woensdag 9 mei 2012

Rimpelen?.... eitje...!


De rimpelstrook heb ik heen en weer gevouwen, zodat ik alleen maar lichtjes of te begeleiden met één hand...
Hier is de strook trouwens dubbellaags... en ook dát gaat prima!

Pasgeleden was ik Daniëlle voor de workshop tricot rimpelrokje maken. Nu ging dat gewoon met de naaimachine en elastiek, maar opeens hadden we het wel over rimpelen... in combi met lockers... Nu weet ik van het bestaan van de combi rimpelen met een locker... Járen geleden eens een poging gewaagd met mijn oude Singer... Werd toen een ramp, had een spastische machine die te hard aan de draden trok en stof dat werd opgevreten... Toen heb ik het maar gelaten voor wat het was en ging gewoon verder zoals ik het geleerd had met steekgrootte 5/6 met de naald helemaal rechts, vervolgens nog een rondje met de naald helemaal links... en dan trekken maar met, vervolgens, van die leuke snedes in je vingers... Tenminste na 3 Willemientjes met extra roezelstroken te hebben gemaakt, kreeg ik eerst snedes en na nog 3 zat er wel een laagje eelt op, hahaha. Niet ècht charmant.

Toch maar weer op zoek gegaan naar een andere manier en kwam uit op een rimpelvoetje en een pleater (plooivoetje). De laatste gaf voor mij het mooiste en regelmatigste resultaat, dus.... een pleater aangeschaft. Maar soms, ja, soms wil ik gewoon geen plooitjes... maar rimpeltjes... dus toch maar weer aan het touwtjestrekken geslagen...

Na die avond bij Daniëlle waar er dames vertelde over mooie rimpeltjes verkregen met de locker ging het toch weer kriebelen. Ik heb mijn oude Singer nu een andere functie gegeven... ze maakt alleen nog maar rolzoompjes. Sinds 2 jaar heb ik nu een Juki voor mijn lockwerk, misschien protesteert die wat minder.... Mja toch??



Ik krijg mooie regelmatige rimpeltjes... véél rimpeltjes of  weinig rimpeltjes... perfect voor wat ik wilde hebben....

Dus stroken geknipt... uitgeprobeerd... en ik kwam hier uit. Je stof moet net als bij de pleater goed gevouwen ervoor liggen. Als de strook gehinderd wordt gaat hij gelijk uit koers omdat hij grote steken maakt en ontzettend snel is.

Daarna de draadspanning instellen... de linkernaald stand 9, de rechternaald stand 3 de andere twee draden op stand 4. Het differentieel op 2 of ietsjes lager als je minder rimpels wil en steeklengte op 4. 

BELANGRIJK... als je de laatste steek op de stof hebt gedaan.... niet verder gas geven, maar voetje omhoog, de draadspanning van de linker naald op 3 zetten... en dan alle vier de draden wegtrekken en dan pas afknippen. Doe je dat niet... dan knapt de draad (bij mijn Juki in ieder geval)... en aangezien opnieuw doorrijgen niet mijn hobby is... ik denk ook niet die van jullie... doe ik het braaf, hahaha.
Hoe hoger de stand van de draadspanning bij de linkernaald, hoe meer rimpeltjes en met die draad en kan je een beetje sturen hoeveel rimpeltjes je krijgt. Het zal bij iedere machine even zoeken zijn naar de verhouding. Even een voorbeeld wat mijn machine wil: heupband 1m x 1,5 = 1,50m rimpelstrook is bij mij stand 7,5. Heupband 1m x 2 = 2m rimpelstrook is bij mij stand 9. Dus ik kan redelijk inschatten hoeveel strook ik nodig heb voor de heupband. Als je iets te kort of te veel hebt, kan je natuurlijk altijd een beetje met de draad schuiven, dat gaat prima.

Wat zálig dat rimpelen nu in een paar minuutjes gefikst is en nog goed uit te rekenen ook hoeveel rimpelstrook ik nodig heb... of welke draadspanning er nodig is voor de linker naald.

13 opmerkingen:

  1. Zo te lezen moet ik dringend eens een cursus 'wat kan ik met mijn locker' volgen.
    Fijn dat het rimpelen lukt bij jou !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo gaan de rimpelstroken inderdaad heel wat sneller! Ik heb een rimpelvoetje voor mijn Pfaffje... Werkt ook naar volle tevredenheid... Al vind ik het nog wel lastig om de benodigde hoeveelheid stof te berekenen... Misschien toch maar eens op deze manier proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik rimpelen al jaren op deze manier. Ideaal.
    Je ziet, nooit te oud om.........

    groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had er ook wel veel over gehoord maar nooit gebruikt. Ik rimpel ook altijd met de rimpeldraden en zere vingers.... :)
    Ik ga dit ook zeker eens proberen! Moet mijn lockertje kunnen zou je denken :)
    Dank je wel voor de tip!
    Groetjes Cindy

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hmm, heb ook een pesthekel aan rimpelen, en het ook na een poging op de locker erbij gelaten. Misschien tóch maar weer een keer een avondje proberen... bedankt voor de tip!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb het weleens gedaan, maar vond het uiteindelijke afwerken minder mooi worden. Als ik bijvoorbeeld rimpelstroken heb vastgestikt ga ik er daarna met de locker langs en stik ze vervolgens vast met een stikseltje. Als je rimpelt met de locker vind ik het door het dubbele lockstiksel te dik worden. Of je kunt de rand niet meer met de locker afwerken of je moet de rand waar de rimpelstrook aan vast komt "voorlocken" en dat vind ik dan weer minder mooi met enkele stof). Snap je het nog? Dus ik trek toch weer aan touwtjes - zie het maar als een meditatief momentje, voor de televisie rimpeltjes maken ;) Tenzij je een goede suggestie hebt voor de afwerking van de rest natuurlijk, dan houd ik me aanbevolen! (Hmm, brainwaveje ineens: misschien na het vaststikken van de rimpelstrook die onafgewerkte naad korter knippen en dan bij het vaststikken van de gelockte rimpelstrook met het sierstiksel dat onafgewerkte naadje er binnenin laten vallen. Tjonge, ik kom al typende nog op ideeën. Dank je wel. Vraag me af of er een touw aan vast te knopen is :D)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor, hahaha. Maar het klopt, ik knip altijd diegene die aan de binnenkant terecht komt een stukje smaller. Alle naden probeer ik zo dun mogelijk te maken voordat ik ze afwerk met de locker en sierstiksel.

      Groetjes, Collie

      Verwijderen
  7. nog nooit zo geprobeerd, ik rimpel altijd met de naaimachine. Steeklengte groot, draadspanning hoog 8-9 afhankelijk van stof en hoeveelheid dat ik wil rimpelen, naald helemaal naar links zetten en gas geven!!
    groetjes Meggy

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tada,ga het ook met m'n naaimachien probern,want ook dat lukt me bijna nooit.Mss een locker kopen?Idea,birthday is coming up.Thanks for the idea,ladies.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Eerste poging zag er práchtig uit (enkele laag simpel katoentje, maar mooi, royaal en gelijkmatig gerimpeld), maar.... de linkernaald begaf het spontaan. Spanning 9 misschien toch iets teveel van het goede? (of was het gewoon pech en zou de naald `op' zijn geweest?) Nog maar eens een poging...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Brak de naald nadat je klaar was met rimpelen en gas gaf om een stuk draad te krijgen om vervolgens de draad af te knippen? Want dan moet je de draadspanning op 3 zetten, voetje omhoog doen, de draden beethouden en gewoon wegtrekken misschien met wat hulp van het heen en weer draaien van de grote knop aan de zijkant. Want als je dat niet doet, breekt de naald inderdaad...

      Succes met de volgende keer.

      Groetjes, Collie

      Verwijderen
  10. Ja, dat zou het toch wel geweest, net even te snel getrokken voor het terugzetten naar 3 (had wel onthouden dat ik geen gas mocht geven ;-) ), nu lijkt het beter, dankjewel voor de tips! Nog wel even flink puzzelen om achter de rimpel-verhoudingen te komen, maar wat een uitkomst is dit!!!

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

Aanpassingen (1) ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (16) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Broek-op-maat (1) Burda (74) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (168) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) Dusty-top (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (4) fournituren (27) Freebook (3) gala (1) galerie (4) garderobe - collectie (3) Garderobe capsule (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) Imani (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (135) jurk Candy Cane (1) jurkje (4) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (75) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kraag op staander (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (3) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) Me-time (1) meisjesmiddag (52) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) Mode tijdschriften (1) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (2) mouwsplit met manchet (1) museum (1) muts (4) naaien (4) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaitechnieken (3) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (9) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (13) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (78) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) Saskia's keukentafel (3) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (28) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (5) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffen (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (2) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (36) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (12) wikkelvest (1) Willemientje (8) wol (1) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonder patroon (1) zonnetje (3) zwemdiploma (3)