gisteravond... ik weet het niet meer, bij Nellies creaties een rood stippentopje en dat zag er zo vrolijk uit, dat een topje mij ook wel wat leek. Bij het bekijken van mijn lapjes, zag ik dat ik nog een rood-wit stipje over had van een proefmodel Nadya, die ik heb gemaakt voor Farbenmix. Het stofje was wel een rampenstofje, dus ik heb toen maar niet geprobeerd de stippen recht neer te leggen. Het jurkje was toch een proefkonijn, dus eh... Het is eigenlijk wel een superkwaliteit stofje, want de jurk is werkelijk tig keer gewassen, maar verkleurt geen spat en blijft netjes glad. Maar vandaag wel een poging gedaan het enigszins recht te leggen. Maar... als het stipje niet recht loopt... Nou dan maar pech... Als je beweegt, bewegen die stippen ook en anders blijft het maar in m'n kast liggen. Ik ben zo'n muts die restantjes niet zomaar weggooit, zeker niet als het nog een metertje is!


In ieder geval, ik ging even in die 9 boekjes, die ik nog steeds op een stapeltje heb liggen in mijn salontafel geneusd of daar nog een topje voor tricotstof bij zit. Als ik elders moet zoeken ben ik nog wel even bezig. Gelukkig zat er in het boekje Simplicity Zomer 2011 een topje, wat ook als jurk gemaakt kan worden, van tricot. Een neckholder modelletje, en dat zijn altijd mooie modelletjes, waar je ook mee naar het strand kan, want mijn bikinitopje valt er helemaal onder weg. Perfect dus. 


Hup, raderblad opengeslagen, patroonpapier... en tekenen maar. Het voorpand bestaat uit twee delen en nu kan ik toch z'n wederhelft niet vinden... Ik geloof dat ik zeker 5 minuten heb zitten zoeken... Nog een frisje tussendoor gepakt... en eindelijk... daar heb ik hem.


Het vreemde van dit modelletje is dat er middenvoor een naad zit, nu vind ik dat met tricot niet zo mooi, dus dat verander ik dan ook. De strikbanden in de nek vind ik héél erg breed, maar dat  verander ik tijdens het locken wel. Ik knip er ieder geval geen naad aan, want dan wordt het helemaal giga.
 
Ik wil graag een setje maken en ik sta een beetje te neuzen voor de stofjeskast, pak ondertussen elastiek uit de inloopkast en zie daar jurkjes (foto links) met deze stoffencombi liggen. Van die stofjes heb ik allemaal wat over. De grijze vlinderstof is 1m. De groene bloemetjes is al een roesel, die ik overhad van het maken van die jurkjes. De aardbei is een halve meter. Van de rode stip heb ik 2,5m over. Stenzo rode roosjes 0,5m. Perfect voor een rokje of zo...


Ik heb geen blinde rits in de kleur die ik wil, maar wel tigduizend ijzeren sierritsen met zo'n balletjesbedels er aan. Zoiets kan ik natuurlijk ook gebruiken, ik pak een knalroze, de kleur die in het Stenzo roosjesstofje zit en wat de taille-/heupband wordt.  


Ik wil het grijs gebruiken voor de basis van het rokje. De Stenzo roosjes wordt de taille-/heupband. Ik doe er deze keer ook zakken in die in de naad wegvallen. Want het is op vakantie altijd handig, als je een ijsje gaat halen, je het wisselgeld ergens in kan doen. IJsjes in beide handen en los geld, zijn geen goede combinatie. Dus ik heb zakken geknipt van de Stenzo, leek me wel leuk, je ziet het in principe niet, maar ik vind het gewoon leuk. 


Een patroon heb ik niet voor het rokje, maar ik begin met de grijze vlinderstof en dat is gewoon niet zo veel. Ik teken twee rokbanen, zodat het rokje ongeveer zo wijd is als een halve cirkel. Het taille-/heupdeel zet ik aan de rokdelen en dan ga ik later de plooitjes bepalen en instikken, zodat het een glad rokje vanaf de taille en heup wordt.


De zakken komen in de zijnaad, dus die vallen gewoon helemaal weg. De rimpelstroken, ja rimpelstroken, je leest het goed. Ik ga het eens wagen om aan een rokje rimpelstroken te zetten. Staat het niet, nou ja, dan verander ik dat wel weer. Kijk, dat probeer je makkelijker met allerlei restjes, toch...


De rok is inmiddels helemaal gelockt. Vanavond doe ik lekker niets... behalve met Rem even wat wandelen en ergens even wat drinken... het is zulk lekker weer....

10 opmerkingen:

  1. heej bezige bij;-))super is het geworden en een wandeling een drankje mmmm goed idee;-))
    irmaXXX

    BeantwoordenVerwijderen
  2. mmm ik bden erg benieuwd, hier maar eerst de UFO stapel verkleinen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een vrolijke restjes ga je gebruiken voor je rokje en het topje!
    Als ik je verhaal zo lees dan krijg ik ook helemaal zin om voor mezelf aan de slag te gaan!
    Toch ook maar eens wat leuke boekjes opzoeken denk ik :)
    Groetjes Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Alweer zo'n leuk patroon, waar koop jij die boekje van Simplicity toch? Ik kan ze echt nergens vinden hier in de omgeving :(

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben zó benieuwd naar het resultaat! Vind de jurk uit je vorige post mooooiii!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuk patroon!! En rood/wit blijft altijd mooi. Ben benieuwd hoe het word!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een ijver. Leuke stofjes, knap dat je het rokje zonder patroon kan maken.
    Groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk! Die top staat ook op mijn to-do-lijst. Ben wel benieuwd hoe je de naad middenvoor weglaat (die vond ik ook wat minder mooi), want die is toch nodig voor de pasvorm (taillering)?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tjeetje wat handig als je zelf je eigen kleren kunt maken,ben benieuwd als het af is,fijne avond,lieve groet Joke.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ga je goed (en snel!). Ik ben vooral erg beniewd naar het rode stippentopje. Die lijkt mij heel erg gaaf worden...

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

Aanpassingen (1) ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (16) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Broek-op-maat (1) Burda (74) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (168) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) Dusty-top (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (4) fournituren (27) Freebook (3) gala (1) galerie (4) garderobe - collectie (3) Garderobe capsule (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) Imani (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (135) jurk Candy Cane (1) jurkje (4) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (75) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kraag op staander (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (3) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) Me-time (1) meisjesmiddag (52) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) Mode tijdschriften (1) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (2) mouwsplit met manchet (1) museum (1) muts (4) naaien (4) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaitechnieken (3) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (9) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (13) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (78) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) Saskia's keukentafel (3) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (28) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (5) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffen (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (2) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (36) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (12) wikkelvest (1) Willemientje (8) wol (1) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonder patroon (1) zonnetje (3) zwemdiploma (3)