woensdag 24 oktober 2012

Inspiratie voor een rokje...


Bridget grijnst wat af met het boekje in haar handen... 
al die spotprenten in het boekje werken op haar lachspieren...

Vandaag was ik vrij en lekker thuis aan het rommelen, ik had al geprobeerd wat te bedenken voor een rokje, maar er plopt niets naar boven. Dus ben gewoon een beetje boekjes aan het neuzen (de Burda Classics uitgespit). Wat stofjes gevouwen en nu éindelijk heb ik de winter- en zomerstofjes volledig omgedraaid (de zomer uit het zicht, de winterstofjes in het zicht). Alles zit nu in twee kasten... pff... en ik hoop dat ik deze winter flink wat van wegnaai, want dan heb ik een goed excuus om naar een Stoffenspektakel of Lapjesmarkt te gaan hopsen, hahaha.

Inspiratie... komt zomaar uit de lucht vallen... Recept? Leg op de overloop bij de trap een grote stapel boeken, om naar beneden te brengen... en vervolgens laat je ze staan om naar je kantoor af te voeren. Deze héle grote, zeg maar rustig enorme stapel met boeken... wekt aardig wat nieuwsgierigheid bij een negenjarig meisje, die die stapel eens op haar gemakje gaat bekijken en er een boekje... volgens mij het kleinste boekje uit die stapel, eruit vist...


Het is een boekje (uit 1975) dat ik van mijn oma heb gekregen. Ik was denk ik een jaar of 9 á 10. Mijn oma was coupeuse van beroep en had blijkbaar dit boekje in huis wat vervolgens mijn aandacht trok... en niet zozeer de titel "Onze lijn door de tijd"... want aan de lijn deed ik toen niet en ook de kleine lettertjes.... "Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden"... daar lette ik ook niet op. Nee die dame met die enórme hoed en heer met plofbroek trok mijn aandacht... In dit boekje wordt van A tot Z verteld hoe kleding en daarbij de aanpassingen van het lichaam aan de kleding (met opvullingen, ijzeren kooien, zelfs nepkuiten!! of met insnoeren) is ontstaan... Uitgebreid zie je de hulpmiddelen toeters en bellen die erbij horen... zelfs de pijnlijke schoenen (voetjes) van Chinese vrouwen...

Wij hadden een jaar of tien geleden de klapschaats... in de herhaling hoor, want in 1680 bestond er voor de dames al een klepperschoen (zelfde principe, dus eigenlijk klapschoen, hahaha) en in plaats van een stuk ijzer als verhoging gewoon een flinke pumphak!!

Volgens Bridget is de kleding tegenwoordig een stuk saaier dan toen...

Wat heeft dat nu te maken met inspiratie... nu... Ineens wees Bridget wat plaatjes aan, met allerlei opgedofte, omhoog gewerkte achterkanten van rokken, hahaha. In de tijd van keizerin Elisabeth was er een ingenieus hijssysteem om te reizen (als dame kon je blijkbaar via een naadopening m.v. aan koorden trekken en daarmee hees je je rok prettig een stukje omhoog !!!).

Maar goed, Bridget zit dat zo te lezen en wijst mij van alles aan en verteld over touwtjes en over biebelebonse ingenieuze achterkanten... en dat het wel jammer is dat er tegenwoordig geen ingenieuze achterkanten meer zijn... Dat dat eigenlijk best wel saai is tegenwoordig... Eh... ja eigenlijk is de kleding tegenwoordig behoorlijk saai ja... Er zit geen ijzerwerk meer in, je kan er ook geen minnaars onder stoppen (ja... dat kon onder een crinoline, hahaha).

Mja... en dan is het ineens Ploef!! in mijn hoofd... Vanmiddag een flink uur zitten staren (kraak, kraak in mijn hoofd wat er gebeurt als...) en een anderhalf uur getekend, gemeten (bij Bridget) weer tekenen, meten (bij Bridget), controleren (bij Bridget) wat ik heb uitgespookt... en strakjes ga ik het uitknippen...

Helaas niet van de twee mooie stofjes die ik vorige week heb gekocht, want ik maak eerst een proefkonijn! Als 'ie lukt ga ik kijken of ik het van die mooie stofjes kan maken. Ik weet trouwens niet of ik daarvoor genoeg stof heb. Ik heb voor nu dus ook een gróte lap gepakt... mindert dat gelijk weer in mijn kast, hahaha.

5 opmerkingen:

  1. ik ben wel heel nieuwsgierig geworden! het wordt vast iets moois! en helemaal met haar eens dat de kleding van nu erg saai is, gelukkig kunnen we t zelf leuk prutsen
    succes hoor
    groetjes sarina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben benieuwd. Krijg visioenen van Jottum-achtige rokken - wijd met kantjes .... maar het kan natuurlijk alle kanten op....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je houdt het wel spannend zeg, ben benieuwd !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Soooo...nu ben ik nieuwsgierig naar het rokje! Saai zal het beslist niet worden als ik je post zo lees.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben maar een heel klein beetje heel erg nieuwsgierig hoor...

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

Aanpassingen (1) ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (16) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Broek-op-maat (1) Burda (74) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (168) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) Dusty-top (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (4) fournituren (27) Freebook (3) gala (1) galerie (4) garderobe - collectie (3) Garderobe capsule (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) Imani (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (135) jurk Candy Cane (1) jurkje (4) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (75) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kraag op staander (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (3) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) Me-time (1) meisjesmiddag (52) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) Mode tijdschriften (1) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (2) mouwsplit met manchet (1) museum (1) muts (4) naaien (4) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaitechnieken (3) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (9) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (13) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (78) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) Saskia's keukentafel (3) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (28) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (5) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffen (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (2) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (36) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (12) wikkelvest (1) Willemientje (8) wol (1) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonder patroon (1) zonnetje (3) zwemdiploma (3)