donderdag 12 juli 2012

De Burda strijken???


Voor... de strijkbeurt...

Ik ga nu beginnen met het uitraderen van het roze jurkje uit de Burda. Die stond vorig jaar ook op mijn lijstje, dus laat ik nu een stapje verder gaan dan alleen maar uitkiezen. Dus... patroonpapier gepakt, boekje erbij, zoek, zoek welk patroonblad ik moet hebben en ik leg hem op de eettafel. Dan ontdek ik zo'n gezellige harmonicakreukel in het blad... geen kleintje, neeeeee een héééle lange over het héééle blad.

Dat werkt voor geen meter als je wilt uitraderen, want die kreukel zorgt er voor dat er van je patroon geen malle Pietje meer klopt. En om nu overal gewichtjes neer te leggen of aan medebewoners te vragen hun handen op het patroonblad neer te leggen om het papier glad te trekken... Nee... ik ga gewoon strijken!


Na... de strijkbeurt... opgeknapt hè!

Dus deed ik de stekker maar in het stopcontact... van het strijkijzer... zet wel het stoom uit, anders krijg je grapjes...

Effe het strijkijzer over het patroonblad heen en hoppa, weg is de lánggerekte harmonicakreukel!

Zó, ik ga nu weer verder in mijn poging om het jurkje uit te raderen!

10 opmerkingen:

  1. Hahaha dat heb ik altijd met die McCall's, Simplicity en meer Amerikaanse patronen. Dus die strijk ik altijd braaf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Is weer eens wat anders dan de gewone strijk

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou dat was zeker een flinke kreuk!
    Ik heb nog nooit uitgeraderd. Ik teken altijd over. Daarom ook mijn vraagje: Wat is uitraderen nou precies?
    fijn weekend, liefs Ester

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Esther, ik teken het patroon ook gewoon over hoor, maar mijn moeder zei altijd "uitraderen" en dat heb ik gewoon overgenomen.

      Uitraderen is eigenlijk het patroon overnemen zoals dat vroeger werd gedaan. Je legde het patroonblad neer met daaroverheen patroonpapier en dan met een radertje (zo'n handvat met daaraan een wieltje met puntjes) nam je het patroon over op het papier. Je kreeg dan allemaal gaatjes in het papier en dan had je het patroon "geraderd".

      Mijn moeder heeft het niet lang zo gedaan, maar het woord uitraderen, wat ze had geleerd op naailes, zat er inmiddels al ingebakken en heeft ze doorgegeven aan de volgende generatie, hahaha.

      Groetjes, Collie

      Verwijderen
  4. Zo heb ik vorige keer mijn verkreukelde rol patroonpapier staan strijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik noem het eigenlijk ook altijd uitraderen...

    Fijn dat je nu weer aan de slag kunt... Heb je je zelf een deadline gesteld?

    Groetjes Henrike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet uiterlijk maandag beginnen van mezelf... vanaf dan is het de bedoeling 7 kledingstukken in 14 dagen klaar te hebben. Zodat ik op vakantie mooie nieuwe kleding mee kan nemen.

      Groetjes, Collie

      Verwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (1) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (77) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonnetje (3) zwemdiploma (3)