woensdag 12 oktober 2011

Mijn verrekte ruitjesrokje... bijna... en mijn volgende project...

Zo, dit was m'n ruitjesrokje zoals ik hem gisteren heb achtergelaten... grom grom!


Ik ben de laatste 4 dagen tijdens mijn pauzes bezig met dit rampending, omdat ik er van af wil. 


Gisteren bedacht ik dat dat wel héél snel moet zijn... anders ligt 'ie in een hoek of in de kliko... Is wel niet zo mijn gewoontje... je weet wel... ik stop het liever in zo'n jeweetweltasje... dan ben ik er ook vanaf... tot ik het weer tegen kom natuurlijk. En ja... het is mijn eer te na om afdeling rampengeval niet af te maken.... 


Dussssssssssss vannacht (!!) nam ik mij voor er vanochtend mee te beginnen. In tweeënhalfuur, tot Bridget uit school komt, kan ik ver komen.


Alles zit inmiddels aan elkaar vast, op het taille-heupbeleg na. Ik ben bij de rits aangekomen... tsja... er lag een blinde rits in de tas... maar ik geloof dat dat beweeglijke stofje daar een ramp van maakt. Dus kies ik voor een stoer metalen rits die ik er inspeld en vaststik via de goede kant! 


Blijven de ruitjes ieder geval goed doorlopen.



De binnenkant is niet helemaal zoals ik het hebben wil, maar de voering van de rok is wel los van de rest van de rok.


Hiernaast zie de splitsing waar ik de voering vast heb gespijkerd aan de rok in een aanval van "Weet het ook niet meer?"
Binnenkant van het gevaarte...



De rits er ingespeld, ruitjes lopen door, pfff... 


Ook aan de binnenkant lopen de ruitjes door... Je weet wel wat ik voorlopig niet kies.... juist ja... stofjes met ruitjes!

Het beleg zit inmiddels vastgestikt... maar daar komt al weer een volgend probleem...
Het rokje is van járen terug... en toen had ik maat 40... Ik was welliswaar op een gegeven moment 3 maten verder, maar heb nu maat 38...
De taille is dus flink te wijd... (mijn taillemaat is een stuk smaller dan mijn heupmaat) nu kan ik het rokje wat lager dragen, maar dan wordt 'ie weer zo lang... en gaat het rokje draaien... Zitten de plooitjes van het voorpand op een gegeven moment op m'n achterwerk... zie je 't voor je... Hm...


Ik heb een tunnel gestikt en er gaat (strakjes) 3cm breed elastiek doorheen. Als ik smal neem, wordt het zo iel... en dit lijkt me wel stoer.


Het rokje heb ik meegenomen naar huis, kan ik rustig het elastiek er door heen trekken en dan passen, elastiek op maat maken... Dan rest alleen nog maar het zoompje... Dat doe ik gezien het wiebelwabbelstofje met de hand... 


Dat doe ik niet meer in mijn pauze, maar lekker tijdens het kijken van een filmpje op de bank.



Dit is mijn nieuwe project. Net een uurtje geleden aan begonnen. Gisteren zat ik op Sancho te kijken wat er allemaal voor nieuws gemaakt was. Daar kwam ik een Daisy-jurkje van Farbenmix tegen. Ik heb gisteravond gelijk het patroon erbij gepakt en ben eens voor mijn lapjeskast gaan staan... Dit gedeelte vind ik altijd het lastigst. Ik wilde een lapje wat vrolijk was, bij voorkeur met rood, Bridgets lievelingskleur, en een beetje winterswarm. Ik kwam deze babyrib tegen en een effe rode babyrib. Bridget koos vanochtend deze... Ging dat even makkelijk.


De Daisy is mijn eerste patroon van Farbenmix, gekocht in februari 2009 of zoiets. Trouwens ook mijn eerste aanraking met patronen en webwinkels daarvoor... er ging een wereld open, hahaha. Maar het is ook een patroon, dat ik nog steeds een keer zou maken voor Bridget... en gezien de maten... de grootste maat is 134/140, mag ik wel eens opschieten. Bridget is nu 1,36m. Dus... eh... tempo tempo.


Ik zou eigenlijk wat herfstkleding voor mezelf maken (is wel nodig), maar na dat gedrocht van hierboven, heb ik even zin in tempo tempo.


Gewoon lekker uitraderen, uitknippen, spelden, knippen, wat tekens doorslaan, locken, naaien en klaar is Kees. 


Gewoon lekker fröbelen!!

9 opmerkingen:

  1. Wow, je rok is een giller, ik ben niet zo precies (gelukkig?) maar kan het wel waarderen dat je zo netjes en precies werkt! mooi gedaan en die jas wordt vast super!! succes! heb je niet nodig maar goed..... groetjes Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hopelijk maakt al je miserie veel goed als je het rokje eindelijk zal kunnen dragen! Ik vind het super dat je zo de ruitjes wilt laten doorlopen (meteen ook de reden waarom ik nooit met ruitjes werk... deed het 1 keer, maar nu veel gemor heb ik het rokje gewoon weggegooid....)

    Ook ik heb op Sancho zitten kijken naar die Daisy.... een leuk patroon, hé! Ik kijk al uit naar je eindresultaat.

    groetjes,
    Sabine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Straks wel showen hoor je rok !!!!
    En Daisy had ik ook pas weer in mijn handen, ik heb hem toendertijd proef mogen naaien voor Farbenmix, Mijke heeft ondertussen 146/152 dus dat word vergroten !

    Groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bekend verhaal... je maat in een paar jaar tijd veranderd, het gaat niet zoals je wil...hmm en zo'n zelfde soort ruitjesstof heb ik ook nog liggen voor een nette rok. Ik voel me als een gewaarschuwd mens, zal bij mij dus wel gewoon een gerende rok met elastiek bovenin worden...

    Maar als ik naar de foto's kijk valt het allemaal nog wel mee hoor. Het ziet er netjes uit in elk geval. En ach, je hebt nu toch een leuk nieuw project om je op te verheugen. Dat zal vast beter gaan!

    Groetjes, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je bent wel echt een volhouder, ik had de rok allang in een hoek gegooid!

    Ontzettend leuke stof voor de Daisy, rood/roze is hier op het moment ook favoriet bij de dames. Ik ben benieuwd naar het resultaat,

    groetjes, Elske

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh ik snap hoe je eigen voelt met dat ruitrokje, honderd keer denken :nu gooi ik hem weg of ik kap ermee en uiteindelijk toch elke keer weer doorzetten. Knap hoor. Ik denk dat je blij bent dat je aan een wat vrolijker project kan beginnen. De Daisy blog je straks toch ook wel he! Succes met je projecten,
    groetjes Danielle

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, die jeweetweltasjes... Die komen me zeer bekend voor. Ik stop zulke projecten ook liever in zo'n tasje dan in de prullenbak. Maar tot nog toe word je rok erg mooi. Het maatverschil heb je handig opgelost met elastiek.
    Voor mij ging er ook een nieuwe wereld open bij het aanschaffen van mijn eerste Farbenmix patroon, de Elodie! Intussen maak ik meer van dit soort patronen dan uit de Knip op Ottobre.
    Succes met de laatste loodjes.
    Groeten, Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Knap hoor, dat je de rok nog afmaakt. Hopelijk wordt het een lievelingsrok van je.....
    Mooie stof voor de Daisy.

    Grt. Nel

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Komt vast goed met je rokje en ik ben erg benieuwd naar daisy! Sgtofje is in elk geval erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (14) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (168) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) gala (1) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (3) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (75) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kraag op staander (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (2) mouwsplit met manchet (1) museum (1) muts (4) naaien (3) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaitechnieken (3) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (78) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) Saskia's keukentafel (3) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (27) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (5) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonder patroon (1) zonnetje (3) zwemdiploma (3)