zondag 23 maart 2014

Tjoeketjoeketjoek... bandwerk van een lapjesdeken...


Héél wat uurtjes bandwerk gaat er in deze lapjesdeken zitten, eigenlijk meer dan in de vierkante versie... Ik bedoel de versie met vierkantjes die ik heb gemaakt voor Bridget en Kirsten. Maar onderwijl kletsend, theeleutend, filmpje kijkend gaat het ongemerkt ook wel weer snel. Ik merk althans niet dat ik lang bezig ben. Pas als ik naar buiten kijk en zie dat het ineens alweer donker is merk ik dat de tijd toch wel een tikkie harder gaat dan ik dacht.

De kiekjes van de avond daarvoor (dat ik aan het spelden was) heb ik maar in de prullenbak gekieperd, want dat was mij een té gelige bedoening. Dus voordat ik aan het stikken ga, maar een rondje nieuwe kiekjes getrokken.


Een héle stapel gespelden stroken. Dit maal zijn de setjes van twee stroken, die waren al gestikt, met andere medesetjes aan elkaar gespeld. Per blok zijn het 4 setjes, dus 8 stroken. Er wordt niet alleen gespeld, maar er wordt ook gemeten, speld erin voor de goede plek. Er moet namelijk 4cm versprongen worden en niet alleen dát, het moest ook de goede richting op. Want ik moet een rij van links naar rechts naar beneden hebben, maar ook een rij van rechts naar links naar beneden. Als die twee rijen aan elkaar gestikt worden krijg je een V-vorm... en als je nog een zwikkie rijen maakt, dan krijg je een zigzag. Bij mij worden het 6 rijen in totaal.


Het stikken gaat lekker vlotjes. De één na de andere serie, ik heb 5 series, wordt aan elkaar gezet. Het werkt leuk, want elke keer heb je weer een ander stofje onder je machine. Ik gebruik weer een oud klosje met "iets" van roze erop en dat klosje gaat er aardig rap doorheen. Na 3 naden heb ik een blok af.


Ook wordt op het spastische af goed in de smiezen gehouden, dat de series bij elkaar blijven. Het teken speld ik op de serie, zodat hun gereserveerde plekje op het plattegrondje blijft kloppen.


Al snel zie je dakpansgewijs de blokken op elkaar gestapeld worden.


Een hele kleurige bende ontstaat er op  mijn naaitafel. het is ontzettend leuk om te zien dat de blokken wel verschillende zijn, maar qua kleurbalans allemaal perfect bij elkaar zijn (voor mijn gevoel dan hè).



De doos met tussenvulling staat al in zijn schoenen te trappelen om uitgehangen te worden. Ik heb hem net nog uit de doos en dus zak gevist en als ik het zo zie, valt dat gekreuk best wel mee. Dat zal misschien wel komen doordat het materiaal helemaal van wol is... Een schaap heeft tenslotte ook geen kreukels in zijn pak als hij heeft liggen pitten, hahaha.


En kijk nu... een héle stapel blokken... helemaal kant en klaar voor de volgende fase.


Op deze kiek kan je goed zien dat de blokken gekarteld zijn en gesneden moeten worden in vierkante blokken. Dat vind ik een klusje voor als ik zonder kids in de buurt ben... Lekker rustig op mijn gemakje snijden... Aangezien Bridget aankomende maandag en dinsdag vrij heeft, doordat de juffen en meesters een cursus hebben, zal dat pas woensdag worden denk ik zo.

8 opmerkingen:

  1. Dat is een heel werk zeg, mooi hoor zo met al die kleuren.
    Word een mooi fleurig en zonnig geheel.

    Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat wordt een vrolijke deken met heerlijke kleurtjes! Nu al benieuwd naar het eindresultaat :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een immens werk !
    Met al mijn bewondering daarvoor !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ziet er idd lekker fleurig uit! Ik snap je uitleg van hoe al die blokken en dingen niet helemaal, maar ik wacht gewoon op het eindresultaat, dan zal het vast duidelijk zijn! Succes nog

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maak anders nog wel even tussendoor foto's zoals bij een werkbeschrijving, dan is het snel duidelijk :D

      Verwijderen
  5. De stapels met stof zien er al heel erg vrolijk uit, laat staan als het een deken is. Ik ben nu al jaloers!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een werk!! Maar het beloofd weer iets speciaals te worden,succes!

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (1) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (77) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonnetje (3) zwemdiploma (3)