woensdag 24 april 2013

Een gehaakt of een gebreid vestje als vakantiewerkje...

Binnenkort is er meivakantie en gaan we ook lekker op vakantie. De kinderen hebben allemaal op hetzelfde moment vrij (dat wil nogal eens verschillen tussen basisschool en middelbare school). Alleen kan ik slecht niets doen, dus gaat er een handwerkje mee... maar wat? Sjaal is af... tas nog niet, maar daar ben ik aan de afdeling prielwerk begonnen en dat is niet een lekker klusje voor onderweg en ontspannen voor daar. 

Dus heb ik een nieuw projectje nodig. Breitas ligt al klaar om gevuld te worden, hahaha. Nu dacht ik "Laat ik eens iets voor mezelf maken, iets èchts". Bij voorkeur om aan te trekken, want mijn kledingkast is nog gammel gevuld. Nu leek mij deze twee vestjes wel wat. De één wordt gehaakt (rechts, Knip februari 2013 vest 37) de ander (links, Knip mei 2013 vest 32) is gebreid. Nu heb ik een lichte voorkeur voor haken, maar ik moet natuurlijk wel garen hebben en het patroon moet ik als een blind peerd snappen.


Het garen was voor de gehaakte versie geen probleem, spijkerblauw garen (in het echt donkerder dan hier op de kiek) had ik in een plastictas liggen, ook een haaknaald is aanwezig.



Het patroon was volgens mij ook niet zo moeilijk, maar wordt zo verdomd lastig uitgelegd qua uitleg van de fantasiesteek en er is geen kiek van dichtbij, zodat je de fantasiesteek duidelijk kunt zien en het dus vóór je kunt zien. Ik bedoel de manier waarop de "2 samen afgehechte stokjes" wordt omschreven krijg ik al de kriebels (en die steek kèn ik notabene gewoon) en ik merk dat ik bij mezelf denk... laat de spoelsteek (die ken ik geloof ik niet) maar zitten. Zoek ik wel een keertje op als ik er de rust voor heb... dus... blijft het gebreide exemplaar nog over.


Daarvoor zijn wat meer bolletjes garen nodig, ook wat meer kleur. Ik heb wat meer kleurtjes dan het gevraagde aantal gepakt, maar dat is omdat ik daar zin in heb. De "rode" bolletjes zijn in het echt roestoranje en het blauw is donker spijkerblauw. Breinaalden heb ik ook dus alle ingrediënten zijn aanwezig.


Het patroon is gewoon en je hoeft alleen maar het aantal steken te volgen van je maat en het aantal toeren te tellen... Het wordt dus het gestreepte vestje met rits midden voor. Eens kijken of ik nog een deelbare rits heb liggen, anders moet ik daar nog even achter aan.

Zó en nu wéér een wasje ophangen.... morgen laatste wasdag, daarna is het pech, hahaha. Na de was ga ik een beginnetje maken met het breiwerk, want dan ben ik al een beetje ingelezen voor onderweg, want ik wil héél veel streepjes breien onderweg, zodat ik een heel eind kan komen en het vestje op de terugweg in elkaar kan zetten (naald ligt ook klaar), want ik wil toch minstens 1 kledingstuk voor 1 juli voor mezelf af hebben.

De zomerjas voor Bridget gaat voor de meivakantie niet meer lukken. Ik heb het te druk met van alles en nog wat en ook nog bezig de boel te verzamelen en dan wil mijn hoofd niet meewerken en daar leg ik me dan ook bij neer.

8 opmerkingen:

  1. Dat zijn leuke kleuren, voor een vest. Ik vind het altijd erg mooi gebreiden dingen ik kan het wel maar haak altijd als ik halverwege ben af. Fijne vakantie vast en veel plezier.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herkenbaar allemaal. Je wolletjes zien er leuk uit. Ik ben vanavond nog de zolder op geweest voor haakkatoen. Als mijn sok af is ga ik het haaktopje van Farbenmix maken. Femkes jas is ook nog niet af, en mijn jurkje ook niet. Ik had geen zin om mezelf gek te maken door het toch nog af proberen te maken. Ik doe morgen nog mijn allerlaatste was.
    Fijne vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat Farbenmixtopje!!

      Ook een hele fijne vakantie!

      Verwijderen
  3. fijne vakantie voor jullie wij gaan 1 julie naar zeeland dan begint hier de grote vakantie 8weken eigenlijk veel te lang voor de kids ze zouden het beter wat spreiden hier hier genieten ze meer van hun kertverlof metde boom en soms heel de dag in pyama maar dan zit hun papa waarschijnlijk in costa ricca om te vissen wij vinden da nie erg veel te warm en dat met zes man ondernemen kosten ons drie trips in het jaar bijna 8000euro nee dank je ik blijf graag thuis zeker als jevlug ziek bent maar mijn man die gat met een grote groep zeeland , ned duitsland en frankrijk is al ver genoeg ik bn al blj dat hier alles op tijd is betaald want belastingen soc. lasteen al die afrekereningen komen altijd samen rond kerst en ik denk dat dat voor een zelfstandige in be meer is dan in ned helemaal anders geregeld ach ja ik zannik maar wat ga sevens ooknog een rhinopilletje nemen en hopenlijk da proefwerk voor school die verrrekte bloes da schiet ook nie op en mijn brei ligt al 4 maanden stil s'avonds gewoon kapot geen fut als ik het had geweten was ik toch liever een blij dikkerdje gebleven dan magerder en altijd ziek fijne vakantie voor juw en je gezin en lekker relax je gaat ons toch geen 2 weken in de steek laten he groejes liesbet uit antwerpen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ben gek op haken, zou ik misschien ook....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk joh, dat je gaat breien en haken. Succes ermee! En een fijne vakantie!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het ziet er zo al heel leuk uit.
    Hele fijne vakantie!

    Groetjes Arjanne

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuk werkje voor de vakantie. Fijne vakantie toegewenst en ik ben benieuwd naar het eindresultaat (aan het eind van de vakantie?).

    Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (1) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (77) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonnetje (3) zwemdiploma (3)