vrijdag 14 maart 2014

Wat trek ik vandáág nu weer aan...


Wat je hierboven ziet is mijn kleurenkaart (gekregen tijdens een Sancho Kleurenanalyse-workshop)... dat zijn de kleuren die bij mijn huid passen... Wil niet zeggen dat ik exact die kleuren zou moeten kopen of maken, maar het zijn de tonen van de kleuren waar het om gaat...Op mijn pasje zit ook een klein stukje pasteltintjes (heb ik met Picasa afgesneden)... en die staan mij totáál niet, dus... Wat voor type je bent wil dus niet zeggen, dat alles wat bij dat type hoort ook bij jou hoort... 

Of ik ben weer zoals gewoon lekker eigenwijs... Ik heb altijd een Ja-maartje om me heen zweven, hahaha.


Deze winter zit ik qua kleuren zo beroerd nog niet, want er zitten veel overeenkomsten. Dit zijn foto's die ik van fashionmeetbeauty heb geplukt, want in mijn kledingkast vindt je (nog) niet veel fraais. Toen ik nog gewoon op kantoor als directie secretaresse werkte had ik een best riante kledingkast met een riante hoeveelheid kleding, kleuren, sferen en dan een klein gedeelte wat ik ook zelf maakte. Dat husselde ik allemaal gezellig door elkaar en dat ging als vanzelf. Zelden een "Wat trek ik vandáág nu weer aan" gevoel...


Ik had een best wel dure inhoud in die kledingkast, en dan bedoel ik niet zozeer de hoeveelheid, maar ik kocht kleding die goed zaten qua snit... en dat is geen H&M en ook geen Zara... Maar die kledingkast werd waardeloos vanaf het moment dat ik zieker en zieker werd en zelfs moest stoppen met werken en ik een aantal jaren het grootste deel van de dag op de bank lag of hing... Dan zijn die mooie setjes, jurkjes, mantelpakjes, broekpakken wel zó onhandig hè! Wat nog praktisch door de beugel kon waren overslagrokken, zijde truien, een paar wijde pantalons, een paar linnen broeken en rokken en dan hield het wel zo'n beetje op. 


Val niet van je kruk, maar tricot, daar werden alleen maar shirtjes en hemdjes van gemaakt... Jurkjes??? Echt niet!! Dat kwam allemaal véél later. Want als díe hadden bestaan... Oh... wat had dat dan een stuk makkelijker gemaakt. Had ik nu tenminste nog steeds een leuke kledingkast met inhoud gehad. Nou ja... ongeveer dan hè, want inmiddels was ik natuurlijk naar grotere maten gegroeid en vervolgens weer terug gekrompen). Maar het gaat om het gevoel, dat ik op die bank zat en gewoon niet wist wat ik met mijn kleding aan moest.

Tuurlijk als ik een verjaardag had, een etentje, een gala of iets anders, dan plukte ik feilloos iets uit die kast, maar gewoon dagelijks... dan was het niet praktisch. En ik ben geen spijkerbroekenmens... dus een ander trekt een jeans aan, gooit er een shirtje of een trui op en vind dat prima... mja... daar wordt ik dus een beetje treurig van...


Want het voelt alsof ik dat niet ben... Kijk, ik hou van mooie aansluitende kleding, met lijnen, silhouet, mooie kleuren en stoffen. Dat is natuurlijk niet te vergelijken met een spijkerbroek met shirt/trui... Toch? Maar ja... toch maar die spijkerbroek aangetrokken die ik toen ik nog werkte aangeschaft had voor als ik naar de dierentuin of kermis ging en ik iets aan moest dat nergens in kon blijven haken en hangen. Ik dacht,  ik kom vanzelf wel weer tegen wat nu bij me past...

Tsja... en eigenlijk zit ik nog steeds te hannesen met mijn kleding. Ik vind het ook lastig om iets voor mezelf te maken, omdat ik gewoon niet weet ik moet maken en als ik iets maak... mja... Het kledingstuk is vaak mooi gemaakt en som zit ik best in de goede richting. Er is niets mis mee, maar wat ik vroeger voelde als ik me aankleedde en mijn dag door hopste... dát ben ik kwijt...



Terwijl ik héél goed weet wat voor soort rokken, jurken, jasjes, shirts etc. er qua model bij mij passen... en tóch lukt het niet!

Ik weet dat ik geen rechte jurkjes moet kiezen, ook geen rechte strakke broeken, geen ronde hoge hals bij jurkjes, blousjes en shirts. Geen pofmouwtjes, geen roezeltjes of rimpelstroken in het zicht (vandaar dat het bij mijn laatste rok het allemaal onder de rok verstopt zat). Geen bloemetjes (hoewel ik het soms toch probeer), geen gerimpelde rokken. Geen ronde kraagjes of double breasted jasjes...

Sucht... een heel lijstje met don'ts en toch ook een heel lijstje met do's...

Getailleerde kleding, bandplooibroek of half wijde broeken, V-hals of wijde ronde hals (ècht wijde hals hè!!). Driekwart of lange mouw. Rok net op of over de knie, snit van de rok A-lijn of wijder en op de heupen glad. Uni stofjes, streepjes, ton-sur-ton tinten of totaalplaatje in één kleur. Eenvoudige lijnen in de kleding, snit en eigenlijk weinig toeters en bellen.

Je zou zeggen... ik weet genoeg om tot een Ja Jippie kledingstuk te komen... Het moet toch eens een keer lukken hè...

3 opmerkingen:

  1. Inderdaad je wéét het wel, maar soms wint het hart het toch.
    Ik denk iedere keer bij Mao jasje of Chinese asymetrische hoge sluiting- ja! Maar dan komt de realiteit weer kijken en weet ik dat ik dat met een E cup echt niet moet dragen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heeeeeel herkenbaar. Zo moeilijk voor jezelf iets uit te denken. Maar wat je beschrijft is al een heel goede analyse, wie weet is dit de eerste stap? (nog een tip: begin op Pinterest plaatjes te verzamelen, als digitaal plakboek. Als je een berg hebt, valt je ineens duidelijker en já-dat-is-het!-rode draad op.)

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (1) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (77) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonnetje (3) zwemdiploma (3)