donderdag 4 oktober 2012

Op verzoek: Patroon, Baret model 27, uit de Brei- en haakmode met Style Special (2010)


Bekende foto, mja, klopt deze baret kennen jullie al van vorig jaar. Heb ik gemaakt voor Kirsten. De bijpassende draai-colsjaal is inmiddels bíjna af, moet alleen nog in elkaar gezet worden, hahaha. Nu kreeg ik vorige week een verzoekje... op zich niet vreemd, want die krijg ik wel vaker en normaal gesproken heb ik wel een oplossing, maar deze keer moest ik A: graven naar mijn boekje en B: ondertussen speurde ik internet af naar een eventueel te verkrijgen exemplaar... + C: ik besefte dat ik deze vraag, net zoals afgelopen winter, nog geregeld zou krijgen... misschien kan ik wat beters verzinnen...

De vraag kwam van Corona, een lezeres van mijn blog. Zij vindt de baret met klep die ik heb gemaakt voor Kirsten ontzettend mooi en wil hem ook graag maken, maar het boekje is nergens meer te koop... 
Nu hieronder dus de uitwerking van het patroon, volledig origineel in turbotaal. De afkortingen heb ik in een tabelletje gebakken, dat onder de tekening van de klep staat... Ik hoop dat ik hier veel dames een groot plezier mee doe... en als het blijkt dat het niet mag op die manier, een patroon wat niet meer te verkrijgen is tonen, dan verneem ik dat natuurlijk graag en haal ik het weg. 

Dus hier de uitwerking van baret met klep model 27:

Hoofdomvang ca. 52 - 56 cm.

Materiaal: Eflin van Schoeller + Stahl 90% polyacryl, 10% mohair, LL ca. 140m/50gr., kl. 22 fuchsia 100gr.
Naalden: haaknld. 4 en 5 van Schoeller + Stahl.
Overige benodigdheden: een stuk stevig karton of plastic, ca. 9 x 16 cm.

Basispatrn.: (proeflapje: 5 stk.-groepen en 7 rijen = 10x10cm) met nld. 5
* 3 stk. in één st., 1 l., herh. steeds vanaf *. Steek in alle volg. rd. de 3 stk. om de l. van de vor. rd. en sla met 1 l. de stk. van de vor. rd. over. Haak voor de meerd. op het 2e stk.-groep van de vor. rd. 3 stk. en 1 l.

Noppenpatr.:
* 5 x 1 omsl. en 1 l. om de l. van de vor. rd., haal daarna alle omsl. op de nld. sa. door, 1 l., herh. steeds vanaf *.

Werkwijze:
Begin de muts bovenaan in het midden. Haak in een lus 8 v. Haak in de 2e rd. steeds 2 v. op de st. van de vor. rd. = 16 st. Haak verder in spiralen in basispatr., kenmerk daarbij het begin van de rd. met een anders gekleurde dr.
3e rd.: 3 l. in plaats van het 1e stk. en 2 stk. in één st., * sla met 1 l. 1 st. van de vor. rd. over, 3 stk. in één st., herh. vanaf * = 8 stk.-groepen
4e rd.: haak de meerd. 4 x op elke 2e stk.-groep = 12 stk.-groepen
5e rd.: haak de meerd. 3 x op elke 4e stk.-groep = 15 stk.-groepen
6e rd.: haak de meerd. 3 x op elke 5e stk.-groep = 18 stk.-groepen
7e rd.: haak de meerd. 3 x op elke 6e stk.-groep = 21 stk.-groepen
8e rd.: haak de meerd. 3 x op elke 7e stk.-groep = 24 stk.-groepen
9e rd.: haak de meerd. 4 x op elke 6e stk.-groep = 28 stk.-groepen
10e rd.: haak de meerd. 4 x op elke 7e stk.-groep = 32 stk.-groepen
11e rd.: haak de meerd. 4 x op elke 8e stk.-groep = 36 stk-groepen
12e rd.: haak deze zonder meerd. 
13e - 15e rd.: haak in noppenpatr. zonder meerd.
Haak tot slot nog 3 rd. v. met nld. 4, haak daarbij in de 1e rd. steeds 2 v. om de l. van de vor. rd. = 72 v.

Afwerking:
Haak de klep over 32 v. van de laatste rd. v. als volgt: haak 32 v., steek daarbij alleen in het voorste deel van de st. in. Haal aan het eind van elke rij 2 v. sa. door. Na 14 rijen is de klep klaar. Haak de 2e klep net zo, steek daarbij de de 1e rij alleen in het achterste deel van de st. in. Schuif de klep van karton op plastic erin en haak de gebreide kleppen met v. aan elkaar.

tekening van de klep

Afkortingen:

afb.
afbeelding
nld.
naald(en)
afw.
afwisselend
omsl.
omslag(en)
afz.
afzonderlijk
ov.
overige
av.
averecht
overh.
overhaling(en)
br.
brei(en)
patr.
patroon
dr.
draad/draden
r.
recht.
dubb.
dubbele
rd.
ronde(n)
gr.
gram
re.
rechts/rechter
heeng.
heengaande
sa.
samen
herh.
herhaal
st.
steek/steken
HH
herhaling
stk.
stokje(s)
h. stk.
half stokje
terugg.
teruggaande
h. v.
halve vaste
tgg.
tegengesteld
kl.
kleur
v.
vaste
klw.
kluwen
verd.
verdeeld
l.
lossen(n)
verdr.
vrdraaid
li.
links/linker
verv.
vervolgens
LL
looplengte
vlg.
volgens
meerd.
meerdering(en)
vor.
vorige
midd.
middelste
volg.
volgende
mind.
mindering(en)
x
keer
mnd.
maand(en)








5 opmerkingen:

  1. Hallo,
    Ik ben nu bezig met het haken van de noppen. Ze liggen horizontaal. en wat lastig om 5 omsl. in een keer door te halen.Op de foto zien de omslagen van de noppen er veel groter uit dan met haaknaald 5 mogelijk is.
    Heb je een tip voor me om de noppen te haken aub?
    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nelleke,

      Ik heb eens gekeken naar de foto's die ik bij de blogberichtjes van de baret heb gemaakt tijdens het haken (klik in de linker kolom op Labels op "baret" en je komt bij die berichtjes uit).

      Ik zie, nadat ik op de foto heb geklikt, dat ik zelfs maar haaknaald 4,5 heb gebruikt, maar ik weet wel dat ik in het begin heb zitten hannesen met die lussen, want ik kreeg de haaknaald er niet doorheen getrokken.

      Ik ben toen langere lussen gaan maken. Ik heb van mezelf al een redelijke losse hand van haken, maar nu moest ik bewust langere lussen maken, zodat mijn haaknaald er makkelijker doorheen kon. Ik denk dat die langere lussen er gelijk ook voor zorgen dat de noppen meer volume krijgen.

      De wol die ik heb gebruikt heeft ook een vrij losse draad, misschien dat dat nog verschil kan maken in de grootte/volume van de noppen.

      Ik hoop dat je er wat aan hebt en dat het helpt om mooie grote noppen te maken.

      Groetjes, Collie

      Verwijderen
  2. de noppen is dat de ananas/puff steek en kan je de muts gewoon helemaal in die steek maken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Brigitte,

      Ik weet niet wat de officiële naam van de noppen zijn. Ik vermoed dat je de gehele muts wel in die steek kan maken. Ik zou het gewoon uitproberen, je merkt snel genoeg of het kan of niet.

      Succes!!

      Groetjes,
      Nicole Claudia

      Verwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (1) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (77) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonnetje (3) zwemdiploma (3)