vrijdag 25 april 2014

Luchtig ponnetje


Dit is een lekker zomers ponnetje aan het worden. Heerlijk luchtig met smalle bandjes aan de schouders en qua lengte ergens bij de knietjes van Bridget. Het was even zoeken naar de balans om te zorgen voor een ponnerig effect, want de bandjes van dezelfde stof werd gewoon een zomers jurkje... en dat was nou nèt niet de bedoeling, want Bridget wil dit stofje niet meer buiten de deur dragen, tenzij het een logeerpartijtje is, hahaha.

Dus het ponnetje is toen maar weer helemaal losgegooid (bandjes, rimpelelastiek... alles ging er uiteindelijk allemaal af en uit... pfff).


Eerst had ik het bovenstukje gerimpeld met rimpelelastiek, maar dat werd uiteindelijk niet zo mooi als ik in mijn hoofd had. Misschien ook wel door het kantje, maar waarschijnlijk omdat het stofje toch iets dikker is dan een gemiddeld katoentje. Dus ik heb het rimpelelastiek, dat ik natuurlijk gelijk op het voor- en achterpand het geplemd maar weer los zitten peuteren. Pfff... waarom hecht ik dat elastiek altijd zo super af zeg, véél te goed!! Was een tien minuutjes zoet eer ik al die begin- en einddraden los had gekregen.



Het kantje dat ik heb gebruikt is een kantje aan eenzelfde kleurtje elastiek gestikt. Niet dat het ècht rekt, maar het is wel handig dat het ergens aan vastgestikt zit, nu kon ik gelijk netjes de omslag met locksteken aan de bovenrand van het voor- en achterpand afwerken. Gelukkig had ik niet alles opgebruikt en nog een klein stukje over om schouderbandjes te maken, want ik wilde naar twee kanten toe het kantje hebben, leek mij leuker.


Na dat gepeuter van rimpelelastiek los maken, weer een snoekduik in mijn laadjes voor een mooi kleurtje biais en bij voorkeur satijn biais, want dat is lekker zacht. En gelukkig had ik nog een stukje roze... precies genoeg. Er is nog een snippie van 10cm over. De schouderbandjes heb ik in een beweging samen met het biais vastgestikt.


In het tunneltje van de hoge taille is hemelsblauw satijnlint getrokken en dat wilde ik voor de balans van het jurkje ook terug laten komen in de schouderbandjes. Wat fijn dat ik altijd wat te riant bandjes koop hè. Nu heb ik gewoon exact het hele bandje opgemaakt. Perfect alsof ik het heb uitgekiend (not!). Met de hand nog een klein steekje zetten om het kantje aan de bovenkant van het ponnetje aan de schouderbandjes vast te zetten, zodat dat kantje nooit gaat omklappen of dubbel ga zitten.


Wat een zoete bedoening hè... Gelukkig dat er een beetje blauw accent bij is gekomen... je krijgt gewoon kiespijn als je er naar kijkt, hahaha.


Het is nog een zoutzakkerige bedoening op deze kiekjes, maar het elastiek is hier nog niet door de tunneltjes getrokken. Je ziet nog het gerimpel van rimpelelastiek zitten, maar als het elastiek door het tunneltje getrokken is, zie je daar niks meer van.


Ik heb 1cm breed zacht elastiek gebruikt en dat er doorheen getrokken. Tegelijk met het sluiten van de uiteinden van het biaisband zet ik het elastiek vast. De pop is een maatje kleiner dan Bridget is, dus het lijkt een beetje wijd en zo, maar dat valt reuze mee... en trouwens een ponnetje mag luchtig en wijd zitten toch... zolang het maar niet afzakt, hahaha.


Het patroon is trouwens het bovenstukje van de Elodie van FM, maat 146/152. Van het bovenstukje heb ik voor- en achterpand bij het MV en MA ca. 8cm omgevouwen en toen aan de stofvouw neergelegd, dit zodat het bovenstukje glad aan de rok zou worden gestikt. Ponnetjes hebben meestal wat diepere armsgaten, dus het armsgat heb ik 3cm verlaagd, door het schuine gedeelte van het bovenstukje (waar normaal gesproken het mouwtje aangestikt wordt) om te klappen en de zijnaad dus 3cm korter wordt.


In het midden van de satijnen striklint zit een stukje elastiek tussen gezet. Dit is voor draagcomfort en je kan als je wil het strikje met een paar steekjes vastzetten, zodat het nooit meer gestrikt hoeft te worden. Als je nu aan de strik trekt, rekt het gewoon lekker mee door dat stukje elastiek... en dat is lekker als je ligt te slapen en je even uitrekt... dan kan er niks straktrekken.


De rok is dezelfde die ik gebruikt heb bij het ponnetje die ik eerder maakte, maar dan een gigantisch stuk korter. De lengte is van de rok is ca. 49 cm. De rokbaan is gewoon een klokrok. Het belangrijkste is dat het bovenstukje aan de onderkant precies glad aansluit aan de bovenkant van de rok.

Het tunneltje heb ik tussen het bovenstukje en rok uitgestikt. Middenvoor is ca. 5cm niks geen tunneltje, daar is de plek om het satijnlint te strikken. De tunnel is een over de lengte dubbelgevouwen reep stof van ca. 5 á 6cm breed en ca. 5cm korter dan de omvang van de pon op die hoogte.


Bij het laten hangen op de paspop voordat er kiekjes met Bridget erin genomen waren, zag ik wel dat de rokzoom aan het zwalken ging... Hm nu kan ik zelf wel denken "Ach het is voor in bed om mee te slapen", maar dat werkt bij mij toch ècht niet. Dus ponnetje een paar daagjes laten bungelen op de paspop en toen Bridget op tafel gezet en ben ik met de zoomspuit er even langs geweest. Daarna opnieuw de boel spelden, locken en sticken.

7 opmerkingen:

  1. Vind haar slaapjurken allemaal even prachtig, maar slaapt ze daar nu echt makkelijk in? Lijkt mij helemaal in de knoop te raken snachts, zoveel stof :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt voor een schone slaapster. Wat een plaatje weer. Zo knap!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een werk alles bij elkaar, maar het is een plaatje geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Superschattig! Echt een prinsessenponnetje idd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Superleuk, wat een leuke stof en bandjes en kantjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (1) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (77) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonnetje (3) zwemdiploma (3)