dinsdag 19 juni 2012

Klokrokje Mme Zsazsa




De volgende stapje van het fronsrokje... of klokrokje... Ze heeft ze inmiddels allebei uitgeraderd.... Nu wilde ze eigenlijk toch een meer gekleurd lapje, want het witte lapje vond ze wel héél zomers en ze vind het nu geen zomers weer... Weergoden, hebben jullie het gehoord!! Hier beneden is het géén zomer! Hahaha. Dus wilde ze een ander lapje. Hup neus in de kast, vist ze er een rood-wit lapje uit... Hm... volgens mij is het te kort, maar nee de dame wil dit lapje... Oké ze zal het wel zien. Eerst gaan we het lapje strijken, want het is een soort kreukelballet op het lapje. Strijkplank neergezet, strijkijzer erbij. Bridget staat ernaast om te kijken, maar ik doe een stap opzij... Bridget kijkt me aan... wenkbrauwtjes gaan een stukje omhoog, oogjes worden groter... Ik zeg, já jij gaat strijken hoor. Een langgerekt Ooooo en een halve tel later heeft ze het strijkijzer beet!


Ze vind het maar wat spannend. Hierboven zie je dat ik mijn naaicase weer zijn functie terug heb gegeven. Het wordt een beetje onoverzichtelijk, dus ik stop mijn lopende projecten, waar ik mee bezig ben weer in mijn naaicase, kan ik me daar op richten i.p.v. dat er van alles en nog wat ligt.


De dame vouwt het patroontje van het fronsrokje uit en legt het op de stof. Hm.... Je ziet haar denken... "De  rok is te lang mama!". Ik zeg "Nee hoor, het rokje is niet te lang, de stof is te kort!". "Oooh, dus toch...." "Yep" zeg ik. Zullen we nog een snoekduik in de kast nemen... "Mja, is goed". Ze kijkt een beetje sip, want rood is haar lievelingskleur, maar ik zeg dat we er dan wel een recht fronsrokje van maken, maar dan moeten we even in het boek van Mme Zsazsa duiken om te kijken hoe hoog en wijd het rokje dan moet worden. En anders verzint mama wel wat... "Da's goed." zegt de dame.



We stappen de trap op naar boven en we beginnen te neuzen in de rechter dubbele kast. Daar liggen de meeste zomerstofjes... Maar de dame vind het allemaal te wit. Het enige die ze leuk vind, is het lapje dat al gereserveerd is voor een Elodie, de lap is groot, maar ik weet ook weer niet hoe groot, dus er kan misschien wel een rokje uit, maar dat weet ik niet zeker. Dan lopen we naar de linker dubbele kast, ik wijs wat batikjes aan, maar ik zie nergens iets roods liggen. Ineens zie ik een hele mooie blauw met zachtblauwe print erop. Ook een soort batik-achtig typje... Bridget gaat glimmen, ik zeg dat ik er ook nog een tricotje bij heb, dus ik kan er ook nog een shirtje op maken. Bridget knikt blij, dat ze het een leukert vind.


Dus weer strijken, en daarna gaat de grote lap op de tafel. Ja, deze is groot genoeg om nog een jurkje uit te maken. Ik leg haar uit hoe ze het beste de eerste spelden in het patroon kan spelden en daarna de rest opvullen met spelden. Even later zitten alle twee de rokdelen op het stofje, het tailleboord maakt ze van tricot, want ze gaat eerst een rokje maken zonder rits. Dan is het uitknippen geblazen, ik geef haar een zoommaatje om exact 1cm naadtoeslag te knippen. Ik merk dat het toch niet zo handig werkt en geef haar bij de tweede zoom een pen, ze kan misschien beter eerst streepjes zetten om de naadtoeslag aan te geven. Bridget zegt direct dat dat véél makkelijker gaat dan direct knippen. Tsja... ik vergeet soms wat het handigst is voor haar, ik ben het zo gewoon om hup, hup, hup te doen, dat ik nu goed moet nadenken hoe ik het haar laat doen.

Even later zijn de rokpanden uitgeknipt en gaat we op zoek naar garen, lockgaren en elastiek... wordt vervolgd...

8 opmerkingen:

  1. Leuk om haar zo bezig te zien. Ben benieuwd.

    Groetjes Mariette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk hoor dat ze zo enthousiast is.. kom maar op met die rokjes.. ik ben benieuwd! ^^

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat is het toch een lekker wijffie !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk, gewoon weer opnieuw strijken... ik had allang laten zien dat het stofje tekor is en jij laat het haar ervaren.... veel beter hoor! ik kijk uit naar het eindresultaat... groetjes Paula

    BeantwoordenVerwijderen
  5. volgens mij is het heel leuk om zo toch een beetje samen te rommelen ben benieuwd naar het rokje. En inderdaad ga je uit van hoe je het zelf doet maar zo zie je maar weer.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Een handig meisje heb je! Leuk om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (1) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (77) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonnetje (3) zwemdiploma (3)