maandag 3 maart 2014

Rokje met toeters en bellen


Dit is het rokje met toeters en bellen onder de rok. Erop draag ik een donkerbruin dun truitje, die ik gekregen heb van Kirsten, want voor haar waren de mouwen iets te lang (toch handig als je bijna dezelfde maat hebt, hahaha). Ik ben een stukje langer dan zij, dus ben een mazzelaar. Eronder draag ik stoere laarzen met een bescheiden hak van slechts... effe meten hoor...slechts 7cm en ook met een redelijke doorsnee, dus geen gewiebel en gewabbel.

Op één of andere manier heb ik óf het rokje niet aan als ik er aan denk óf ik heb geen fotograaf in de buurt om de hele handel op de kiek te zetten. Mijn oude digitale fototoestel is hemelen, dus met zelfontspanner lukt het ook niet meer om een foto te trekken. Dus bij deze stel ik u voor... Lady paspop met mijn rok. De dame is wel ietsjes smaller, het is namelijk een ouderwetse maat 38-afmeting en die zijn een stuk smaller dan de maat 38 van tegenwoordig!


Ik wilde een rokje maken en heb gewoon een vrolijk stofje uit de kast getrokken, omdat dat stofje mij recht in het gezicht aankeek, ik hoefde niet eens naar boven of beneden te koekeloeren. Dus pluk ik heb je! Wel even gekeken hoe groot het stofje was, zodat ik wist naar wat voor soort rokje c.q. hoe wijd en hoe lang ik moest kijken. Daarna is het een kwestie van een patroon zoeken. Aangezien ik boekjes pakken altijd een bedoening vind en zeker als ik het bij een bestaand lapje uit mijn kast zoek. Want je pakt altijd te veel boekjes en ik zie altijd te veel patroontjes die vervolgens állemáál niet bij het gepakte stofje passen. Dus... men neme mijn blog en ik klik op de label "recensie" en ik blader op die manier door mijn boekjes. Oké het zijn ze niet allemaal, maar ik vind dat keuze genoeg en het voordeel is... Ik heb geen stapel voor mijn neus, met allemaal opengevouwen potentieel, maar gewoon een beeldscherm en ineens denk je... "Ja!".

Probleem met dit rokje was (uit de Knip oktober 2012), nadat het boekje was opgevist, dat het model alleen geschikt bleek voor rekbare tricotstof (bestaat er dan onrekbare tricotstof??). Tsja... die zag ik niet aankomen. Afgekeurd!! En weer verder scrollen... gelukkig niet ver, slechts één maandje verder  of terug net hoe je het bekijkt, hahaha.


Dus vervolgens dit boekje uit mijn kast geplukt (Knip september 2012). Gelijk gekeken naar het stofje... Hm... stretchstof... hm... mja... het stofje wat ik heb is soepele babyrib en verre van stretcherig, maar goed... ik neem gewoon een maatje groter en heb een maat 40 uitgetekend.


Ik heb wel de rokbanen iets veranderd qua uitwaaiervorm. De zijnaad liep bolvormig en dat heb ik strakgetrokken naar buiten toe. Dat was met het stofje wat ik heb mooi en wat ook mij het beste staat. Niet geheel onbelangrijk toch! De rits heb ik verplaatst naar de zijnaad, want ik wil de achterrokbanen intakt houden en aan de stofvouw knippen, zodat het patroon van de bloemen mooi door blijft lopen midden achter.

Van origine zit er geen tailleband aan de rok, maar zit er een ripsband aangestikt. Dat wilde ik niet, want de stof is ondanks soepelheid ook zwaar en ik weet niet hoe dat er aan "hangt", dus gewoon effe lekker standaard een tailleband erop gedaan. Ik wil namelijk ook lekker opschieten en zo min mogelijk uithalen omdat het niet uitpakt zoals het patroon.


Ik hou er van dat een rok body heeft en niet als een "leeg vat" valt. Dus ik heb aan de onderrok een strook geplooide tule gestikt, dat afgewerkt is met turquoise fluweelband. De zoom van de onderrok is afgewerkt met biaisband en de rok is afgewerkt met een diep bruin fluweelbandje.


De bovenkant van de tule is afgewerkt met weer een turquoise fluweelband.


En omdat het stiksel van het plooien met de pleater her en der toch nog onderuit piepte en je dat niet zonder schade aan de tule eruit gefrut krijgt, heb ik onder het fluwelen bandje een bruin kantje gezet. Dit zijn allemaal restantjes uit mijn laadjes, bakken en mandjes.


Aangezien ik van te voren bij het zoeken naar afwerkmateriaal ook nog wat leuk mintgroen biaisband tegenkwam, zijn de naden van de onderrok volledig afgewerkt met satijnen biaisband. Door het rood op de kiek is het kleurtje compleet met de Noorderzon vertrokken, maar het is ècht héél zacht mintgroen!.

Leuk om weer eens te doen, maar dan deze keer voor mezelf.


Het klosje turquoise garen  uit mijn voorraad is nèt een slagje donkerder, maar ik had geen zin om op de fiets te springen en ik vind het eigenlijk wel leuk dat het stiksel zo afsteekt op het biais- en fluweelband.


Hier zie je de plooitjes aan de zijkant van de rok. Die plooitjes zitten ook op het achterpand en zorgen ervoor dat de rok lekker zwierig is. Ik heb de plooitjes wel een stukje dieper  moeten maken, want het was toch iets te wijd... dus met geen stretchstofje had ik prima maat 38 kunnen nemen.


De gewone tailleband met stiksels afgewerkt en een héle oude retro knoop uit de voorraad gevist (volgens mij nog uit oma's voorraad). Exact de kleur van het rood uit de stof. Ik vond ook nog een ouderwetse rits in exact de kleur blauw uit de stof. Dus weer wat "oude" voorraad weg genaaid.


Ja... je ziet er dus niks van van al die toeters en bellen, maar ik vind het wel leuk om voor mezelf eens al die moeite te doen en deze keer niet voor de dametjes...

Ik heb inmiddels al weer een ander stofje op het oog voor een rokje... een mosgroene katoen met knalroze fuchsia zijde... Het groen is opengewerkt en geborduurd, waardoor de knalroze fuchsia zijde erdoorheen komt... effe nog een modelletje zoeken hoor, hahaha

11 opmerkingen:

  1. Mooi! Prachtige kleuren. Volgens mij heb ik deze een paar jaar geleden nog als tricootje in mijn voorraad gehad... ben toch nog wel heel benieuwd hoe hij je staat!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zal Bridget binnenkort eens aan haar taas trekken om een foto te bakken :D

      Verwijderen
  2. Prachtige rok.
    Weer helemaal tot in de puntjes netjes afgewerkt!
    Echt een plaatje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk! En zo'n afwerking, dat is altijd heerlijk vind ik ook. Deze is wel heel uitgebreid, vind ik wel een leuk idee. Het is een beetje als mooie lingerie - niemand (ongeveer) ziet het, maar je wéét het zelf, en daardoor voel je je toch nog een beetje mooier :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zo knap gemaakt hè... zucht....ik neem me altijd van alles voor, dit en dat ga ik maken en puntje bij paaltje komt het er niet van. Ik ben ook niet echt een rokkenmens, zomers wel maar dan gewoon van die tricot gevalletjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie rok heb je gemaakt, dit roept naar de lente.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een leuke rok, een voor jezelf mag je ook weleens wat meer werk doen! Een mooi model ook
    groetjes sarina

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hele late reactie (iets met een baby enzo) maar wat is die rok supergaaf geworden!

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (1) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (77) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonnetje (3) zwemdiploma (3)