maandag 7 april 2014

Simsalabim toveren met stofmarkt 2.0


Gisteren zijn we 's ochtends even na tienen vertrokken naar Essen (België) naar Simsalabim toveren met stof. Volgens mij kwamen we er kwart over elf aan (of zoiets). We reden een gewone straat in, want dat was het adres van de stoffenmarkt... en we keken rond... eh... geen plein... geen kraampjes... eh... geen vrolijk Simsalabim aanwijzing te zien... Wel allerlei auto's die parkeerden c.q. wegreden en keerden. Later begrepen we waarom, want wij keerden niet om weg te gaan en kwamen op héle smalle weggetjes uit, hahaha. We stapten toch uit en ik liep gewoon achter wat mensen aan... ja mensen zijn kuddedieren toch! En toen ineens zagen we toen we allerlei bedrijvigheid op een plein, soort schoolgebouw denk ik.

Kraampjes, kinderen die met wolvilt armbandjes aan het rollen waren. Allerlei kraampjes achter elkaar, met heel verschillende stoffen. Kirsten, Bridget en Rem liepen achter mij aan. Eerst loop ik gewoon overal langs, want ik wordt altijd in eerste instantie een beetje overweldigd door alle stofjes en kleurtjes. Ik weet dan gewoon niet waar ik kijken moet... en ook al die mensen (ben niet zo goed in marktlopen, drukte vermijd ik van nature eigenlijk) en het geluid van stemmen waar ik niks van kan maken met mijn gehoor. Volgens Rem hij ook niet, maar hij raakt daar minder van van de leg... Nu moet je niet denken dat ik met een hellepie gevoel rondloop, maar ik moet gewoon efkes acclimatiseren.


Ik heb eerst een stofje gekocht waar Bridget en Kirsten op afdoken... Bridget had het stofje gezien en het leek héél erg op het stofje van een lievelingsjurkje een zomerse Elodie met strikbanden van drie jaar geleden, waar zij spijtig genoeg niet meer inpast. Kirsten wilde graag een bloesje van het stofje en Bridget een jurkje en een bloesje. Ik heb 4 meter genomen. Volgens mij moet ik toch een héél eind komen. Zeker als ik het in één keer met alle patronen tegelijk ga knippen.

We lopen wat verder en weer terug... en Kirsten ziet ineens een snoezig stofje met piepkleine rozerode roosjes. Daar zou ze ook graag een bloesje van willen met lange mouwen. Het wordt volgens mij zomer hoor, maar goed. Freule beveelt! De dames gaan even later zelf op struinjacht en belanden ook nog even in de speeltuin, die wel nat is, maar dat maakt voor de dametjes niet uit... Lekker hand in hand rondlopen, giebelen en kwekken.

Rem zegt ineens... vergeet je jezelf niet. Nee heus niet. Ik ben op zoek naar Soft Cactus stofjes. Die heb ik al een aantal keer voorbij zien schuiven op blogs toen de stofjes werden getest door wat dames. Ik wil namelijk een stofje voor Bridget voor een Babydoll of zoiets. Een nachtgewaad, kort broekje met daarop een wijd topje. Van de week tijdens het poseren van haar nieuwe ponnetje kreeg ik een "bestelling", dat ze graag nog een ponnetje, maar dan korter zonder mouwtjes wilde en ik had niets in de kast waarvan ik dacht "YES, da's een leuk stofje!".

Voor mezelf heb ik ook nog een stofje van Soft Cactus genomen voor een jurkje. Toen het was afgeknipt en in de tas zat en de dames kwamen aanlopen zei Bridget... Oooh, die is ook mooi voor een bloesje... Dus ik geloof dat het een bloesje voor haar en een rokje voor mij wordt, hahaha.


Omdat het niet zo grote markt is ben je binnen een uur wel klaar. Rem zei "Zo snel ben ik nog nooit van een stoffenspektakel weggeweest". Ik grijns en zeg, maar ik en de dames hebben alles wat we leuk vinden. Natuurlijk kan er in de tas nog véél meer bij, maar ik heb me netjes aan het budget gehouden... anders kan er over een aantal weken tijdens het Stoffenspektakel in Gouda niets meer bij. Rem stelt voor om naar Antwerpen te rijden. En wij, de dames zijn dól op Antwerpen dus huppetée in de tuut en rijden maar. De regen wordt langzamerhand wat minder en de lucht lichter. Als we uitstappen miezert het nog maar een klein beetje. Voor de dames dusdanig dat een paraplu héél hard nodig is, ahum! Maar het accessoire staat ze bééldig!

Even verderop op het plein komen we een kraampje met noga tegen... Mjammie zegt Kirsten, dus we kopen een zakje en er wordt gelijk uitgedeeld... Dat is lekker zeg!!


Het is inmiddels lunchtijd, dus wij lopen naar 't elfde gebod en gaan naar binnen en gezellig aan een tafeltje zitten. We krijgen rap de kaart en vragen iets te drinken. Rem neemt een bier (natúúrlijk, wat voor soort weet ik niet, want daar heb ik geen verstand van. Kirsten een cola, Bridget en ik een warme chocolademelk met slagroom. We neuzen ondertussen naar wat lekkers. We nemen allemaal een broodje met iets erop... Rem met zalm, Kirsten met gesmolten kaas en nog wat versiering, Bridget een uitsmijter en bij mij zit er puntjepuntjepuntje-tapenade op met parmaham. Sorry weet niet allemaal hoe het heet, maar het was bij iedereen lekker. Borden waren op een verdwaalde tomaat na helemaal leeg.


Er is van alles te zien hier. Rem is hier vaker geweest dan ik, wat wel handig is voor de dames die gelijk naar het toilet moesten en door Rem naar boven werden verwezen.


Kirsten heeft van ons ook een kiek gemaakt en eindelijk bij nummer vijf was Rem niet aan het kwebbelen c.q. iets anders aan het doen, hahaha. Maar op deze lacht 'ie, helemaal top!

Na de héérlijke lunch zijn we aan de wandel gegaan. De meeste winkels zijn dicht, maar etalages kijken, mensen kijken en gewoon midden op de weg wandelen 4-breed is ook heerlijk, dat lukt op de Kleiweg niet hoor, hahaha en het kletst gezellig zo. Er lopen wel wat mensen, maar niet héél veel. Het miezeren is inmiddels opgehouden en nu is er alleen nog maar een stevige wind, waardoor mijn kapsel, dat vanochtend netjes in de plooi zat helemaal flitsflats in elkaar steekt. Ik zou ter plekke heimwee krijgen naar mijn lange haren, want dan kan je er tenminste iets mee, met dit halflange gedoe dus niet, hahaha. Halverwege de middag haal ik de vlinders maar uit mijn haar, die achterin mijn nek leuk de boel bij elkaar hield... Niet dat het minder op zijn kop waait, maar dan ieder geval wel álles, hahaha.


We zijn lekker aan de wandel en Kirsten heeft het over studeren nadat ze haar diploma Atheneum heeft gehaald. Ze wil namelijk graag ook in het buitenland studeren en Rem zegt tegelijk wijzend in de verte "Antwerpen lijkt me ook wel wat... dan kan je treinen in de weekend en kom je op dat prachtige Station aan". Kirsten wil dat Station wel even zien en we lopen naar binnen. De grandeur is niet weinig...


Als we helemaal boven zijn en we doorlopen tot aan de rand, dan kijk je naar beneden en je ziet allemaal mensen lopen, lopen en lopen. En ze weten precies waar ze moeten zijn. We kijken naar het glazen dak (helaas geen kiek, sorry) en de dames kijken om zich heen. Als we teruglopen naar de trappen is de klok ook niet verkeerd... Als we buiten komen gaan we langzamerhand teruglopen, want het is al halverwege de middag. Er staat nog een wafel op het menu, maar dan moeten we even een stukje teruglopen, want die zijn zo heerlijk lekker vers gemaakt... Is mjammie!!


We komen langs een chocolaterie en gaan naar binnen. Rem en Bridget kunnen chocola slecht weerstaan, dus er moet even gekeken worden en er wordt gelijk ook wat kunstwerkjes gekocht voor met de Paasdagen. Voor ieder wordt een mooi exemplaar uitgekozen. Ook gaan we een kijkje nemen in de "keuken", dat kan daar hè. Helemaal afgesloten wordt er achter glas gewerkt met chocola... we zien chocola vloeibaar uit een "kraan" lopen en ergens anders wordt in de chocola automatisch geroerd.


De omgeving is ietwat anders dan de gemiddelde Jamin met hun uitgestalde chocladewaar en paashazen.


Als we ons eindelijk hebben los kunnen rukken van al dat lekkers en moois gaan we weer op weg naar een warme wafel. We weten welke we willen hebben en lopen een andere wafelwinkel dan ook voorbij. Dan komen we éindelijk bij het wafelkraampje aan. Een piepklein "tentje" dat aan de gevel geplakt zit, maar het ruikt er héérlijk! De dametjes nemen een wafel met warme chocola, Rem en ik niet, want we zien dat geklieder even niet zo zitten al wandelend. Maar de dames maakt dat niet uit. Kirsten probeert het keurig met een vorkje te eten.  Bridget geeft het snel op en ik help haar de wafel op het plateautje op te schuiven, zodat ze gewoon kan happen. Nadat ze het allebei op hebben, moeten Rem en ik wel lachen. De dames hebben hun best gedaan netjes te eten, maar dat is niet volledig gelukt. Gelukkig hebben ze servetjes en heb ik een flesje plat water... Ik poets de snoeten even schoon met een nat servetje en hun handen mogen ze zelf poetsen.


Daarna lopen we relaxt verder en gaan nog even over het water kijken, dat is vlakbij waar onze tuut geparkeerd staat. Het waait flink, maar het is niet koud. De dames kwekken druk en hebben het over de Spaanse bezetting in Antwerpen, héél lang geleden. Ik weet niet hoe ze er op komen, waarschijnlijk omdat Kirsten de laatste tijd het druk heeft met geschiedenis en flink erin is gedoken om een onderwerp te vinden voor een Presentatie die ze binnenkort moet geven. Ze heeft een ander onderwerp gekozen dan de Spanjaarden... het gaat over een Française, Marie-Antoinette... Bridget wil precies het naadje van de kous weten hoe dat nu zit met het verjagen van de Spanjaarden...

Leuk om te merken dat die twee dametjes elkaar weer helemaal gevonden hebben en gezellig al kwebbelend, hand in hand lopend en ook vanochtend een gezamenlijk stukje stof hebben uitgekozen.

5 opmerkingen:

  1. wat staat de jas haar toch prachtig!
    groetjes sarina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hè. Ze had hem aan en de hele dag elke keer als ik naar haar kijk denk ik "Wat is 'ie toch mooi!" Ik maak hem graag nog een keer voor haar, maar dan van een makkelijker verwerkend stofje :D !

      Verwijderen
  2. Even stofjes over de grens halen en er mooi een gezellig moment in Antwerpen aan vast plakken, leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hi hi nu zie ik hoe laat jullie er waren....
    Ik vond het erg fijn dat het een klein marktje was. Anders had ik heel veel moeite met kiezen gehad.
    Zo te zien hebben jullie nog heerlijk genoten van Antwerpen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond het formaat stoffenmarkt eigenlijk ook ideaal. Anders verzuip ik een soort tussen al die kramen met stoffen. Nu kon ik rustig heen en weer lopen en dan hier en dan daar kijken. Kirsten en Bridget konden ook gewoon zelf heen en weer wandelen, anders hield ik ze goed in de gaten en bij me... nu hoefde dat lekker niet.

      We hebben heerlijk genoten van Antwerpen. Ook al was het niet heel lang en waren er geen winkeltjes open, het was super!

      Verwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (1) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (77) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonnetje (3) zwemdiploma (3)