donderdag 18 juli 2013

Tip / turorial: Hoe smocken met rimpelelastiek?


Gisteren kreeg ik van Mama Deborah een vraag over hoe het handigst is om te rimpelen met rimpelelastiek. Er zullen vast meerdere manieren zijn, maar ik doe het zo.

Normaal gesproken rimpel ik enkele stof en is het meestal helemaal rondom (bovenaan maak ik dan eerst een rolzoompje voordat ik ga rimpelen). Maar deze keer is het bovenlijfje gevoerd en omdat het dunne stofjes zijn ging dat prima.

Ik begin dus met het rimpelelastiek op het spoeltje te spoelen, gewoon glad (niet strak trekken dus!).


Vlak bij het voetje zie je links een speld door de zijnaad gestoken (precies tussen de steken door).

Ik zet mijn steekgrootte op 4, maar dat kan ook kleiner, maar omdat dit twee laagjes waren leek me dat mooier voor de plooiing). Voor de rest verander ik niks aan mijn naaimachine, maar dat zal per machine verschillend zijn.

In de zijnaad speld ik een speld precies door de ene laag naar de andere (tussen de steken eigenlijk door) waardoor de lagen loodrecht op elkaar vallen en er absoluut geen plooitjes in de lagen komen. Midden achter doe ik dat ook, zodat heel het achterpand glad is tussen de lagen.

Hier heb ik het werk een kwartslag gekeerd, zodat ik in de zijnaad 3 steken kan maken precies in de zijnaad (zie je later niets meer van). 

Vervolgens keer ik weer een kwartslag om de volgende rimpelrij te maken.

- De zijkant van het voetje moet de bovenrand volgen.
- Voor het eerste stiksel zet ik mijn naald precies in de zijnaad.
- Dan stikken naar de andere zijnaad... eindig precies in de zijnaad.
- Naald laten zakken, stof kwartslag keren, 3 steken doen exact in de zijnaad.
- Weer een kwartslag keren, met het voetje de gestikte baan met rimpelelastiek volgen.
- Weer eindigen in de zijnaad.
- Kwartslag keren, 3 steken maken exact in de zijnaad.
- Weer een kwartslag keren en met het voetje de gestikte baan met rimpelelastiek volgen etc. etc.
- Tot je het hele achterpandje hebt gedaan.

Wel tussentijds de spelden die je in de zijnaad hebt gestoken steeds opschuiven (hoe dichter bij je voetje hoe meer de stoflagen loodrecht op elkaar liggen).


De breedte tussen de stiksels kan je zelf bepalen. Ik heb hier de stand van mijn naald gewoon in het midden gelaten. Omdat de stof uit twee lagen bestaat hou ik de ruimte tussen de naden wat kleiner, zodat het niet bol kan gaan staan. Bij enkele stof kan je makkelijk de ruimtes tussen de stiksels breder maken.

7 opmerkingen:

  1. Fijne uitleg! Ik durf te zeggen dat ik best een kundig naaister ben, maar smocken is niet echt mijn favoriet. Mooi resultaat heb je Nicole!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel, maar heb inmiddels al héél wat kunnen oefenen op jurkjes van de dametjes hier in huis, hahaha.

      Groetjes, Collie

      Verwijderen
  2. Bij deze uitleg lijkt het heel makkelijk en dat geloof ik ook in jouw geval. Alleen bij mij...Ik heb pas jouw patroon Nadya in tricot gemaakt. En dat wilde ik dus ook zo (met het rimpelelastiek om het spoeltje) doen. Alleen moest ik dan de spoelspanning veel losser zetten. Helaas vond ik het veel te strak worden en heb ik dus alles uit moeten halen! Toen heb ik maar een soort zigzagsteek over het elastiek genaaid en is het uiteindelijk toch mooi geworden. Maar dat was wel heel veel werk! Gelukkig is het nu mijn dochters favoriete jurk!
    Groetjes van Jeannette
    p.s. heel inspirerend trouwens, jouw blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie blog heb je. Ik vind je bespreking van de knipmode en burda de max. Ik kijk er iedere keer naar uit.
    En we weten altijd of we die moeten kopen of niet. ook je tips van andere stoffen en kleuren is leuk.
    Gratienne

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb het juist achter de rug. Maar heb uiteindelijk maar gewoon smal elastiek in 6 banen onder elkaar gestikt met 2 cm. ertussen. Maar als je op deze manier doet, hoe weet je dan hoe breed het uiteindelijk wordt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een lastige... De steekgrootte bepaald voor een deel hoe groot de rimpeltjes worden. Dus hoe kleiner de steek des te kleiner de rimpeltjes (dus je minder stof verbruikt).

      Het is een beetje uitproberen (en ervaring) en bij mij is het voornamelijk mijn gevoel die bepaald wat ik doe. Ik koos nu voor steekgrootte 4 omdat ik twee lagen stof had en de stof wat stugger zou zijn om te rimpelen. Zou het maar één laag zijn, dan had ik eerder steekgrootte 3 gekozen.

      Je kan ook altijd een proeflapje van de lengte wat je wilt rimpelen "proefrimpelen" zodat je kan zien hoeveel het rimpelt en of je daarmee uitkomt. Heb ik in het begin ook gedaan (ook om uit te testen of mijn machine het rimpelelastiek wel wilde verorberen, hahaha).

      Groetjes, Collie

      Verwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (1) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (77) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonnetje (3) zwemdiploma (3)