woensdag 2 april 2014

Geplet!


De setjes repen zijn aan elkaar gestikt en zijn nu een soort van trappetjes blokken. De naden moeten, voordat ik ga snijden, plat worden gestreken. De naden strijk ik niet open, want ik heb ergens gelezen dat dat bij lapjesdekens, quilts niet handig en verstandig is, omdat dan de naden zwakker worden. Ergens wel logisch, want een lapjesdeken of quilt is een gebruiksvoorwerp en wordt vaak gebruikt. Je zit er in, of onder, het wordt tig keer opgevouwen, althans ik doe dat geregeld een aantal keer per dag, dus die naden zijn onderhavig aan veel beweging en gedoe. Naar één kant gestreken, staat er minder spanning op het stiksel.


Ik strijk niet alleen de naden maar de gehele blokken, want de stofjes zijn deze keer vooraf niet in de was geweest en kunnen dus later als de lapjesdeken in de wasmachine beland gaan krimpen. Daar heb ik géén zin in, want de onderlaag is van te voren wèl in de was geweest, dus door de hete stoom voorkom ik nakrimp.

Eerst strijk ik de blokken gewoon aan de goede kant, zodat alle plooien, kreukels en stofvouwvouwsels eruit zijn en de stofrepen mooi strak zijn. Dit doe ik gelijk met een hus stoom, en niet veel later mag ik het reservoir gaan vullen... Even de waterkan bijvullen, er kan exact 0,8 liter water in... en dat is wel lekker, want zo hoef je niet steeds bij te vullen.

Heb je stofjes die niet in het donker hebben gelegen c.q. achter gesloten deurtjes, dan is het misschien verstandig om de stofvouw van oudere stofjes te vermijden en te voorkomen, omdat daar nog wel eens kleurverschil in kan zitten, zeker bij oude stofjes zoals ik in mijn lapjesdeken aan het verwerken ben. Bij mij liggen alle stofjes in het donker, maar toch check ik het van te voren. Het is namelijk zonde als er repen stof in je lapjesdeken zijn verwerkt met een smalle lichte streep erop.


Dan zijn de naden aan de beurt en strijk ik ze om en om per baan naar beneden en naar boven, zodat de naden na het stikken van de lengtenaden zo dun mogelijk zijn. Ik vind het een gezellige kleurige boel als ik er zo mee aan het werk ben.

Morgen ga ik de blokken snijden... Ik ben benieuwd hoe het werkt om met een rolmes te "knippen", hahaha. De snijplaat heb ik al klaargelegd met het rolmes erbij... Kan ik morgen gelijk aan de slag...

3 opmerkingen:

  1. Kijk, er zit al goed schot in. Leuk om te weten waarom die naden naar 1 kant om moesten. Zo leer je elke keer weer bij.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooh, spannend. Waarschijnlijk ben je nu druk aan het snijden ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt! Ben net klaar met het snijden. Ga nu even een stiksel op het ponnetje zetten van Bridget dan is die ook weer af en dan ga ik de vloer effe stofzuigen, zodat ik al die blokken uit kan leggen en zien hoe het geheel eruit ziet... ben héél benieuwd :D

      Verwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (1) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (77) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonnetje (3) zwemdiploma (3)