woensdag 26 juni 2013

Knip mode 07/2013


Simpel & snel... hm... ben ik nooit zo'n voorstander van, want het worden vaak van die vormeloze dingen, waar dan met wat striklinten model ingehesen wordt. Simpel en snel wil niet gelijk zeggen vormeloos, maar dat is het geregeld wel.... zie een bijlage van ik geloof de maand mei....

Maar goed... (ik stap over het fenomeen simpel & snel heen, schenk een bakkie leut in en ik ga bladeren). De cover ziet er vrolijk uit met een jurkje van een schitterend opvallend zomers stofje! En het model staat te stralen, met die prachtige lach en schitterende bos met krullen...


Aan de knip zit een techniekenboekje. Hierin zitten een aantal dingen die in de patronen uit dit boekje terugkomen wat uitgebreider uitgelegd. Altijd handig.


De grotenmatenmode.  Een wijd zomervestje met aangeknipte mouwtjes. Langs de hals wappert een drapperiekraag. Hou je daar niet van, dan kan je het vestje ook afwerken met een smal belegje, want het is een leuk vestje. De sluiting is met een striklintje, maar kan ook met een sier haak en oogje of een lusje met een knoopje.

De bermuda is van een mooie lengte en heeft bandplooitjes en steekzakken. Eenvoudig en leuk modelletje met extra patjes met knoopjes op de tailleband.


Nee, dit is geen haakklusje!! Dit is kant en klaar netstofje, afgewerkt met een biaisbandje. De top heeft een mooie diepe V-hals die niet té diep is, je hebt geen inkijk als je voorover bukt (behalve in de gaatjes zelf, hahaha). De mouwtjes zijn aangeknipt en de zoom van het voor- en achterpand loopt rond. Je ziet het niet op de foto, maar bij de technische tekening is dat te zien.

Ik vind zelf dat het mooier is om er een hemdje onder te dragen, omdat je nu ineens zo streep bij de voorgevel hebt en daaronder "zweeft er een lijf" waardoor je geen modellijn ziet. Door er een hemdje onder te dragen krijg de contouren van je lijf te zien, anders wordt het zo'n "blok" met gaatjes bovenop de broek.

De lange broek heeft ook een bandplooitje, steekzakken en elastiek in de taille.


Héél leuk jurkje!! Maar is dit echt een fotomodel voor de grote maten?? Maar goed... het jurkje is van een geruit stofje en is op twee manieren geknipt, verticaal en diagonaal. Het lijkt een bloesje met rokje te zijn, maar is het niet. Het bloesje heeft aangeknipte mouwtjes en heeft een klein omslagje. In de taille zit lekker comfortabel elastiek, blijft altijd mooi op zijn plek zitten. Wil je het nèt wat gekleder hebben, dan kan je over het elastiek een mooie leren ceintuur dragen of een strikceintuur maken van dezelfde stof. Leuke hakken eronder.... superleuk modelletje.


Een heerlijk strandjurkje met een mooi decolleté. Het stofje is van een mini stipjes tricot. Het striklintje midden voor door het tunneltje zorgt voor een mooie coupe en heeft, doordat het afsteekt van kleur, een leuk effect.

Leuke sleehakken erbij, zonnehoed en strandtas en je kan zo naar het strand om te zonnebaden.... of om een drankje te nemen ná het zonnebaden!


Ik ben niet zo weg van dit setje en dat komt met name door de gekozen kleuren en de hoog gesloten top. Je ziet geen figuur... De broek heeft het model luxe pyjamabroek, maar draagt op vakantie wel lekker en van een mooi stofje en mooie schoenen eronder komt dat wel goed... Bij de top zou ik de zware ketting wegzwiepen.... en iets metaligs/zilver uitkiezen, dat niet zo log en lomp oogt en ik zou van dezelfde stof een strikceintuurtje maken van ca. 2 tot 2,5 cm breed. Haren op zolder en een bijpassend oorbelletje bij de ketting.


Je ziet niet bijster veel van het model jurkje doordat het fotomodel zit, maar dat komt waarschijnlijk ook omdat er niet véél model (patroon hè, niet het fotomodel) in het jurkje zit. Het is een bijna recht jurkje, met iets te korte driekwart mouwen... je kunt ze namelijk ook nog oprollen.... en op de lengte waar ze nu opzitten is het nèt niet.... mag trouwens wel deze lengte hebben als de mouwen opgerold zijn (klinkt gek maar het is zo). Deze lengte van de mouwen kan alleen als je ze vanaf deze lengte gáát oprollen ruim boven je elleboog.

De halslijn is mooi. Voor de rest moet vooral het stofje het werk doen, hier is een prachtige stofje gebruikt, want het model doet niets... Jurkje is vooral geschikt voor een rechte bouw, ben je dat niet... is een ceintuurtje/strikceintuurtje wel aan te bevelen, want anders slobbert het gigantisch op taillehoogte.


Het lijkt wel of ik naar een kiekje uit de jaren 80 kijk. De kleuren, de kettingen.... laagjes over laagjes.... voor kort achter lang... De broek is hetzelfde model als even hierboven alleen nu in een oranjebruine tint. Er op hetzelfde topje met daarover heen een top met een korte voorpand en lang achterpand. (Het is zeg maar de jurk van hierboven maar dan een stuk (ongelijk) ingekort). Jammer dat ze op een kruk zit, is lastig om nu te bekijken wat die twee topjes over elkaar doen...


Het hemdtopje nu in een rokje gedragen met eronder een kort rokje. Hou je niet van aan je rokje trekken als je gaat zitten... check van te voren even of dit rokje niet iets verlengd moet worden, want anders heb je een rokkentrekker nodig, hahaha.


De wijde broek weer, en nu kan je zien hoe wijd de pijpen zijn. De top met mouwen draagt ze er nu ook op, maar eronder zit een voile top in dezelfde kleur als de top eroverheen (staat alleen niet in de omschrijving, maar twee foto's terug kan je zien, dat die top geen voile onderkant heeft, dus er moet iets onder zitten). Eroverheen een wijd jasje met aangeknipte mouwen. Ik ben niet zo'n fan van aangeknipte mouwen die vanaf de taille al beginnen... dat toont nogal breed.

Als je dit setje maakt en je bent wat kleiner en/of wat dikker.... dan toont het door het jasje en wijde broek breed... het kleed dan niet gunstig zeg maar. Kies een model jasje, met mouwen met een normale mouwinzet of dat de mouw onder de oksel begint, dan is het prima, vooral als je de broek en het jasje in één tint maakt en de top een tintje lichter óf het topje en broek in dezelfde tint en het jasje van een accentkleur.


Het korte rokje van eerder nu met een turquoise rimpeltop. De top heeft een mooie V-hals die niet te diep is, dus geen hemdje eronder, wel lekker als het héél warm is. Op de schouders zitten tunneltjes met striklintjes. Op de heup zitten, te zien op de technische tekening, rimpeltjes... dat is nu verder niet te zien, omdat de top in de rok gedragen wordt. Ook in de omschrijving kan ik er niet uithalen of er ècht rimpeltjes zitten of dat het glad is maar gerimpeld gedragen wordt (of te wel je moet het met je handen rimpelen/plooien).

Misschien is het wel te vinden in de werkbeschrijving, maar zover ben ik nog niet... eerst het boekje maar eens verder bekijken, hahaha.


Een heel leuk en lekker simpel tricot jurkje met een overslagje aan het lijfje. Kort recht rokje met steekzakken en een tunneltje met elastiek in de taille. Voor een stoer accent een leren gevlochten ceintuurtje in de kleur van de sleehakken. Leuk, zomers, stoer, comfortabel jurkje... èn een leuk plaatje.


Ook weer een mooi jurkje. Deze keer gemaakt van batist. Is een prachtig modelletje met een mooie decolleté en prinsessenbelijning. De rok heeft zakken (hoef niet, maar kan handig zijn) en het middenvoor een stolpplooi en aan weerszijden een gewone diepe plooi. Middenachter loopt een rits, vindt je dat onhandig (is man eerder van huis dan jij je jurk aan hebt, hahaha) gewoon de rits in de zijnaad maken. Je hoofd past prima door de halsopening, hahaha.

Wil je het effect van zwier in de rok versterken dan kan je eventueel op de voering een rimpelstrook tule vastzetten. Geeft net wat meer body aan de rok, en versterkte de taille en strakke lijfje!

Weet je niet zeker van je maat qua lijfje, maak dan even van een katoentje een pastoille, dan kan je het patroon aanpassen, want bij dit soort jurkjes is het het mooist als het lijfje mooi aansluit, zeker bij het decolleté, anders wordt het zo tochtig!!

Het jurkje wordt gedragen met donker ceintuurtje en donkere (niet zulke mooie) schoenen en een lichte hoed.... Mja.... die laatste had dus dezelfde tint moeten zijn als de schoenen c.q. ceintuur... óf de schoenen en de ceintuur hadden in de kleur moeten zijn van de hoed!

Ook al kan tegenwoordig alles! Wil niet zeggen dat het mooi is!!!


Oef! Hier vind ik nu geen bak aan, maar dat is mijn smaak hè! Schoenen vind ik trouwens wel leuk. Het jurkje met dat shirtje eronder oogt zo rommelig, zit flodderig en duidelijk niet mijn ding... Het kan ook zijn dat het jurkje gewoon een straat strakker had moeten zitten, want het slobbert gewoon te veel.... Misschien is het dan toch wel een leuk jurkje, want qua technische tekening zie ik eigenlijk ook niks flodderigs.


Dit vind ik een leuk setje. Mooi eenvoudig jasje, met aangeknipte mouwen, maar die deze keer een stuk hoger beginnen (dus het toont niet breed). Leuke ceintuursluiting met wat ijzerwerk, zodat je een mooie getailleerde lijn hebt in het jasje.

De rok is ook heel leuk. Van een denim met ronde steekzakken, met sierstiksels en voor en achter in de tailleband zit gedeeltelijk breed elastiek. Door de sjaal is helaas de halslijn van het jasje niet te zien (foei!!). Maar wat ik op de technische tekening zie is het een mooie brede halslijn.


De top is gemaakt van een kanten stofje, maar kan natuurlijk ook van een ander fladderstofje gemaakt worden, als het maar fladdert, want de mouwtjes fladderen, hahaha. De mouwtjes klokken en zijn aangeknipt (perfect voor een kanten stofje).

De rok is ook klokkend en zit glad aan de tailleband gestikt. Mooi van lengte en erbij hoge hakken en het setje is af. Het is trouwens goed dat er een ceintuurtje in de taille wordt gedragen, zo wordt het geheel wat sprekender.


Hele leuke korte broek. Mooi met plooitjes aan de broekband, dus draagt comfortabel. De broek is gemaakt van denim, maar is ook leuk van keperkatoen. De blouse is een mooi getailleerd modelletje met borstzakjes. Er is hier een broderie gebruikt waar je niet persé een hemdje onder hoeft te dragen, hier dragen ze er wel een, maar er zijn wat meer knoopjes open dan gebruikelijk.



Volgens de tekst schijn je aan dit modelletje niet af te kunnen zien dat het zo in elkaar is gezet....??? Volgens mij is dat juist wèl te zien. Maar op zich is modelletje prima strandproef... maar heb je een grote voorgevel... dan weet ik niet of het plezant is het aan te hebben c.q. naar te kijken.... dus check 't effe....


Hetzelfde rokje van daarnet, maar dan met een los schootje er over heen... de puntjes zeggen genoeg. Ik vind het dus niks. Ik hou het bij het vorige rokje van denim, zonder schootje en mèt het witte jasje.


Dit is de prachtige foto van de cover, maar dan van top tot teen. Is een mooi plaatje. Eenvoudig modelletje jurkje, waarbij de stof het hem doet en dat doet 'ie!! Héél mooi!! De lijn van de jurk is héél eenvoudig, met hoge splitten in de zijnaad die ook weer niet té hoog zijn.

Het enige is dat dit soort bovenlijfjes (coupenaadjes vanuit de zijnaad i.p.v. vanaf de onderrand, dan kan je dat namelijk niet echt mooi corrigeren) bij iemand met een smalle ribbenkast (zoals ik) gaat wapperen... dan is het misschien handig om een héél smal strikceintuurtje precies op de naad te laten lopen of twee smalle strikbandjes vanuit de zijnaad naar achteren te strikken... Mooi schoentje erbij en je bent klaar.


Het jurkje deze keer wéér zittend, grrrr!! Van een leuk zomers bloemenstofje en leuke vrolijke sandaaltjes aan. Leuke stoel trouwens ook, maar hoe het jurkje valt... géén idee...


Het topje die door het hele boekje heen voorkomt. Bij het vestje vind ik de hals te hoog, dus die zou ik een héél stuk lager doen... of gewoon een ander topje. Het vestje is eigenlijk een soort bolerootje, maar dan van joggingstof. Recht modelletje met splitjes in de zijnaad. Niet wauws...

De 7/8-ste broek is sluik van snit en een mooi basismodel, met de rits op een andere manier er ingezet dan standaard, zie technische tekening.


Op deze foto is het schootje op het rokje van eerder beter te zien.

Een enveloppetasje van een vrolijk stofje kan de boel lekker opfleuren. De werkbeschrijving zit in het werkschrift. Het is een leuk patroontje en niet moeilijk. Het stofje is de eye-catcher.


Nog een tricot jurkje, met dezelfde onderkant als het jurkje met overslagje. Hier is het bovenlijfje heel eenvoudig gehouden met een V-hals. Zit volgens mij in no-time in elkaar.


Ai, wat een stofje... Een jumpsuit met elastiek bovenin, onderin en in het midden, hahaha. De bandjes houden de boel voor de zekerheid op de goede hoogte en het zal superlekker zitten. Voor mij is het meer iets als een "zomers huispak" of zo te dragen, want ik zie dat gepof aan de onderkant niet zo zitten. Maar met lange slanke stelten kan je alles hebben, dus heb je die, is het een leuk modelletje voor naar het strand!!


De top, nu beter te zien staand en met zijaanzicht hoe de lengtes zich nu verhouden. De mouwen vind ik nog steeds te kort van lengte, maar dat is mijn afwijking.

Leuke schoenen... en wat leuk dat ik mijn broek uit 1982 weer eens zie!! Ik heb exact dezelfde broek gemaakt op 12-jarige leeftijd... in het lichtblauw (toentertijd hip met een wit broderie bloesje, een recht modelletje met aangeknipte kapmouwtjes en boothals). Broek zit heerlijk, maar ik zou het zelf niet meer maken, zeker niet met roezel aan de tailleband..... hahaha.


Het stofje is anders, maar het modelletje blijft mooi. Mijn voorkeur blijft het andere stofje, omdat ik dat ècht een perfect vind bij het modelletje en het gewoonweg een sieraad van een stof is.


Hahaha, eindelijk het topje zoals ik het zou willen hebben. Met strikceintuurtje!!! Kijk, zo zie ik het topje nu wèl zitten. Héél simpel zwart of donkerblauw... op een wit rokje of witte broek... mooie stiletto's eronder en je kan uit, flaneren of shoppen!! Verder niets meer nodig, is helemaal af!


Oké.... de jaren 80 kiek nu in het zwart-wit... Ik moet zeggen een héle vooruitgang... Ik blijf bij het jasje de mouw te laag vinden starten, maar als het niet anders kan... acceptabel als ik dit plaatje zie... maar eigenlijk mag het jasje ook wel uit.... en dan met een strikceintuurtje in de taille van de top, zoals bij de buurvrouw (foto hierboven), zwarte stiletto's erbij en dan vind ik het top!


Ah, het mooie jurkje nu in een ministipje. Beetje vijftiger jaren achtig, er ontbreekt alleen nog een petticoat, hahaha. Dat witte ding op haar hoofd mag weg c.q. vervangen worden door bij voorkeur niks of door een glad en donkerder exemplaar. Ook de schoenen (grijs satijn met strikje) is het nèt niet. Gewoon eenvoudig schoentje met hak erbij. De jurk is de eye-catcher de rest is er gewoon omdat op blote kakkies lopen niet zo handig is!





















So Sorbet... ja de kleurtjes... maar ik heb ze liever als ijsje, dan als gebreid kabeltruitje... dus... ik ga voor het ijsje!

Ik vind de broek eigenlijk wel héél leuk, maar ja... die zal ik moeten kopen in de winkel.... schiet niet op samen met een sorbetijsje van hierboven...


Nou ik zeg NIETS over de stofjes... dat is inmiddels wijd en zijd bekend.

Het jurkje heeft een héél mooi bovenstukje, dat voor géén meter uitkomt met die stofjes (oeps... toch nog iets gezegd). Het modelletje is gemaakt van een soepele tricot en heeft een leuk detail op het lijfje. Vooral leuk als je niet veel hout voor de deur hebt, dan gebeurt daar toch nog iets. Mooi van lengte, heb je mooie stelten, mag het best een stukje korter, is dan wat hipper. 

Wil je trouwens dat het jurkje glad/strak valt... teken dan vanuit het midden(tussen)stuk een rok eraan en zet dat in zijn geheel aan het bovenlijfje... Waanzinnig lijntje krijg je er van!! Het jurkje is dan wat moderner qua rok... wat eigenlijk juist bij zo'n soort bovenstukje hoort!!

11 opmerkingen:

  1. oh wauw, die vlinderjurk is echt zó mooi! Maar ja, voordat ik al die jurkjes heb gemaakt die je me eerder al liet zien.... het schiet niet erg op zegmaar....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om jouw omschrijvingen te lezen. Ik vind die zomerjurk op de voorkant ook heel mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heb hem al gekocht vond de korte broek en het spijkerrokje wel leuk en ook nog een jurk wat dan een shirt word hihi.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben zo blij dat je er weer bent normaal wacht ik op je verslag. Maar deze knip had ik al gekocht voor de jurkjes

    Julia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Gelukkig, je bent er weer! Ik geniet altijd met volle teugen van je (ongezouten) commentaar, ha ha. Ik vind dat blauwe rechte jurkje op de schortjurken lijken die mijn oma altijd aanhad vroeger. Wij noemden dat een brasjas, ha ha.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind geloof ik alleen het jurkje met prinsessenlijn leuk, de rest is wel erg vormloos, ik ben daar niet zo van. Leuk om jouw verhaal weer te lezen. En nog een vraag, ik las in een vorig postje dat je weer thuis gaat werken? Of heb ik dat helemaal mis?
    Groetjes, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt ik werk sinds eind februari weer thuis omdat ik ineens een huuurverhoging kreeg van 50% (antikraakhuur heeft geen huurbescherming o.i.d.) + een o.z.b. van een onbekend bedrag per m2.... en dat over ruim 200m2, dus toen dacht ik... laat maar.

      Vandaar dat ik weer vanuit huis werk en dat bevalt prima!

      Groetjes, Collie

      Verwijderen
    2. Ahhh kan ik mij helemaal voorstellen. Jammer van je mooie toonzaal, maar thuis heeft ook zijn charme :)

      Verwijderen
  7. Bedankt weer voor je review. Ik persoonlijk vind maar weinig leuke patronen in deze Knip staan. Scheelt dat er nog genoeg ligt om gemaakt te worden. Het enige dat ik wel leuk vind, is het jurkje dat er in vijf verschrikkelijke stoffen in staat. Maar jouw uitleg snap ik niet precies hoe je het anders zou doen. Kun je me helpen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ga dat eens met een foto en tekening regelen, zodat je het voor je ziet... Komt er aan, hahaha!!

      Groetjes, Collie

      Verwijderen
  8. Super dat je hier beschrijft wat er allemaal in staat, dit geeft inspiratie en ik denk dat ik deze maar eens ga kopen!

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (1) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (77) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonnetje (3) zwemdiploma (3)