vrijdag 5 april 2013

Een laagje tule... een zwik satijnen biaisband en satijnband... en tjoeken, tjoeken, tjoeken maar...

De tule zit er alleen maar aangespeld, de zoom van de onderrok is nog niet afgewerkt... 
maar je ziet dat de rok gaat leven.

Dit vind ik toch altijd zo leuk om te doen bij een jurk. Body geven aan een jurk, swoeng, zwier, een jurk laten dansen, zelfs op een hangertje. Het is in het begin altijd een gepruts om de tule te laten doen wat je wil, want het stikt natuurlijk niet lekker weg, maar als je eenmaal alle banen aan elkaar hebt gezet en aan de bovenkant de stiksels om te rimpelen, dan kan het alleen maar leuker worden.


Tenzij je, zoals ik, vervelende stickers tegenkomt. Ik had van de week twee pakjes biaisband, waarvan de stickers zich prima lieten verwijderen, maar deze twee... Poeh!! Ik kreeg het er niet af, ook niet met voorzichtig een beginnetje pulleken om er wat meer van af te krijgen. Noppes! Ik heb het maar laten zitten en ben het gewoon gaan verwerken. Gelukkig hoef ik geen bochten te maken. Ik neem aan dat de wasmachine het spul er op een gegeven moment er wel afkrijgt... En ik hoop dat de stickers bij de rest van de oude voorraad er makkelijker vanaf gaan. Het zijn toch zo'n 10 jaar oude bandjes die in het laadje liggen, dus de lijm van de stickers is hoog bejaard en zit misschien ook venijnig vast!


Maar het leuke werk is begonnen. Even een lijn op de onderrok gezet, zodat ik daar makkelijk langs kan spelden... en héél véél draden trekken.


Kijk, er komt al veel volume aan de onderrok... en dit is slechts één laagje tule.


Het effect van het lavendelblauwe satijn is super. De zoom van de jurk heb ik ook afgewerkt met hetzelfde kleurtje satijnband.


De zoom van de onderrok heb ik met het smalste satijnband afgezet van zo'n 3mm breed. Was wel kielekiele om te verwerken, want het wil een beetje wegploepen in de machine. Komt ook doordat de onderrok gemaakt is van een dunne poplin, maar door de stof strak te houden gebeurd dat niet en werd het een mooi strak zoompje.... En nu zit het jurkje over de paspop... en ik vind het prachtig worden. Voor morgen staan de knoopsgaten en knoopjes op het menu...

12 opmerkingen:

  1. O dit wordt een juweeltje!!!
    mooie afwerking!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er allemaal al prachtig uit, ben zo benieuwd naar het eindresultaat!

    Groetjes, Elske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik leef helemaal mee net of ik nog jonge kinderen heb

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat word een plaatje van een jurk ben benieuwd hoor naar het eind resultaat. Daar gaat er een heel blij mee zijn als ie af is.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Respect........
    Hier zou ik nooit aan beginnen. Ieder zijn ding, zullen we maar zeggen.
    Wordt super. Ben benieuwd naar het eind resultaat.

    Groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Schitterend! Bij mij ligt de Lena geknipt en gelocked klaar, zie nu wel enorm op tegen dat splitje nog nooit gedaan. Is t nog een mogelijkheid die weg te laten denk jij?
    Mijn dochter (7) zit ook helemaal in de blauw fase dus hier een blau met wittesterren stof!
    Denk dat de onderrok er ook nog wel bij komt!
    Groetjes Suzanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het splitje is op zich niet moeilijk, maar je moet wel aan de goede kant knippen. Op de tekening kan je duidelijk hoe de lijn van het stiksel loopt en dan zit het helemaal snor!! Ik heb het stiksel in tweeën gedaan. Eerst de ene kant met dat bochtje aan het eind en dan spelden en vanaf datzelfde punt(naald in het vorige eindpunt zetten) weer verder stikken voor de volgende kant.

      Het splitje heb je nodig om in de jurk te komen, want dat is de precies op de taille en dus het smalste punt. Anders willen de schouders niet er doorheen.

      Groetjes, Collie

      Verwijderen
    2. Ik bedoel "vanaf de goede kant knippen" van het MV.

      Verwijderen
    3. Bedankt voor je snelle antwoord! Ik ga er maar eens goed voor zitten denk ik!

      Verwijderen
  7. Ooooh wat begint dat mooi te worden.

    Mijn foto was idd de zelfontspanner. Ik zet de dametjes helemaal klaar er ren er dan zelf tussen.
    Maar ook bij mij niet helemaal goed hoor. Mijn hoofd staat er ook maar net op

    Groetjes Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een geduldwerkje al die meters tule. Knap hoor. Het wordt volgens mij een plaatje van een jurk ... ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat. Succes verder!
    Groetjes,
    Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb hetzelfde probleem gehad met de stickers van het biaisband en heb het er af gehaald met een wattestokje gedoopt in wasbenzine, even in laten trekken en dan voorzichtig met de punt van een tornmesje of zo weghalen, werkt perfect. Ik weet niet of het uiteindelijk een vlekje achterlaat want mijn band was paars en daar heeft het niet op gevlekt. Succes met de mooie jurk.
    Groetjes,
    Iris

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (1) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (77) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonnetje (3) zwemdiploma (3)