woensdag 26 februari 2014

Workshop letterbak versieren op Bridget's kinderfeestje


Anderhalve week geleden, op zaterdag 15 februari vanaf 13:00 uur, heeft Bridget haar kinderfeestje gegeven voor haar elfde verjaardag. Ze wilde graag dat ik weer een workshop gaf en ze wilde dólgraag een high tea (zonder tea, hahaha) en een filmpje en slapen toe... Ik vond het allemaal prima, want dit is allemaal thuis prima te organiseren... Deze kiek is een vooraf kiekje zonder springende meiden in de woonkamer... De salontafel helemaal bepakt en bezakt met een etagère met lekkers, een schaal met lekkers en een etagère met zelfgemaakte en door Bridget versierde cupcakes. Een stapel bordjes, een dienblad vol met ratjetoeservies (van alles door elkaar nog uit mijn kantoor in Woerden) bij de Kringloop vandaan. En de afgelopen weken heb ik wat extra theepotten gescoord bij de Kringloop, want met één exemplaar schiet het niet ècht op met een woonkamer vol meiden.


De workshop bestaat uit het beschilderen, beplakken met stof, haken van een slinger en versieren met vlaggetjes e.d. van een houten letterbak in huisjesvorm. Dit is mijn proefkonijn-voorbeeld. Ik heb niet te veel toeters en bellen gedaan zodat de dametjes goed zien wat ik heb uitgespookt...


Voor iedereen ligt een ingepakt kaal huis klaar, met daarin een uiltje en een bloemetje om te gebruiken als versiering, mag hoeft niet en ook ligt er een mini schoolbordje aan een knijpertje. Aangezien Bridget meisjes van school èn van hockey heeft uitgenodigd kent niet iedereen elkaar van naam... dus heeft iedereen een naambordje op zijn shirt. Ook Heeft Kirsten een aantal vriendinnen meegenomen om mee te helpen, waar nodig... en die hebben ook een knijper met naambordje gekregen. Uiteindelijk hebben ze niet veel hoeven helpen, efkes in het begin en daarna bij het inschenken van de "thee".


De letterbakhuizen heb ik gewoon bij de groothandel gekocht en de rest komt uit mijn huis zelf, hahaha. restanten stof... kilo's van in huis. Ik heb van te voren nog een zwik hartjes gehaakt en dat maakte ik van borduurzij, want daar heb ik ook een grote voorraad van. Vervolgens dook ik de schuur in voor witte muurverf om de letterbakken mee te verven (is wit, droogt snel en stinkt niet) en kant en klaar behanglijm, die is wat steviger dan behanglijm uit een pakje. Daarna nog een snoekduik in de knutselafdeling voor kwasten, scharen, potloden en lijm, dan nog een duik in mijn naaibox voor spelden en nog een duik richting printer voor papier...


Daarna moest de woonkamer nog op zijn kop gezet worden, want ik had mijn naaitafel bij mijn eettafel nodig, want anders werd het zo dringen geblazen daar. Dus hup saltontafel opzij geschoven, inclusief kleed... puf, puf... die wegen beiden niet gratis, dan de tafel langs de bank gesjord en tegen de eettafel gezet. Tafel uit elkaar draaien, verlengplank erin geschoven en hup weer aandraaien. Salontafel weer op zijn plek, puf, puf... weegt nog steeds niet gratis! Dit alles deed ik op vrijdagavond héél laat, terwijl Rem lekker op de bank lag te slapen en ik dacht... "Ik doe het liever nu dan morgenochtend, want geheid verzin ik weer eens wat en loop ik me te haasten en daar hou ik niet van..." Ik lag om drie uur.... in de ochtend in bed.... Rem vroeg zich trouwens wel af hoe ik in puntjepuntjesnaam de naaitafel over de salontafel had gekregen... Ik heb charmant geglimlacht... geheim van de smit hè, hahaha. Bij de Hema had ik wat plastic kleden gehaald om het ongelijke geheel op te fleuren. Er zijn wat kleur (wit versus mahonie), breedte (smal versus breed) en hoogteverschillen (laag versus lager) hahaha.


Zoals je ziet zit het groepje grote madammekes lekker aan de klets op de bank... en wordt er met half oog naar de Olympische Spelen gekeken... Ik kreeg een verzoek van Rem en Tess... dat dat wel héél erg fijn zou zijn... Nóu.... vooruit dan maar.


Bridget heeft het Pietje precies zijn van haar moeder geërfd. Iedereen heeft het kastje al in de witsel staan en Bridget is de boel aan het afronden.


Daarna is het cadeautjes- en High Tea tijd... De Tea is natúúrlijk geen thee, maar doodgewone aardbeien aanleng limonade. Van te voren in een maatkan de goede verhoudingen erin gekieperd... gekeurd door de Jarige Jet en daarna in alle theepotten het recept gevuld. Voor de grote lummels is er ook nog een zak paprika chips open getrokken, want dat schijnt toch wel een goeie tegenhanger van spekkies te zijn.


Helaas is deze kiek wazig, maar het is een leuk gezicht alle dames met een kop en schotel in hun handen èn een pink in de lucht... Volgens de grote dames hoorde dat... dus de kleine dametjes doen dat perfect na, hahaha.


Kijk na de noeste arbeid van kopjes vullen en schoteltjes met kopjes aangeven genieten de grote madamekes van hun welverdiende cupcake... en die was lekker!! Ik heb ze zelf gemaakt en Bridget heeft ze versierd en op de etagère neergezet. Mjammie!!


Dit zijn die schoolbordjes met knijper om aan de kleding vast te maken... 


Omdat Bridget als laatste klaar was met verven moet die nog drogen dus gaat zij als eerste om een glittertattoo te laten zetten. De "stickers" heeft ze zelf uitgekozen en besteld. Mijn vriendin heeft tig potjes met glitters om op de lijm te strooien...


Plakken, lijmen, strooien, blazen, eraf pielen... en nog eens pulleken en tada!!! Tattoo is klaar... en blijft zéker een week zitten!!!


Als je goed kijkt zie je tussen al het lekkers, theepotten en kop en schotels Bridget's hoofd... helemaal happy met haar tattoo. Ik zie inmiddels al bakjes leeg raken, gaten op de etagère verschijnen... alle kopjes zijn in gebruik... Er worden weer theepotten bijgevuld... en ook het water uit de waterkan gaat op en wordt weer gevuld!


Terwijl daarna iedereen half bij de tattoo-afdeling zit of lapjes zit uit kiezen ben ik nu de afdeling strijk... Het was de bedoeling de strijkplank gewoon neer te zetten, maar ja... dan staat 'ie voor de televisie... en daar is nu schaatsen op te zien van de Olympische Spelen... Wat ben ik toch lief om te gaan onhanne in de keuken met een mouwplankje (de verbaasde gezichten van de meeste meisjes voor dat onbekende gebruiksartikel)... en voor de veiligheid een dubbele handdoek, want sommige meisjes willen het zelf doen... maar eh... mijn aanrecht is van kunststof.... dus eh...


 Er wordt gezocht en gekeken... nagedacht...


Kijk en dan krijgen de wanden in de letterbak een vrolijke achterkant... Van iedereen is 'ie weer anders... Sommige hebben dezelfde printjes, of een kleurenthema, anderen van alles door elkaar en worden ook stukjes van de voorkant beplakt met stof... Alles kan!


Daarna moet er een slinger gehaakt worden. Mag met haaknaald of met vingers... Sommige moeten even een opfriscursusje krijgen, maar al snel zitten de dames al kletsend te haken... of staand naar een videoclip te kijken en swingend te haken.


Al snel zie je de huisjes meer smoel krijgen. Bridget heeft een label uitgeknipt en daar moest ik haar naam in schrijven, want ik schrijf zo mooi vindt ze (alleen als ik bewust bedenk dat ik netjes moet schrijven, voor de rest krabbel ik ook mijn notities in onleesbaar gefrummel). Vlaggetjes worden uitgeknipt en aan de gehaakte slinger vastgemaakt. Dan nog wat gehaakte hartjes voor de finishing touch... maar niet iedereen is zo snel hoor...


De schalen raken langzamerhand lekker leeg, hahaha.


De rest is nog ijverig bezig met stofjes, slingers, hartjes etc. etc.

 

Bridget wilde graag broodjes met kroket of frikadel. Ik vond het een supermaaltijd, want dit is huppetup zó klaar en iedereen lust wel zo'n broodje. Het ging dan ook flitsend naar binnen bij iedereen, ondanks dat er toch aardig wat snoep in die magen zijn beland.


Na het broodje wordt er nog een laatste hand aan de letterbakken gelegd en wie klaar is gaat helpen met het oppompen van luchtbedden, de meubels her en der verschuiven of een duwtje naar links of rechts geven. Gordijnen worden dichtgedaan. Het is niet laat hoor... net na etenstijd, hahaha, maar dicht is véél gezelliger, hahaha.


Kijk! En wat krijg je dan... een héél groot luchtbed... Er gaan twee dames op de banken slapen en de andere zeven dames liggen op de luchtbedden. Er gaan al wat dametjes hun nachtpon c.q. pyjama aantrekken. Lapjesdekens, dekbedden, slaapzakken en kussens worden naar beneden gesjord en langzaam veranderd de woonkamer een grote bontgekleurde lappendeken.


Kirsten zit lekker in het hoekje (ze gaat zo meteen oppassen en blijft nog even film kijken). De film Vampierzusjes bevalt de dames wel... Ik weet er helaas niet veel van (heb het later wel ingehaald), want ik ben binnen een kwartier na de start van de film in slaap gevallen... OHO!!! Ja... om drie uur 's nachts naar bed gaan da's geen strak plan als je een feestje geeft, hahaha. Maar ik was wel blij dat ik alles klaar had gezet... ook al was dat dan 's nachts. De lachende gezichten toen ik wakker werd waren zéér komisch... hahaha.


Gelukkig... bij film twee was ik wèl wakker... héél de film hè!! We hebben toen naar "Flushed Away" zitten kijken. Ook een héle leuke film.


Langzamerhand krijgen alle dametjes kleine oogjes en gaan her en der de lampen uit. Rem en ik zitten er nog, want wij wachten totdat Kirsten thuis wordt gebracht. Ook al heeft ze de sleutel... en wordt ze gebracht... het zal wel een tik zijn... Ik ga pas naar bed als zij thuis is, hahaha.


De volgende ochtend zijn alle dametjes fris en fruitig. De dames gaan zich twee aan twee omkleden en hun tas inpakken en Rem maakt bolletjes klaar, terwijl ik de tafels afruim en kwasten, lijm en zooi in de wasbak gooi om te weken. Iedereen helpt een handje mee om de luchtbedden weer luchtvrij te krijgen en de vloer weer ingericht zoals het was. Als iedereen beneden is en gegeten heeft, maken we een groepsfoto van de freules met hun kunstwerk.


Daarna, komt de rest van de tassentroep beneden en dan zien we deze biebelebonzeberg staan voor de kast en een berg op de bank. Intussen wordt er ook weer van alles uit de tassen gevist en dat zijn make-up spullen. Gisteravond werden er ook kapsels gebakken, maar nu kapsels, nageltjes gelakt èn make-up!!


De hoeveelheid (per persoon) is gigantisch in vergelijking met mijn schamele make-up doos!! Tsjonge... ik geloof dat ik maar eens een make-up bonnetje ga vragen voor mijn verjaardag, hahaha.


En dan om kwart over tien druppelen er langzamerhand wat ouders binnen om de dames op te halen. De versierde letterbak heb ik per stuk in een mooie zilverkleurige papieren tas gedaan en die gesloten met hun naamschoolbordje met knijper. Ideaal, weet je gelijk in welk tasje wiens kunstwerk zit, hahaha.

... enneh... Bridget heeft al weer een ander ideetje voor haar volgende feestje... poeh... hahaha!

13 opmerkingen:

  1. Wat een leuk feestje is dit geweest. Om te organiseren, bij aanwezig te zijn en vooral om nog een zo op te schrijven. Heerlijk om te lezen.

    Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ooooooooooooooooooooooooooow dit is zó helemaal geweldig !!! High Tea zonder Tea, hoe bedenk je het hahaha maar wat een gezelligheid zeg !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuk idee! Hier moet ook nog wat inspiratie komen voor een kinderfeestje en dit houd ik zeker in m'n achterhoofd. Lijkt me nog wel een onderneming zeg, zeker als alle dametjes ook blijven slapen.. Het zag er allemaal super uit en dan die tevreden snoetjes!

    Groet, Elske

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Eigenlijk is de voorbereiding het drukst... als al die meisjes binnen zijn gaat het daarna gewoon vanzelf. Nu zijn het wel allemaal 10 en 11-jarigen, dus die kunnen veel zelf :D

      Verwijderen
  4. Die onthouden we voor over 4 jaar....
    Geweldig!
    Leuk zo'n feestje!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een onwijs leuk feestje! Die letterbakken-huisjes, superleuk! En dan ook nog blijven logeren en high tea.... Bofkonten!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een super feestje! En daarna genieten van je welverdiende rust en weer even opladen. Goed idee die theepotten met limonade - volgende week is hier een 9 jarigen partijtje, dat idee ga ik van je pikken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, voor een euro of acht had ik 3 theepotten bij de Kringloop vandaan, want ik bedacht dat natuurlijk op het laatst om te regelen... en ik had er maar één... :D

      Verwijderen
  7. Dat ziet er gezellig uit! Super voorbereid allemaal en wat zullen de meiden trots naar huis gegaan zijn met hun huisje. Je hebt er weer een leuk verhaal van gebakken. Leuk om zo even mee te mogen genieten van het feestje!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Foto's spreken voor zich; geweldig verjaardagsfeestje!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Nicole Claudia,

    Kun je misschien aangeven waar je de huisjes hebt besteld? Mijn dochter wil dit namelijk ook gaan doen met haar feestje, maar ik heb geen idee waar ik de huisjes kan bestellen? En na het zien van jouw blog zijn we alleen nog maar enthousiaster.
    Ik hoop op een reactie.

    Groetjes,
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Nicole,

      Leuk dat je het feestje zo leuk vond op mijn blog, en het was ook een fantastisch feestje. De dametjes waren allemaal heerlijk bezig en waren heel blij met hun huisje.

      De huisjes heb ik gekocht bij een groothandel in allerlei creatieve materialen en spullen om te versieren e.d. De link naar de huisjes is http://www.cchobby.nl/letterhuis-kast-1-stuk.aspx . Als het een probleem is om als particulier de huisjes te kopen dan kan ik ze eventueel wel voor je bestellen (zonder extra kosten, alleen de verzendkosten naar jou of dat je ze komt ophalen).

      Groetjes,
      Nicole Claudia

      Verwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (1) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (77) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonnetje (3) zwemdiploma (3)