vrijdag 18 november 2011

... Syndroom van Asperger...





Vandaag was gewoon zo'n rommeldag. Barstensvol van alles, vriendjes over de vloer en alles liep uit. Voor zoonlief liep alles, op een blooper van vanochtend of eigenlijk gisteravond na, op rolletjes. Hij was z'n gymspullen vergeten in z'n schooltas te proppen. Dus vanochtend om kwart over acht direct een belletje gekregen of de gymspullen bij de congiërge gebracht konden worden. Túúrlijk doene we. 


Voor ons zijn rommeldaagjes wel lastig, maar daar worstelen we ons wel door heen en that's it. Voor hem is dat een ander verhaal, hij zal zich er waarschijnlijk ook wel doorheen worstelen, maar laat bij hem toch chaos-sporen na in z'n hoofd en die stapelen zich op...


Bij Ramon is er pas vorig jaar december de diagnose Syndroom van Asperger vastgesteld (hij was toen 14!). We zijn al vanaf zijn zesde !! jaar bezig met het zoeken wat er nu anders is aan hem, want we merkten wel iets... maar we konden er niet de vinger op leggen. Hij gaf het zelf al aan vanaf zijn derde... "Mama.... ik ben anders"... raar fenomeen om zo'n klein ukkie dat te horen zeggen.


Voor z'n zussen is hij dan ook geregeld een raadsel... of snappen ze niet waarom híj het niet snapt of anders reageert. Vaak krijgt hij de meest simpele dingen niet voor elkaar, zoals het bijhouden van z'n agenda op school. Tas inpakken voor school is ook zoiets "moeilijks"... Onbegrijpelijk voor de zussen, want hij is hoogbegaafd... dus hersens zat zou je denken... Maar als je het Syndroom van Asperger hebt werkt je hoofd gewoon anders... Zie je alles om je heen als detail dit, detail dat, detail hier... detail daar.... Allemaal losse stukjes, gegevens, mensen, ruimtes, geluiden, ditjes en datjes, waar je dan ook nog wat mee moet doen of op moet reageren. 


Dat gaat zolang alles gestructureerd, rustig en volgens plan verloopt prima... maar in de echte wereld loopt héél weinig volgens plan. Dus vanavond gingen we naar Beleef autisme! Ook oma (schoonmoeder) ging mee, de dametjes ook, omdat we het belangrijk vinden, dat er begrip komt voor onze grote zoon. Ook al merkt de omgeving op zich weinig aan hem... het ís er wel. Voor de jongste is het wel een latertje geworden, maar dat geef ik morgen aan haar juf wel door.


We zijn daar geweest... we gingen letterlijk in een ijzeren tralie-hoofd staan, kregen een koptelefoon op en moesten dan naar 3 televisieschermen tegelijk kijken. Tegen Bridget werd gezegd als ze het te veel geluid vond worden en ze raar in haar buik werd ze gewoon de koptelefoon af moest zetten en dat dat helemaal niet erg of gek is. 


De geluiden door elkaar, diverse beelden achter elkaar met woorden tekst erdoorheen, zijn heel rommelig... Eigenlijk doet het mij denken aan het begin van een epileptische aanval (ik heb zelf twee vormen van epilepsie, dus dit is geen ideetje uit een boekje). Bij mij begint dat ook chaotisch, met beelden, geluid in m'n hoofd, geur (zit in het geurspectrum dus die doet ook stevig mee), kan haast niet communiceren door al die dingen in mijn hoofd... 


Die eerste paar seconden van zo'n nachtelijke aanval... deden die beelden met koptelefoon aan denken... en ik krijg bewondering voor m'n kind... nog meer bewondering dan dat ik al heb. Want vergis je niet, het is verdomd lastig... want je wordt vaak niet begrepen... terwijl je het zó druk hebt met je hoofd... en dan móet je ook nog eens functioneren... volgens de standaard normen hè!


Grote zoon van me... ik ben trots op je!

34 opmerkingen:

  1. Ik begrijp je helemaal!! Wij hebben 4 kids, onze 3e is autistisch, hij wordt volgende maand 10, en ja het valt niet allemaal mee, ook het onbegrip van andere mensen vaak, die snappen het vaak niet! Onze 2 oudste hebben via het GGZ een brusjes groep gevolgd, was ook echt goed voor hen, ik kan er hele verhalen over schrijven!! Maar waar jij naar toe bent geweest lijkt me ook wel wat! Dank je voor de tip! Tim heeft ook wel medicatie , en hij is heel letterlijk, je moet echt opletten hoe je iets zegt ! etc. etc. Jou verhaal komt me zo bekent voor!

    Groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  2. terecht trots dat mannetje doet het allemaal toch maar wel school sport vriendjes en dat met die "chaos" in je hoofd, voorlichtingavonden als dit zijn onmisbaar,
    liefs irma
    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je hebt dit echt heel mooi en goed omschreven. En ook zo herkenbaar !! Wat goed dat je met het hele gezin er naar toe bent geweest. En ach... een slaperige Bridget in de klas als dat het enige is? Daar zal de juf echt niet over vallen.
    Fijn weekend. Liefs Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En terecht dat je trots bent op je zoon! Een kind dat "anders" is dan andere kinderen is niet makkelijk. Voor het kind zelf niet, maar ook voor zijn directe omgeving niet.

    Ik herken vooral je gevoelens uit je verhaal. Leonoor is ook anders dan andere kinderen. Ze is zeer waarschijnlijk hoogbegaafd (moet nog getest worden). En het klinkt leuk een kind dat zo goed kan leren, maar dat is niet zo. Ze heeft nu al heel veel verdriet omdat ze geen aansluiting heeft met haar leeftijdsgenootjes en ook niet met haar klasgenootjes (ze heeft vorig jaar groep 3 en 4 gedaan). Communicatie is haar grootste struikelblok waarschijnlijk. Is dat bij Ramon ook zo? Een jongen die naast haar zit in de klas is ook superslim en heeft een vorm van autisme, ik herken bij hem ook veel dingen die ik bij Leonoor ook terug zie.
    Als moeder is het allerbelangrijkste wat je wilt voor je kind dat het gelukkig is. Toch lijkt mij zo'n avond ook heel erg verhelderend, ook voor de zusjes.
    Ik vind het ook super dat je het op je blog hebt geschreven! Petje af voor je.

    Groetjes, Isabelle

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi dat er zulke avonden gedaan worden voor de omgeving. Zo leer je eens "kijken" in hun wereldje.
    Goed dat je de jongste ook meegenomen hebt, want dan gaan ze er iets van begrijpen.
    Wij zitten hier ook volop in onderzoeken, wat wel en wat niet. Medicatie helpt niet, dus we blijven even zoeken...
    Ik denk zelf aan dyslexie, maar dat duurt nog een jaar voor we die onderzoeken kunnen doen. Daar komen ook vaak gedragsproblemen uit voort, dus we hopen dat we de goede richting uitgaan. Krijg je vaak meer geduld als je wat weet!
    Sterkte ermee,
    gr, Klazina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Drukte in je hoofd blijft lastig want helaas geen knopje met uit/aan.
    Klinkt als een hele goede avond die meer mensen zouden moeten bezichtigen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Collie,

    Mooie uitleg en goed dat je met de dametjes bent gegaan. Het is en blijft moeilijk om aan een buitenstaander uit te leggen. Termen als.....ik merk nooit iets aan hem/haar...ze is altijd zo lief ...enz....enz.
    Ik zeg dan...het wordt heeeeel anders als je met iemand 24 uur leeft.
    Ik heb al een keer gemeld dat Doortje ADHD en PDD-NOS heeft. Maar je verkeerd altijd in zorgen om je kind. Inderdaad alles vergeten en impulsiviteit zijn bekende woorden in ons huis.
    De reden dat ik een tijdje uit Blogland was verdwenen is dat je als ouder ook een keer OP bent. Ik ben 3 maanden naar een hersteloord geweest, dit na een langdurende depressie waar ik nu eindelijk aan het uitkrabbelen ben. Dit gaat met ups en downs....3 stappen vooruit en weer 2 achteruit. Veel knutselprojecten, die je al tot in detail in je hoofd hebt, maar de uitvoering!!!!
    Jeetje...dat ik dit hier allemaal meld. Maar ja...er komt een tijd dat je je er niet meer voor schaamt en eerlijkheid komt boven alles.

    Groet van Saskia en succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat goed zo'n avond. Eigenlijk zou iedereen dat wel eens mogen volgen om de mensen die net niet volgens 'de standaard' denken en doen het begrip te geven dat ze verdienen.
    Groetjes, Josette

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Je mag zeker heel trots zijn op je knul, goed dat hij zich staande weet te houden met alle drukte in zijn hoofd. In de klas van mijn dochter zit ook een jongen die Asperger heeft, hij heeft daar een spreekbeurt over gehouden en nu weet ook iedereen waarom hij soms anders reageert dan wat mensen normaal vinden zegmaar.
    Ook bij Christian is wel iets meer aan de hand dan alleen z'n slechthorendheid waarover ik in mijn blog iets heb verteld, hij is pas 8 en we zijn er dan ook nog niet uit wat er verder is.
    Hoe dan ook, lekker trots zijn op je kids (en op jezelf!).
    Liefs van Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tja meis dat valt niet mee....de zoon van mijn beste vriendin heeft het ook....ik vind het een kanjer...dat zal jouw zo'n vast ook zijn......liefs van mij...........♥.. ♥... ♥....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een goede informatieavond moet dat zijn geweest! Asperger is echt moeilijk te begrijpen, ik herken dat (ook Asperger in nabije familie). Wat goed dat jullie dit zo met z'n allen hebben gedaan! Hopelijk helpt het Ramon en jullie op alle fronten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Goed van je om dat te doen, en om ook de mensen die dicht bij hem staan mee te nemen. Begrip is zo verschrikkelijk belangrijk voor je kind. Voor jou maar ook voor zijn zusjes, zo leren ze om er beter mee om te gaan.


    Fijn weekend,
    Liefs
    Tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wow, dat is heftig! Lijkt me erg moeilijk voor je zoontje, maar hij doet het toch maar allemaal even he? Zou ik zeker ook trots op zijn!
    Wat rot dat jij zelf last heb van epilepsie, hopelijk heb je goede medicijnen en is het onder controle!
    Liefs Carolien

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat zal wel een heftige avond geweest zijn, en zeker voor bridget. Maar aan de andere kant leer je zo wel goed om je in een ander te verplaatsen.
    Petje af voor je zoon, want alleen al na het lezen van je beschrijving hoe zoiets dan werkt in zijn hoofd word ik al kriebelig.
    Willianne

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Snap je en hem helemaal. Heb een autistisch neefje. Heb zelf een dochter van 9 die hoogbegaafd is. Altijd druk in haar hoofd, over prikkelbaar. Rechtvaardig en kan je hele dag over iets in zitten. Soms gaat het zo traag terwijl ze energie voor 10 heeft. Gelukkig hebben wij hier een leonardoschool voor hoogbegaafde waar ze eindelijk volgend jaar naar toe kan. Lange wachtlijst. Kan ze eindelijk aan haar trekken komen. Wel moeilijk als ouder als je geen "normaal" kind hebt. Wat is nu normaal. Hoor juist veel meer om me heen over de problemen die kinderen hebben. Trots dat een kind op beide benen blijft staan. Zeker super trots mag je op hem zijn.
    Groetjes Adriana

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Knap van je dat je hier je belevenis zet, want voor velen is het inderdaad onbegrijplijk. Hier ook een kindje met deze aandoening op school bij Malek in de klas. Ga hem straks dit laten lezen begrijpt hij zijn vriendje waarschijnlijk beter. Liefs Zohra

    BeantwoordenVerwijderen
  17. kennis overbrengen is het beste eat ke lan doen. die onbegrip is vaak zo groot door geen kennis en een omgangsprotocol, tips waar op staat wat snel en het beste helpt.... het iszo moielijk voor ze en ze moeten nog die pubertijd heen... zucht. Petje af voor je zoon. groetjes Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Wat goed dat je dochters en oma ook mee gegaan zijn. Dan begrijpen ze hun broer ook wat beter en kunnen ze er beter mee om gaan. Hoewel het volgens mij super gaat.
    Fijn weekend en groetjes, Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Je mag met recht trots op hem zijn!

    Simone

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wow dat is vast wel ff heftig om mee te maken hoe jouw zoon dingen ervaart.
    Maar wat een opluchting voor julie dat eindelijk een diagnose is gesteld. Pff ik moet er niet aan dneken om nu nog 10 jaar te moeten wachten.
    Onze zoon van 3,5 heeft nl PDD-NOS. officieel mag hij nog geen "stempel" hebben ivm zijn leeftijd. Maar omdat we ook weten dat hij anders is, wilden we verder kunnen om hem zo gelukkig mogelijk te maken. Woensdag hebben we dit dan ook op papier gekregen, was als een bevestiging wat wij al een poosje vermoeden. En hij wordt zsm ingeschreven voor een MKD via jeugdzorg. En dan hopen we dat hij kan groeien op zijn eigen manier.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat jammer dat het pas op je 14e "ontdekt"wordt terwijl je je al zo lang anders voelt maar ook fijn dat jullie en Ramon nu weten wat het is zodat je van daaruit verder kunt.
    Knap dat Ramon zich zo goed staande houd op school en in het dagelijks leven dat zal niet altijd meevallen.
    Bij Femke in de klas zit een jongetje van net 6 zijn ouders weten nu sinds ong. 6 maanden dat hij Asperger heeft wat mij het meest raakt is het onbegrip van andere ouders en hoe ze erover praten dit omdat school hem zo goed begeleid en er alles aan doet om het mannetje op deze school te kunnen houden wat abslouut niet ten koste van de andere kinderen gaat.
    Het is wel niet mijn kind maar een heel lief vriendje van Femke met een schat van een moeder vandaar dat het me zeer doet.
    Misschien dat zo'n voorlichtingsavond op school een idee is.
    Fijn dat jullie naar de avond toe zijn gegaan en zo beter begrijpen wat Ramon allemaal meemaakt.
    Ik wens jullie en Ramon veel sterkte toe!

    Groetjes Arjanne

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Meid... wat een ervaring! Een kijkje in de keuken eigenlijk.... Petje af voor hem hoor, en voor jullie allemaal, want zoiets heb je niet alleen!
    Groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Snap zo goed hoe trots je op je kanjer bent....
    een bijzondere unieke jongen.
    fijn weekend
    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  24. hallo, ik ben een oma van een kleinzoon die waarschijnlijk ook Asperger heeft of een andere vorm van autisme! Ik heb met kippenvel je verhaal gelezen: ik hoop op veel begrip voor dit soort kinderen! Ja, ze zijn soms anders, nee, ze zijn niet lastig en zeker niet gek!! Ze zijn lief en ons oh zo dierbaar!!
    een lieve groet van een oma

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Lees dit met de tranen lopend over mijn wangen. Zitten er zelf ook weer eens midden in. Gister te horen gekregen dat er bij onze dochter ook meer aan de hand is dan alleen ADHD (dachten we zelf ook al jaren maar er werd nooit gehoor aan gegeven)Zo herkenbaar om dit te lezen. En wat zijn t toppers onze speciale kinderen!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Goh dat is ook toevallig, mijn dochter heeft een half jaar geleden (ook op haar 14e) de diagnose pdd-nos gekregen. Heel veel toestanden gehad en nog steeds. Half jaar niet naar school gekund en nu eindelijk naar speciaal onderwijs, gewone school ging niet meer. Na een jaar om hulp geroepen te hebben, krijgen we nu eindelijk hulp in de vorm van een gezinscoach. En dat heeft mijn dochter nu echt wel nodig... Krijgen jullie ook hulp of redden jullie het zo ook wel? Sterkte in elk geval...

    Groetjes, Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  27. wow wat heftig allemaal. Het moet enorm fijn Zijn dat je als gezin naar zo'n bijeenkomst kunt gaan, dat iedereen wil begrijpen wat er in zijnn hoofdje omgaat.Ik wens jullie heel veel sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Wat heftig, volgens mij had je het eerder ook al op je blog geschreven, het kwam mij in ieder geval wel weer even bekend voor. Wij zitten midden in een traject met Lize. We weten niet wat ze "heeft" maar sinds dat ze naar school gaat is ze af en toe echt niet te genieten. Ze zuigt ons helemaal leeg qua energie. Ze heeft ook al een EEG gehad omdat gedrag ook voort kan komen uit epilepsie. Ze vermoeden absences. Mijn schoonmoeder heeft ook epilepsie. EEG was normaal maar dat was een moment opname (20 min) dus ze kunnen niet met zekerheid zeggen dat ze het heeft. Vooral de onduidelijkheid is heel vervelend. Jullie sterkte en fijn dat je zoon in zo'n fijn en lief gezin hoort.

    Liefs Jeannette

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hai,
    las net je blogje en herken hier veel in. Alleen onze zoon heeft géén hoge IQ, maar juiste een hele lage IQ.
    Hij zit nu in groep 8 en zijn net bezig met de toesen, want ja, volgend jaar is de basisschool over en wat dan?
    Wordt het praktijk-onderwijs LWOO, of lukt VMBO-B LWOO misschien?
    Daar is onze focus op, maar hiervoor "scoort" hij net te weinig punten met zijn IQ (73 en dit moet minimaal 75 zijn).
    Ik vind de wereld van deze tijd, wel heel lastig voor dit soort kinderen. Er moet zoveel en iedereen (vooral de jeugd) is zo hard (vooral met woorden).
    Er zijn bij ons dan ook al veel traantjes gevloeid, maar ja, ben wel weer blij dat Mees bij ons hoort en we 'm een goed "nest" kunnen bieden.
    Ook mijn dochter heeft diverse brusjes dagen gevolgd en begint steeds beter haar broer te begrijpen. Zij zit overigens VWO-5 en "fietst" overal zo doorheen. Twee uiterste dus!
    Heel veel sterkte met alles en ze komen er wel onze zoons!
    groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Pff, dat is niet niks. Fijn dat er zulke avonden zijn waarbij je zelf kunt meemaken wat Ramon dagelijks beleeft. En goed dat je er over schrijft. Wij hebben 2 ADHD jongens waar soms echt geen land mee te bezeilen is, en dan de andere keer weer zo superlief.
    Sterkte!

    Groetjes,
    Eva

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Wat heb je dit mooi opgeschreven.
    Je mag inderdaad trots zijn op je zoon want want op je bolg te lezen wat hij allemaal doet is heel knap met Asperger. Maar dat verdiend ook een pluim voor jou met al die moeder liefde en vertrouwen die jij hem geeft. Wat goed dat iedereen mee is gegaan naar die lezing.
    In mijn werk (speciaal onderwijs) werk ik ook veel met kinderen met autisme, prachtig werk en hele bijzondere kinderen.

    fijn weekend.
    Groetjes Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Mooi verhaal, fijn dat jullie 'hem' met elkaar konden ervaren. Altijd lastig om in te schatten hoe iemand zich voelt. Dit is wat zijn stoornis doet, maar wat doet het sociaal-emotioneel met hem? Dat is volgens mij niet zo makkelijk uit te leggen voor hem.
    Succes ermee,
    Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Weer een verhaal waar je kippenvel van krijgt.
    Super trots op jullie dat jullie naar zo een avond zijn geweest.
    Veel liefs

    Freddy en Jessica

    BeantwoordenVerwijderen
  34. Erg dapper, zo'n verhaal op je blog en veel herkenning ondanks dat mijn zoon net 11 is.

    Ik krijg de laatste tijd ook steeds meer het idee dat deze kinderen heel veel uit creatieve gezinnen (heb al veel Leonardo en vergelijkbare verhalen gelezen op verschillende blogs) komen wat wellicht ook niet zo vreemd is want veel van deze kinderen zijn zelf ook heel erg creatief (denken veelal out of the box).

    En wat iemand een heel eind hierboven al zei een poosje rust verdienen eigenlijk al die moeders die zoveel geduld hebben met deze lieve maar bij tijd en wijle ook vermoeiende kinderen.

    Ikzelf heb ook grote bewondering voor de leraar en juf van mijn kinderen, ze hebben beide een klas vol "andere" kinderen en weten het toch gezellig op de rails te houden. In mijn ogen valt of staat het leven van je kind met een fijne begripvolle school, omgeving en klasgenoten/vriendjes.

    Zo'n avond en/of voorlichting zou iedereen eens moeten zien of volgen, scheelt veel verdriet en onbegrip.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

Aanpassingen (1) ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (16) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Broek-op-maat (1) Burda (74) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (168) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) Dusty-top (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (4) fournituren (27) Freebook (3) gala (1) galerie (4) garderobe - collectie (3) Garderobe capsule (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) Imani (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (135) jurk Candy Cane (1) jurkje (4) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (75) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kraag op staander (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (3) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) Me-time (1) meisjesmiddag (52) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) Mode tijdschriften (1) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (2) mouwsplit met manchet (1) museum (1) muts (4) naaien (4) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaitechnieken (3) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (9) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (13) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (78) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) Saskia's keukentafel (3) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (28) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (5) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffen (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (2) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (36) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (12) wikkelvest (1) Willemientje (8) wol (1) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonder patroon (1) zonnetje (3) zwemdiploma (3)