donderdag 10 april 2014

Strijken in combi met een lapjesdeken...


Strijken mja... hm... is niet zo'n denderende combi bij het maken van een lapjesdeken merk ik nu. En dan bedoel ik op zich niet, dat dat niet goed is, maar ik heb met diverse soorten stofjes te maken. De één is stug, de ander héél dun, weer een ander stretcht een beetje of vervormt zelfs... En dat zorgt een beetje voor problemen merk ik nu bij het klaar hebben van de rijen die ik vervolgens aan elkaar wil stikken. De rijen moesten nog recht gesneden, want her en der was er een randje langer c.q. korter dan het blok ernaast. Dat komt, omdat ik de naden door wilde laten lopen als zigzag zijnde.


Dus ik dacht in eerste instantie, nou dan snij je dat huppetee er gewoon af. Mja... dat heb ik uiteindelijk ook gedaan, maar ik besefte toen ik bezig was, dat geen enkel blok even groot was. Dat komt met name omdat ik in beginsel de stofjes met de hand heb geknipt, dat is lang zo exact niet als snijden op een snijmat. Én het komt, omdat ik de naden heb gestreken en niet alle stofjes hetzelfde zijn. Het zijn verschillende soorten/kwaliteiten/diktes etc. Het strijken heb ik met zwiep zwap bewegingen gedaan en dat heeft de boel verergerd. Ik had beter "Pas op de plaats"-manier van strijken kunnen doen. Dan hadden sommige stofjes niet de neiging gehad om uit te rekken of te vervormen.

Weet ik weer voor de volgende keer. Alles snijden met een rolmes en de blokken van te voren checken of ze even groot zijn en het strijkijzer met mate gebruiken en vooral niet zwiepend gebruiken!


De naden heb ik zoals je ziet mooi door laten lopen. De naadtoeslag is bij het ene blok naar links gestreken en bij het andere blok  naar rechts, zodat er zo min mogelijk verdikkingen in de top zitten. Ik pin de spelden vlak langs het stiksel van het blok, voor en achterpand, en ik vind het resultaat niet beroerd.


Het zonnetje schijnt lekker. Ik heb een vrolijk werkje in mijn handen en ik zie het per handeling groeien en groeien. Ik probeer elke dag een handelingreeks te doen.


Totdat ik de rijen recht af ga snijden, dan zie ik het weer een snippie slinken, maar gelukkig heb ik heel wat rare buitelingen van het strijkijzer weg kunnen werken c.q. geaccepteerd zoals het is. Volgende keer beter hoor.


Hier heb ik de rijen op elkaar gespeld. De naden van de rijen onder en boven lopen niet overal mooi door, soms zelfs helemaal niet, maar meestal zit het wel in de buurt. Dat het niet doorloopt komt doordat de blokken niet even groot waren door het handmatig knippen, door het strijken waardoor er repen groeiden c.q. krom werden... Maar al met al... wordt het toch een mooie top.


Kijk... tjoeketjoeketjoek... weer een rij met blokken aan een ander rij met blokken vast gestikt.


Zo ziet het er ongeveer uit als je twee rijen aan elkaar gestikt hebt. De naad is nog niet gestreken zoals je ziet, want dan is duidelijker te zien of de schuine repen/lijnen doorlopen in de schuine repen/lijnen van een ander stofje, maar zoals deze twee blokken, dan zit de aansluiting toch behoorlijk in de buurt.

Ik ga moet nu nog op zoek naar een stofje om de rand mee af te werken. De tussenvulling ga ik uithangen en de onderlaag stof moet ik ook nog even uit de kast trekken.

2 opmerkingen:

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (1) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (77) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonnetje (3) zwemdiploma (3)