maandag 31 maart 2014

Wat een opluchting... ieder geval voor even...


Bridget, hier een ukkepukkie van 3 jaartjes... 
die dag was ze bruidsmeisje van mijn schoonzusje... en zó snoezig...

Bridget staat sinds kort onder controle bij de kinderarts, omdat ze aan het einde is van haar pubertijd... Ik stond ook gek te kijken, maar volgens de huisarts is dat bij Bridget zo... Ze werd ook per direct doorgestuurd naar de kinderarts en 4 dagen later zat ze in het ziekenhuis en ging ze helemaal door de molen. Er werd bevestigd dat ze inderdaad aan het einde is van de pubertijd. Ik moest veel details over familieleden van mijn en van Rem's kant vertellen en gelukkig wist ik die ook allemaal. Er werd ook nog een foto van haar hand gemaakt om haar botleeftijd te bepalen en kijken naar haar groeischijven, want als die dicht waren... dan groeit ze niet meer.

Ze is maar 1,47m... (Met mijn centimeter meet ik haar wat langer, ik dacht dat ze al richting 1,50m was, maar dat zal wel het fenomeen flabbercentimeter in combi met geen haakse schuif om op haar hoofd te poten om te kijken hoe lang ze is wel zijn...). Ieder geval heeft ze, vanaf ukjepukkie leeftijd af, gewoon een mooie groeicurve. Al vanaf baby af aan is ze net onder het gemiddelde... en dat is prima.... maar ja... ineens versneld door de pubertijd heenhopsen... Want een gemiddeld meisje doet er zo'n twee jaar over, dat ging bij Bridget in 9 maanden tijd... en ze is nu aan het eind van haar pubertijd.


Vandaag had ik een telefonische afspraak met de kinderarts en die vertelde dat haar botleeftijd gelijk is met haar kalenderleeftijd en dat haar groeischijven nog open staan, zoals het hoort.

Pfff... wat een opluchting is dat... tenminste voor een tijdje... het betekend ieder geval dat ze nog wel groeit. Want aan het einde zijn van je pubertijd terwijl je gewoon 11 jaartjes bent... en ook qua lengte 11 jaartjes bent, dat betekent eigenlijk in principe dat je niet veel meer groeit...

In ieder geval, de freule zal nog groeien... Ze zal waarschijnlijk niet zo lang worden als ik ben, maar dat hoeft ook niet. Als ze maar boven de 1,50m komt... en het liefst een beetje richting 1,60m... Bridget ziet trouwens totaal geen probleem, die reageerde dat ze dan gewoon wat kleiner is en dat ze verder gewoon gezond is... ze eindigt het zinnetje met het woordje "Toch?" Dat woordje "toch?" bevestigde ik gelijk met dat ze inderdaad voor de rest gewoon gezond is, en alleen wat kleiner zal zijn. Nu met het antwoord van de kinderarts hopen we dat ze wat langer zal worden dan 1,47m, maar vooral ook gezond zal zijn.

Over zes maanden moet ze weer terug voor controle...

17 opmerkingen:

  1. Schrik en pf een beetje lucht.
    Dat wil je toch niet... Zeker niet nu de meeste mensen toch wel flink lang worden.
    Wel fijn dat ze Bridget haar groei nu extra in de gaten houden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Spannend allemaal....maar blij zul je zeker geweest zijn !!....sterkte met alles...liefs van mij...x !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En zoals Kirsten (de zus van Bridget) al zei; "Wij hebben wat minder materiaal nodig om geweldig te zijn" :-) Dat vind ik nou eens een hele mooie manier om hier naar te kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Joh...ze zal heus wel boven de 1m60 komen. Zo snel al uitgegroeid, daar geloof ik niks van. Sterkte ermee....groeten van Hannie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Onze dochter is 12 en is ook maar 1.45m. Haar botleeftijd wees uit dat ze 10 is, dus gelukkig ook nog tijd om te groeien. En zolang ze nog niet ongesteld geworden zijn, groeien ze toch nog?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is juist bij haar het teken dat ze aan het eind zit van de pubertijd... ze is dus al ongesteld geworden... want het gaat bij haar niet geleidelijk zoals bij Kirsten... waar normaal gesproken twee jaar voor staat is bij haar in 9 maanden tijd gebeurd...

      Maar goed ze zal nog een stukje groeien...

      Verwijderen
  6. Tja bij de puberteit hoort meestal ook een groeispurt, zou het niuet kunnen dat ze die nog krijgt ?
    Laura heeft al diverse spurts achter de rug (met de nodige pijnen grrrr), Gelukkig gaat je meiske dan toch nog groeien.
    En voor wat het waard is: ik was áltijd de kleinste van de klas, tot ik 14 jaar was, toen groeide ik 20 cm in 1 jaar tijd (ook geen pretje) maar met m'n 1.71 m ben ik wel blij :-) Het komt goed schatje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze heeft een groeispurt in de afgelopen maanden gehad... en ik hoop dat ze er nog eentje krijgt, want ze is zo'n 10cm gegroeid...

      Verwijderen
  7. Gelukkig zijn de schijven nog open. Ik duim voor jullie. Inderdaad is het geen rámp als ze klein blijft, maar nog even doorgroeien maakt het leven wel een stuk makkelijker. (en het komt vaker voor dan je denkt: in groep 5 hebben de meisjes een klasgenootje dat ook maar krap 1.26 meet, en in groep 6 zit nog zo'n kort meisje)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit verhaal komt mij bekend voor, hetzelfde is gebeurd bij mijn kleindochter, ze was 10 jaar en 1.40 mtr toen ze ging menstrueren, haar groeischijven stonden nog wel iets open dus ze kon nog iets groeien zei de kinderarts, na de menstruatie kunnen ze nog circa 1,5 jaar groeien, ze was een klein meisje, we zijn nu 2,5 jaar verder en ik heb haar 2 maanden geleden gemeten nu is ze 1.55 mtr, met die 1.55 was ze blij want ze sprong van blijdschap om mijn nek, dus Bridget groeit echt nog wel, niet meteen grote zorgen maken, Bridget is verder gezond, dat hebben wij destijds ook gezegd.
    Wat een schattige foto van Bridget, en wat gaat dat snel, je hebt leuke dochters!
    Groetjes Willemina.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je :)

      Ik hoop inderdaad dat ze net als jouw kleindochter nog een stukje groeit. 1,5 jaar is toch nog redelijk wat tijd om te groeien.

      Verwijderen
  9. mmmm ook mij komt dit verhaal bekend voor, alleen ben ik niet langer geworden dan 148, maar ik ben supergelukkig, ik doe wat ik leuk vind heb een lieve man en zoon ( van 180 :) ) dus wil eigenijk zeggen lengte zegt niet alles :)
    liefs philomene

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Poehee, wat een gedoe allemaal, schrikken lijkt me dat. Gelukkig voor nu dus even goede berichten! Hopelijk kun je de zorgen ook even `parkeren'. Fijn dat ze er zelf in ieder geval niet zo mee zit. Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wie weet gaat het net als bij puberdame; altijd de kleinste van de klas (en dan bedoel ik ook echt klein) en ook pas 11 toen ze voor het eerst haar menstruatie had (inclusief groeispurt) en toch daarna nog een enorme groeispurt, sterker nog ... mevrouw is zelfs 1.70 (zelfs een centimetertje meer geloof ik), dus sluit het niet uit hoor. Ik behoor ook tot de mini's (gaat van moeder op dochter al generaties dus dacht hetzelfde van puberdame ... maar die doet nooit iets standaard) en vind de opmerking van zus geweldig, ga ik onthouden!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat niet standaard doen, daar hebben ze hier ook wel een handje van.. en die opmerking van Kirsten vond ik ook geweldig... die flapte ze er zo uit... Ben het helemaal met haar eens :D

      Verwijderen
  12. Ik kwam toevallig op deze post en ben helemaal verbaasd. Nooit geweten dat de menstruatie het einde van de puberteit is, en ook het einde van de lengtegroei inluid. Heb meteen de oudste dochter (bijna 14) opgemeten. Bijna net zolang als ik. Scheelt misschien een cm. Phew. Zelf ben ik 168 en dat heb ik altijd de perfecte lengte gevonden. Totdat ik erachter kwam dat ik officieel onder "korte maten" val. (Nou ja?).

    Maar ik zie dat je deze blogpost ongeveer 1,5 jaar geleden hebt geschreven. Nu ben ik toch wel een beetje benieuwd: hoeveel is Bridget ondertussen nog gegroeid?

    Groetjes El (van Inhaalslag, - ken je me nog? (-: )

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de menstruatie geeft aan dat de grote groeispurten zijn geweest en dat er niet zo heel veel gegroeid gaat worden. Dat gaat echt cm voor cm.

      Bridget is inmiddels boven de 1,50 en is nu ca. 1,54 Dus is in die anderhalf jaar tijd flink gegroeid. Maar er mogen als het kan nog wel wat centimetertjes bij hoor, is wat makkelijker met kleding maken en kleding kopen.

      Groetjes, Nicole

      Verwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (1) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (77) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonnetje (3) zwemdiploma (3)