zondag 17 maart 2013

Voorjaars- en zomergarderobe samenstellen


Sinds een aantal weken zijn er héél wat dames op Sancho druk bezig met inspiratie voor de voorjaars- en zomermode... (aangespoord door Mariette, hahaha) en vooral dan het samenstellen van een garderobe die onderling te combineren is. Eventueel in combinatie met kleding die al in de kast hangt, of schoenen zonder bijpassende kleding als uitgangspunt.

Hierboven een foto van een klassieke basis, bruikbaar het hele jaar door. Bestaat eigenlijk uit helemaal niet veel kledingstukken. Twee broeken, een trenchcoat, een jasje, overslagjurkje, dun truitje, twee blouses, glad rokje en een tas en twee paar schoenen... eigenlijk niet veel kledingstukken... zes kledingstukken eigenlijk, want een trenchcoat maken we niet vaak zelf en met die zes kledingstukken zijn er vijf totaal verschillende kledingsets.


Mijn garderobe is sinds ik veel afgevallen ben een soort van bodemloze put. Er zit geen fundering meer in, geen basis... Het is allemaal los zand en dat zorgt voor de normale dagen niet voor zoveel trubbels, want ik hoef niet representatief te verschijnen voor een baas of zoiets. Ik kan dat allemaal zelf bepalen, maar ik merk dat het "gedoe" in de ochtend niet plezant is. Helemaal niet als ik "ergens" naar toe ga, uit eten of gewoon bij iemand langs. Ik vind het namelijk altijd leuk om mezelf een beetje op te doffen... Ik hou van mooie kleding. Ik had vroeger ook altijd mooie kleding en zocht ook vaak naar bijzondere items of maakte die zelf. Als ik nu mijn kast in loop... stijgt er zo'n lange zucht vanuit mijn tenen... Mijn basisgarderobe met maat 42 en 44+ is verdwenen. Er blijft een zielig hoopje ratjetoe over en daarmee de keuze om te combineren, om te rommelen en lekker mijn gang te gaan met de kleding en weten dat wat ik aan hebt snor zit.

Op Sancho hadden ze het over Googlen op "wardrobe-capsule en dan op "afbeeldingen" klikken... daar heb ik wat plaatjes van overgenomen die je hier tussen de tekst ziet staan. Het geeft je een beetje een idee waar een basisgarderobe uit bestaat met daarbij passende items die apart zijn, opvallen of juist kleur hebben. 

Zoals je hierboven ziet, kan je met 8 kledingstukken en 5 accessoires 8 compleet verschillende outfits samenstellen... Deze kleding is zonder uitspringende kleur, maar voor een basis is dat ook helemaal niet nodig. Een uitspringende kleur kan al bestaan uit een mooie rode sjaal... rode pumps met tas... 





Hierboven is een garderobe samengesteld uit drie kleuren. Marine, wit en rood. Héél simpel, waar je veel combinaties mee kan maken en waar je sjiek, sportief of klassiek gekleed de deur uit kan gaan. Ik denk dat ik maar eens in mijn kast ga kijken om eens te zien of ik zo'n simpele basis van twee broeken, twee jassen, vest, coltrui, blouse, topje, twee rokjes en wat bijpassende accessoires heb hangen. 


Test de garderobe gelijk of je combinaties kunt maken zoals hierboven, want dat betekend dat je alles bij elkaar en door elkaar kunt combineren. Hier is de kleur marine, zwart, beige, lavendelblauw. De kledingstukken weer twee broeken, twee jasjes, vest, 2 blouses, longsleeve, jurkje en wat bijpassende accessoires. Ook weer allemaal door elkaar geklutst te dragen.

Natuurlijk hoeft een garderobe niet door elkaar te dragen te zijn, je kan natuurlijk ook allemaal vaste setjes samenstellen. Maar heb je niet veel goede kleding als basis, dan zit je toch vaak te hannesen. Met een basis heb je met zo'n 6 kledingstukken al snel het gevoel dat je garderobe groeit als je bij die basis een ander kledingstuk toevoegt ... Een mooi vestje, jasje, of vrolijke shirtjes... een mooie bijpassende sjaal, ceintuur of schoenen. Dan groeit je garderobe als kool. Een combi verzinnen in de ochtend, al heb je nog zoveel haast, is een feestje!

8 opmerkingen:

  1. Hier ben ik nou zoooo blij mee! (ook al komt mijn garderobe hier lang niet bij in de buurt....) Sinds ik geen baan meer heb (jasje/dasje) vind ik het zo moeilijk om te bedenken wat ik "gewoon" aan kan trekken. Zo'n basis is een geweldig uitgangspunt! Dank je wel. En ooit hoop ik dat ik dezelfde reden heb als jij om nieuwe kleren te moeten kopen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor deze beschrijving van samenstellen van een basisgarderobe. Als ik zover ben, zal ik deze er weer eens op nalezen. Want losse items kopen/maken, daar ben ik heel goed in. Maar om er één geheel van te maken, is toch een stuk lastiger. Maar vanmiddag ga ik eerst eens in mijn kledingkast 'shoppen'.

    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goed idee. Dit zet ik op mijn lijstje om binnenkort eens op te pakken.

    Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk beschreven Nicole. Als ik nou eens eindelijk zou beginnen met kijken wat ik in de kast heb voor de zomer en weggooien wat ik niet meer wil dragen, dan was ik al een heel stuk verder. Nog 'n maandje en dan is het Stoffenspektakel, dan wil ik mijn lijstje paraat hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beste collie-collie,
    Bedankt voor je blog berichten! Ik heb je pas ontdekt, sinds ik een tablet heb.
    Ik naai zelf heel graag, zit al enkele jaren op naailes en was begonnen ,et de opleiding coupeuse. Helaas moest ik hiermee stoppen toen mijn ouders meer zorg i.v.m ouderdom nodig kregen. Als ik even vrij ben kruip ik graag achter de naaimachine. Afgelopen zaterdag hib ik een Pfaff quilt expression 4.0 besteld. Ik kan bijna niet wachten.
    Sinds kort lees ik al je berichten. Mijn complimenten, super.
    Groet
    Nicolien

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Zoveelste poging, Nicole Claudia .
    Nu via internet explorer.
    Fijne combinaties maak je.
    Erg interessant om lezen hoe je zo'n garderobe samenstelt.
    Jij zou stijlconsulente kunnen worden.

    Terloops : hoe doe/deed je het om zoveel af te vallen ?
    Ik blijf al tijden 'ter plaatste trappelen'. Helaas.
    Groetjes
    Mia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is gelukt!! Hahaha, gelukkig! Deze combinaties heb ik niet zelf gemaakt, maar op het internet gevonden. Maar het is wel zo'n beetje wat ik als basis in mijn kast had en dat ik nu duidelijk mis.

      Afvallen heb ik gedaan bij de Weight Watchers en daar wapper ik af en toe nog steeds langs :) Alleen erkent de WW niet dat er mensen zijn die door koolhydraten aankomen, wat bij mij helaas zo is. Dat is lastig, want je probleem wordt niet erkent. Ook wil de WW er niet aan, dat wat ik na acht uur 's avonds eet op mijn achterwerk blijft plakken. Maar aangezien ik al vanaf mijn 15e (door anti-epileptica) op dieet ben, geloof ik dat ik inmiddels goed weet hoe mijn lijf reageert op eten en weet ik wel beter.

      Bij mij werkt als ik op gewicht ben de richtlijnen van de Weight Watchers prima, maar ben ik zwaarder geworden, zal ik toch mijn koolhydraten weg moeten laten voor een aantal weken en zeker na acht uur 's avonds, op een appeltje na, niets eten.

      Twee liter water (thee en koffie hoort daar niet bij) per dag en eigenlijk niet te veel tussendoortjes eten. Gewoon drie goede maaltijden dan wil ik hooguit wat fruit snacken. De gewenning van drie maaltijden per dag zorgt er voor, dat je geen zoek/snoep momenten hebt om 11:00 - 15:30 - 19:30 uur! En dat scheelt héél wat strijd en het gevoel dat je steeds Néé zegt tegen jezelf.

      Sporten doe/kan ik niet, want dat kan mijn lijf simpelweg niet hebben, dan krijg ik weer ontstekingen. Ik wil wel eens wandel of op de fiets zitten (alleen in het warme seizoen), maar dat is omdat ik Bridget moet ophalen of zoiets.

      Ik ben nu weer even op dieet, want het afgelopen jaar is door drukte en ontstekingen wat blijven hangen :)

      Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

      Groetjes, Collie

      Verwijderen
    2. Dankjewel , Collie....
      Helaas : ook deze reactie bleek moeilijk te posten.
      De dietiste waarbij ik ga ; schrijft me wel tussendoortjes voor. Wellicht heeft dat te maken met het feit dat ik weinig slaap. Ik drink ook geen 2 l. water..want toen ik naar de uroloog moest voor een overprikkelde blaas...vroeg hij doodleuk : 'en waarvoor is dat goed, denk je : zoveel water ? Dat is voor niks nodig'.
      Tja....zo zi je maar hoe opvatiingen verschillen.
      Soit....dat was dus een niet-naaigelinkt tussendoortje.
      En ik neem mijn petje af voor jouiw doozetteingsvermogen !
      Groetjes
      Mia

      Verwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (14) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (168) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) gala (1) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (3) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (75) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kraag op staander (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (2) mouwsplit met manchet (1) museum (1) muts (4) naaien (3) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaitechnieken (3) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (78) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) Saskia's keukentafel (3) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (27) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (5) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonder patroon (1) zonnetje (3) zwemdiploma (3)