zondag 17 juni 2012

Knip Mode 07/2012


Een anderhalve week geleden had ik de technische tekeningen bij Sancho al gezien van deze Knip... Maar nu ik de Knip vluchtig heb doorgebladerd.... zie ik meer moois dan ik bij de technische tekeningen eruit heb kunnen halen. Stofjes, de modellen, de aankleding en de foto locatie geven toch een hele boost aan zo'n tekeningetje. De cover is wéér een stukje vooruit gegaan... Het begint langzamerhand een smoel te krijgen... en dat is mooi... Niet onzeker maar liefst tien gezichten laten zien, maar er voor gaan om één mooi gezicht erop te zetten.... Dé foto beslaat nu driekwart van de cover...


Dit vind ik een héél mooi jurkje. Ik dacht dat de halssluiting wat lager zou zitten, want een jurkje tegen m'n strotje vind ik niet prettig. Vorig jaar heb ik twee jurkjes gekocht die zo'n hoge halslijn hebben, en als je dan onnadenkend gaat zitten... of nog erger de auto in stapt dan krijg je een úggggghhhh-effect. Het scheelt wel dat de sluiting in de nek geen verbinding heeft met het achterpand, maar... ietsjes meer ruimte lijkt mij lekkerder zitten.

Ik zou de eye-catcher van de hals, dat vierkantje, een 2 á 3cm verlagen... Teken de schuine lijn naar de zijnaad gewoon netjes ook lager, maar laat het punt onder de arm op dezelfde hoogte, anders klopt het niet met de hoogte van het achterpand. Deze jurk is schuin geknipt en dat zorgt er voor dat de valling van de rok héél mooi is. Het wordt dan zwieriger. Een mooi soepel stofje nemen, satijn, zijde, voile (wel voeren) of een soepele katoentje... en je hebt een schitterend zomerjurkje om in te flaneren, naar het strand te gaan, of gewoon naar kantoor!


Dit tuniekje heeft een eenvoudige snit en is ideaal voor bewerkte stofjes. Let wel op de schouderbreedte, het valt wat smalletjes als ik zo naar het model haar schouders en de mouwkop kijk. Vind je het modelletje mooi als jurkje, gewoon een stukje verlengen.


Dit vind ik altijd lastige foto's, want dan moet ik afgaan op de technische tekening, en dat is bij dit vestje juist zo lastig. Want het oogt op de tekening getailleerd, maar op de foto lijkt het ruim te zitten. Dus... of het vestje is te ruim, of het model te dun... mja... dan wordt het dus opmeten van de patroondelen op de hoogte van de taille om te weten hoe het zit. Het rokje is niet zo moeilijk in te schatten. Dat is een mooi model rokje, mooie lengte, je kan er zo te zien prima mee zitten zonder dat je aan de rok hoeft te trekken, hahaha. Mooie kleurtjes en het topje eronder is zo te zien ook héél leuk wat ik er van kan zien dan hè. Jammer die staat er net niet in.


Deze top klopt niet bij de hals. Op de tekening zie je dat het gerimpelde gedeelte tussen je borsten moet zitten, maar het zweeft nu zeker een cm of 7 erboven. De naad van het bovenste gedeelte hoort ook een heel stuk lager te zitten, naden horen niet zo half over je voorgevel te lopen... Het lijkt wel of die naad op het model veel tapser loopt dan op de technische tekening, daar loopt de lijn een beetje flauwtjes naar het midden omhoog... Als je dit modelletje gaat maken... gebruik dan een héél goedkoop lapje om het uit te proberen.


Dit is een héél apart vest.... Ik vind hem superleuk... En is ook makkelijk te verkleinen, zodat de kleinere maten ook met zo'n leuk vest kunnen lopen. Of vest... het is eigenlijk meer een verlengd gilet... Leuk om zomers (boven de 25 graden hè) te dragen met een haltertopje... De broek is lekker comfortabel en staat er mooi bij. Hakken en flaneren maar met je haar op zolder en je blote rug, hahaha.

Het shirt eronder vind ik ook super erbij. Die zou iedereen in z'n kast moeten hebben liggen. Is voor elk figuur geschikt, heeft de perfecte lengte. De schouder is wel ietsjes smal, maar een stukje breder tekenen en dan zit 'ie top!


Zonder vest is goed te zien hoe de zijnaad in het voorpand loopt. De rimpels geven een mooi accent op de voorgevel en de halslijn is schitterend. Mooi!


Hier is te zien, dat het vest over eenvoudige shirts gedragen moet worden, want bij dit watervalshirtje doet het niet veel goeds. De hals van het shirtje wordt verstoort door de panden naar de nek toe van het vest. Je kan er wel iets overheen dragen, maar dan moeten de panden de standaard route lopen, zodat de watervalhals de ruimte heeft. Mooi kleurtje is het... mijn fototoestel pakt de kleur niet helemaal, maar lekker zomers is het wel.


Dit is het shirt van twee foto's terug, maar dan met verlengde onderkant en verkorte mouw. De stof is leuk, wel gewaagd met die gigablommen, maar het patroon kan dat prima hebben, het zorgt eigenlijk wel voor cachet aan de jurk. Ik ben natuurlijk zo'n troela die meer van de effe stofjes, stipjes en streepjes is, maar ik vind dit stofje passen bij de jurk.


Ooooh, kijk, dat had ik toch niet gezien op de technische tekening. Dít vind ik een prachtig jurkje... die wíl ik voor de zomer hebben, helemaal kompleet met tasje, schoentjes, hoed, armband, lange benen... álles. Dit is gewoon helemaal af! De halslijn vind ik prachtig!!! Dit jurkje is gemaakt van een katoenlinnen, de combi zorgt ervoor dat het iets minder kreukt, en met warme temperaturen héérlijk draagt.


En déze... was me ook ontgaan in de technische tekeningen... en die vind ik toch ook zo prachtig. Aangeknipte mouwen, leuk!! Dat is lang geleden dat ik aangeknipte mouwen heb gebruikt in een patroon. Het modelletje is simpel, top met het ceintuurtje, perfect voor de snit, een beetje stoer... Mja... die wil ik!!


Huh... dit zijn echt lange mouwen hè... die wil ik nog niet, maar ik vind het een eenvoudig stijlvol setje voor fripse dagen (die mogen juist nu wel even ophoepelen, want het is toch bijna zomer!!). De broek vind ik leuk met dat kleine omslagje aan de broekspijp. Een mooie broek ook voor de wat stevigere bovenbenen (maar altijd de bovenbeen opmeten, je weet maar nooit, want er zit geen plooitje voor extra ruimte). Het plaatje met de stoere hoge schoenen, smalle ceintuurtje is helemaal in balans. Vind je de kleurtjes wat saai... met deze modelletjes kan je met kleur geen buil vallen, gewoon doen!


Jammer dat de onderkant van die broek niet te zien is, want volgens mij zie je dan pas goed hoe de set staat. Maar zo te zien is de broek een mooie klassieke broek, die voor veel figuren geschikt is. Het getailleerde jasje is een mooi jasje waarbij er wat leuke technische zakjes op het voorpand zitten, maar dat maakt het wel een heel mooi jasje. Er zit even verderop een paspelzakjes met klep een stap-voor-stap uitleg met tekeningetjes... dus dat maakt het gelijk een stuk makkelijker om te maken. Rustig voor gaan zitten (geen kinders om je heen) en dan lukken die zakken prima! De hele snit van het jasje is mooi.


Mja... het lijkt wel of er een serveerster in het verkeerde kleurbad is gelopen... op de schoenen na dan, want geen serveerster loopt op zulke palen. Het komt door die flap vanaf dat elastiek in de taille. De bovenkant van de top vind ik leuk, dat losse gedeelte in het middenvoorpand niet zo, maar ik ben zo'n uil die altijd aan deurknoppen blijft hangen, dus dat scheur ik binnen no-time kapot, dus ik zou het losse slabbetje weg laten of vaststikken en dat losse verlengde "schortje" zou ik weglaten... ik vind het een twijfelachtig lapje. Het rokje is mooi, de schoenen zijn super... en de stofjes en de kleuren van de stofjes zijn mooi, mits het je staat natuurlijk.


Dit is het superjurkje van een aantal foto's terug (je weet wel die witte van katoenlinnen), maar dan in een romantische bui. Ik vind hem wel Oké, maar in het wit vind ik hem prachtig... dus dat is gewoon mijn smaak.


Tsja... dit is ook weer het supermodelletje van hierboven, maar de stofjes... sjucht... is gewoon niet mijn ding...


Dit rokje vind ik heel leuk! Gelukkig zitten deurknoppen een stuk hoger, want deze overslag loopt schuin weg naar beneden naar de zijnaad en zit daar met twee knoopjes vast, dus ik blijf als het goed is nergens aan hangen. Het kleurtje vind ik ook mooi, dieprood.. mooi met dat donkere topje (het is nu al donker, dus of het zwart is of marine kan ik niet zien.... update geef ik morgen wel, dan kijk ik wat het is, hahaha). Verrassend genoeg vind ik dat gebreide vestje wel leuk erop. Ik vind eigenlijk dat breien in een breiboek thuis hoort, maar dit is een petit dingetje... alleen of ik de neiging krijg om voor mezelf te breien.... ik betwijfel het. Ik geloof dat ik eerder gebreide stof koop en het dan in elkaar lock... Maar ik vind het totaalplaatje met die twee smalle ceintuurtjes (of één lange smalle) ontzettend mooi. Beetje sportief-sjiek.


Ik vind het rechterplaatje een heel leuk, comfortabel zittende tuniekblouse met 3/4 broek. Leuk gestyled met mooie tas en high heels. Ik zou het zo aantrekken, zonder iets te veranderen (behalve de maat dan, hahaha). Mooi stofje, apart kleurtje... leuk strikceintuurtje, helemaal af.

De set links vind ik niks. Absoluut niet mijn ding, komt ook misschien doordat ze zit en de kleur geel in combi met poepiebruin...


De combi aan kleuren vind ik drie keer niets. Het giletje vind ik niet wauwie, ook niet qua kleur, maar het zou me niet verbazen dat dat versterkt wordt door dat ik het rokje en shirtje erbij niets vind qua kleur... dus in een andere setting zou ik wel eens heel wat anders kunnen zeggen.


Nu is de tuniekblouse ineens een jurkje... en weer is íe leuk. Eh... wel oppassen dat je niet in je onderbroek komt te zitten als je gaat zitten, want de onderste knoop zit toch best wel vrij hoog.... Even bedenken hoe je die tuniekblouse ga dragen... Ik zou er met mijn onderstel toch wel een knoop of 1,5 (!!) bijploffen! Wat een taille heeft deze dame zeg... Het strikceintuurtje zit trouwens nu verstopt onder de riem. Kan prima, maar ook zonder riem is het jurkje leuk... het heeft zo'n leren riem niet nodig zeg maar.


Ik geloof dat dit de broek is met die gele blouse van daarnet en het twijfelachtige giletje... Ik denk dat de kleuren voor mijn hersenpan niet zo goed zijn, want ik loop niet warm voor dit setje, terwijl ik heus wel zie dat de broek allerlei stiksels heeft en een aparte belijsting langs het patroondeel "voorbeen" heeft. Nu is hier de broek opgerold... en daar ben ik niet zo'n fan van... Van breien hou ik ook niet zo (behalve rechte lapjes en sjaaltjes dan, dat vind ik wel leuk)... dus kijk vooral naar de technische tekening zou ik zo zeggen.


Ah... de gele blouse... Hij komt al beter uit de verf, maar blijft wel héél erg geel, hahaha. De bermuda is mooi. Het is de korte versie van die witte broek van een aantal foto's terug. Nu kan je gelijk zien dat de broek een mooie voorpas heeft, waardoor de snit van de broek extra mooi uitkomt. Het plaatje daarnaast laat de bermuda met een stoere ceintuur zien, mooi hoor!! Jaha...! Ook het gebreide vestje is er weer leuk bij... hm... misschien toch maar eens mijn breipennen lief aankijken.


Hé, dit lijkt verdacht veel op het topje dat ik in 1982 maakte (zelf verzonnen en getekend met exact dezelfde knooptechniek aangebrachte bandjes en ook met exact dezelfde dunne bandjes... en laat ik je vertellen, die bandjes bezorgde me een nachtmerrie... ook al had ik maar twee doperwten op een plankie... Pffff wat was ik blij dat ik tóevallig een bikinihesje aan had.... Dus zorg wel voor dunne bandjes die stévig zijn!!! en niet knappen!!!


Oh, deze dame heeft ook twee doperwten op een plankie, maar wel met de leeftijd dat je weet dat je toch voor op een kiek een beha aan moet doen. Géén potje... wat een twaalfjarige wel mag, mag een eh 25-jarige?? niet! Alsjeblief een strapless beha eronder... ik wel geen tuutjes zien! Leuk topje op zich, helaas wéér breien... is zoiets niet in stof te koop... in het wit? Maar ik doe er dan wel stévige bandjes aan...


Ieks... dit soort balletjesrampen hebben we toch al gehad in de jaren tachtig. Néé. Modelletje is wel prima, maar de print en kleur is oerlelijk!


Ah, Mme Zsazsa... een boekje waarin ik momenteel geregeld Bridget's neus in zie verdwijnen omdat ze druk van alles aan het lezen is... over fronzen... boterhammen in folie bewerken met een strijkijzer en of dat meisje op de kiek geen zere voeten krijgt van dat draad...


Dit is hetzelfde tuniekje als hélemaal in het begin, maar nu zonder sluike broek eronder, maar het toont nu véél korter. Prima voor op het strand met flipflops eronder. Maar zo te zien heeft deze dame nette schoentjes aan... dan is het wel héél Italiaans kort, zelfs voor in Italië té kort!


Door de stofjes oogt dit setje een beetje... tuttig en dat komt door de kleur van de bovenkant. Laat het blousje weg (op zich leuk modelletje hoor) doe op het rokje een fris wit simpel shirtje of haltertopje... et voilá... een fris setje. Rokje is een leuk gerend wikkelrokje. Heb je in een middagje af. Lekker makkelijk voor aan het strand.


Mja... Dit is dan de jurkenversie waarvan de hals ergens niet klopt... commentaar zie een héél stuk hierboven!


Ah... hier de staande versie van het vestje. Het is nu te zien dat het een comfortabel zittend getailleerd vestje is... maar de afdeling broek is wel raar op deze foto... of heb ik een misdruk. Want eigenlijk zie je niets van de broek, behalve dat 'ie plat is en knalblauw... Even kijken welke het is .... het is het modelletje zoals de witte broek bij dat mooie getailleerde jasje.

Zó... ik heb dórst... mijn thee is op... ik ga even een watertje pakken... en morgen ga ik bekijken wat ik uit dit boekje ga maken (nadat mijn lijstje met To-do's is weggewerkt, hahaha).

8 opmerkingen:

  1. Altijd interessant ...én verrijkend...én boeiend geschreven : jouw eigen kritische kijk op de knip.
    Dankjewel !

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Yep, dat witte jurkje is ook mijn favoriet.
    Ik heb nog zoooooooooooveel op mijn lijstje staan, ben bang dat deze erbij inschiet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor de foto's en omschrijving ik gebruik nu nog het grote maten gedeelte en ik weet nu dat ik deze wel weer wil hebben staan mooie shirts in. Vind het fijn dat je het zo op je blog zet bedankt daarvoor.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat 50s jurkje is ook mijn favoriet. En die rare lijn van tuniek en jurk had ik idd ook gezien, ik blijf me verbazen dat Knip dat zelf niet ziet, toch geen pannetje? Ik vond trouwens de blauwe schoenen bij het grotematenpak (met idd een geweldig shirt - helaas pas vanaf 44) ook een gigamisser. Precies de verkeerde kleur blauw, net anders dan de broek.
    Maar goed, al met al had ik hetzelfde als jij: obv de technische tekeningen op Sancho was ik niet onmiddellijk enthousiast, nu ik het blad heb word ik er een stuk blijer van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gosh ik had me verheugd om modelletje 13/14 maar als ik de foto's zie ben ik gelijk genezen! Wat raar zeg die naden over de borst.. hmm toch maar niet kopen dus deze :S

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik heb het in de winkel gelaten zonden van het geld

    BeantwoordenVerwijderen
  7. hoe kom ik aan het patroon van het shirt blue lagoon.met gerimpeld voorpand.bvd groeten joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan de Knipmode juli 2012 nog bestellen via deze link van de Knip zelf: http://abonnement.knipmode.nl/product/Knipmode-juli-2012/KNIP000031-RD.01424.01.07

      Is € 8,20 exclusief verzendkosten (neem ik aan).

      Groetjes, Collie

      Verwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (1) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (77) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonnetje (3) zwemdiploma (3)