zaterdag 12 januari 2013

Allerlaatste keer totally doorslaan?


De stand van het jurkje modelletje 128 uit de Burda 10/2012 is, dat ik hem gisteren in de pauze heb doorgeslagen en ik zo de draadjes ga doorknippen, daarna ga ik een (route)proefritje maken en vervolgens ga ik dáárna achter de naaimachine pruttelen... Óf andersom dat kan ook, ik weet niet wat Rem voor plannen heeft vandaag, ik ben flexibel, hahaha. Het jurkje is eigenlijk best wel simpel, dus ik kan een heel eind komen, hoop ik.

Ik heb deze keer véél doorgeslagen, niet alles maar wel veel, en dat heeft een reden. Ik weet nog steeds niet goed waar ik nu sta qua maat. Vroeger moest ik van alles veranderen, maar mijn lijf  is nu makkelijker geworden, dus... doorslaan... met grote steek stikken, binnenstebuiten aantrekken en kijken wat er dan bijgeschaafd moet worden. Goed inprenten, dan hoef ik de volgende keer minder door te slaan.

Bij de kinderen sla ik ook alleen maar de hals, kraag, coupenaadjes, middenvoor en de tekens door, dus... dat zou bij mezelf toch ook kunnen... mits de naadtoeslag overal hetzelfde geknipt is natuurlijk, hahaha.

7 opmerkingen:

  1. Dapper hoor, al dat doorslaan, ik ben er te ongeduldig voor geloof ik, al zou ik het toch wat vaker moeten doen...
    Voor de naadtoeslag gelijk knippen kwam ik van de week een supertooltje tegen, ik deel m even, misschien vind je het ook wat: http://www.seamallowanceguide.com/ (Free worldwide delivery) Het duurt nog even, maar ik denk dat ik m vraag voor moederdag ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou ik hoop dat het niet vaak meer hoeft, althans, helemaal rondom dan. Ik sla eigenlijk ook alleen maar door bij de kleding voor mezelf, dit omdat er altijd zoveel wijzigingen waren en ik links natuurlijk op dezelfde manier wilde aanpassen als rechts.

      Voor de kinderen doe ik het al járen niet. Bij hun paste ik het patroon van te voren al aan. Breedte maat dit, lengte maat dat en dat werkt eigenlijk nog steeds.

      Da's een handig dingetje! Moet ik zéker onthouden!!

      Groetjes, Collie

      Verwijderen
    2. Ik heb mezelf voorgenomen om dit jaar wat meer proefmodellen te maken, om de pasvorm goed te krijgen. Is wat meer werk en ik heb er ook een bloedhekel aan, maar het is zo heerlijk om goedzittende kleding te hebben. Voor de kinderen pas ik idd ook zoveel mogelijk van tevoren aan.

      Verwijderen
  2. Ik doe het nooit! En toen viel ik op het naaiweekend lelijk door de mand toen het opeens wel moest. Ik teken mijn naadtoeslag altijd op het patroon en dan geef ik alleen de tekens aan met een raderwieltje en carbonpapier (en bij tricot nog sneller, even een klein knipje in de naad)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is voor mij dé manier om te kijken waar mijn lijf anders is dan het patroon en dan het patroon gelijk aan te passen, zodat ik de volgende keer alleen maar de tekens hoef aan te geven.

      Met een glad patroon kom ik ver door simpel te meten, maar hier zitten zulke grote plooien in... dat ik het liever efkes doorsla. En trouwens... in een drie kwartier was het gepiept...

      Verwijderen
  3. Wat goed van je, helemaal doorslaan...! Idd, ik ben te ongeduldig. Maar gelukkig lijk ik meestal (niet altijd dus he... kuch... en een spijt dat ik dan heb van mijn ongeduld! ;-) ) wel op een confectiemaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik sla altijd alles door vind het ook niet leuk maar naderhand werkt het voor mijzelf toch netter en sneller. Ook ik moet het nu ff uitproberen welke maat ik heb vroeger was het 54/56 nu is het bijna 46 maar dan nog moet ik bepaalde dingen aanpassen. Ach het houd ons bezig(hihi).

    corina

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (1) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (77) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonnetje (3) zwemdiploma (3)