dinsdag 25 maart 2014

Ponnetje in wording...


 Bridget was vandaag thuis van school (morgen ook) omdat de juffen en meesters twee dagen cursus hebben. Ik heb wat gewerkt en een tijdje lekker achter mijn naaimachine gezeten. Héérlijk... ik kon alleen op een gegeven moment niet verder, want mijn oranje garen is op... Morgen klosje regelen en verder tjoeken. Ja, tjoeken, want wat ik nu met oranje doe, waar ik ben gebleven tenminste, is een stevige zigzag in bochtjes tjoeken, hahaha.


Dit was het mooi gelockte stapeltje van het ponnetje van Bridget, wat ik vanochtend op mijn naaitafeltje klaar had liggen. Ik wil vandaag lekker een flink stuk doen aan het ponnetje en ik hoop eigenlijk een beetje stiekem dat ik het morgen of overmorgen af zal hebben, maar ik ken mezelf hè... het loopt vaak anders.


Omdat Bridget een wijde hals had gevraagd, verander ik de hals ietwat. De diepte voor veranderd niet, de hals wordt wijder en aan de achterkant maar 2cm dieper.

Ik had eerst de schouders van het voor- en achterpand gestikt  ook de schouders van het voor- en achterbeleg. Daarna die twee gezellig met de goede kant op elkaar gespeld en gestikt en daarna met potlood een mooi halsje getekend.


Ik vind het een mooi halsje geworden. Ze kan hem iets wijder doen als ze wil. Kwestie van striklint minder strak strikken. Het lint is een half satijn half organzalint en leent zich mooi voor ponnetjes. Het is lekker zacht en vormt geen bubbel als ze op haar buik ligt te slapen. Want als je ligt te slapen wil je niks van je pon voelen toch?


De striklinten zijn nog niet op de goede lengte afgeknipt. Dat wil ik pas doen als Bridget het ponnetje heeft doorgepast, zodat de wijdte van de hals ook is zoals zij hem wil hebben.



Aangezien Bridget natuurlijk langzamerhand een andere smaak of eigenlijk stijl begint te krijgen trek ik de kast van sierrandjes borduren nog even lekker open. De zijnaad van het bovenstukje en een stukje van het pofmouwtje krijgt een vrolijke groene slinger.



Het zit er niet alleen voor de mooi hoor, want het heeft ook nut. Bridget heeft het liefst zo glad mogelijke naden. Jurkjes zijn eigenlijk altijd gevoerd, maar dat doe je niet met een ponnetje voor de lente. Dus maak ik de naden zo plat mogelijk door er een slinger op te zetten... is leuk en lekker glad.


Aan de zoom wordt een vrolijk groen stofje gezet. Ik had terwijl ik vorige week bezig was met locken ineens een brainwave en heb de zoom lekker aangevallen met een schaar en er een schulprand ingeknipt. Eerst zou er gewoon een stukje groen onderuit piepen, maar met schulpjes is dat natuurlijk véél leuker... nu vind Bridget het nog leuk... dus... hopla... waarnemen hè!



Het is altijd afwachten of wat ik bedacht heb ook precies past... en vooral, omdat er al een tijdje tussen knippen en daadwerkelijk naaien zit of ik nog weet hoeveel ik er extra aan de groene rand had geknipt... eh... Ik geef een gooi aan het zoommaatje en flats de schulp er op 2cm vanaf de zoomrand op. En hoe is het mogelijk aan de andere kant van de zoom eindig ik perfect aansluitend!! Nah... goh... super zeg!


Daarna de groene rand er even met een grote steek op de rokbaan tijdelijk vastgezet, zodat ik nog kan bedenken hoe ik dat op welke manier voor het echie ga doen... Zo kan ik tenminste de schulprand netjes afwerken zonder dat ik honderd spelden in de zoom heb hangen, want schulpjes afwerken betekend aardig wat gezwier van links naar rechts tijdens het naaien.


Want kijk... ik zet de schulprand er met een dichte zizag op, zodat het mooi afgewerkt is, lekker vrolijk afsteekt van de groene onderrand. In het hoekje is het af en toe goed turen, omdat de kleuren groen en bloemetjesprint soms dusdanig elkaar overlappen, dat je niet goed meer weet waar je bent en of je nog goed langs het randje bezig bent of dát je er al bent.

Bridget heeft een losse rokdeel al voor zich gehouden en vind het een mooie lengte. Ze zegt dat ze met pyjamadag op de bank kan zitten en er perfect haar benen in kan stoppen tijdens het lezen of filmpje kijken. Kijk! Dat horen we graag hè, zo'n tevreden kind over je zelfgemaakte werk, hahaha.

6 opmerkingen:

  1. Wat maak je er iets super moois van! Leuke details en een mooie afwerking. En dat stofje... Oh wat mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Word mooi zeg. Hier hebben ze elk jaar pyamadag op school. Mag iederreen in pyama enéochtendjas komen.
    Zou wat voor haar zijn. Heerlijk in je nieuwe pon naar school.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat wordt het een leuk ponnetje! Bridget zal er straks heerlijk in slapen en dromen, van nog meer mooie ponnetjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heerlijk vrolijk en wat veel mooie details!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. waanzinnig mooi en wat een luxe voor een ponnetje. lekker kreukelen, maar wat geeft t.... ik draag ook katoenen rokjes! mooi!

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (1) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (77) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonnetje (3) zwemdiploma (3)