donderdag 22 mei 2014

De top van de lapjesdeken...


video

In de meivakantie werd er druk gewerkt in huize Blok. Ramon was aan het studeren voor zijn examens (Nederlands, Engels, Wiskunde, Scheikunde, Natuurkunde en Economie). Kirsten was druk bezig vooruit te werken voor haar presentatie over Marie-Antoinette en twee examens die je in de 4e van de Atheneum al blijkt te hebben. 

Bridget was de mazzelaar en die was gewoon lekker buiten met vriendinnetjes aan het spelen. En ik... ik zat aan de eettafel allerlei repen stof te knippen/snijden en te spelden. Want de top met schuine zigzagrepen vond ik iets te klein. Ik wilde dat de top toch zeker 1,50 m breed zou worden en 2,0 m lang.

Dit alles werd gedaan in de woonkamer onder het genot van een lekker muziekje... die flink door de woonkamer denderde... hahaha...


Eerst de stof voor de onderkant op de vulling gespeld. Ik doe dat maar riant over de tafel heen, want op de grond zie ik dat niet zo zitten. Zo kan ik er tenminste makkelijk bij.


Ik volg de aardbeitjes die ongeveer op een rij horizontaal liggen en speld om de 25 cm een hele rij met spelden vast, net zo lang totdat de gehele lap opgespeld is.


Daarna vouw ik de hele handel op en ga ik aan de gang met de repen stof. Ik knip nog wat repen erbij, want met al die repen ga ik gewoon een vrolijke rand maken van verschillende stofjes, die ook in de top zelf zijn verwerkt.


Mijn rolmes wordt erbij gepakt, want dat is toch inmiddels een héél makkelijk gereedschapje gebleken. Alle repen worden er super strak van. Dus... rollen en snijden maar!


Als ik denk genoeg repen te hebben, ga ik de boel aan elkaar spelden en meten waar ik ongeveer uitkom. Daarna de repen aan elkaar stikken en daarna als lange reep aan de top spelden en stikken... ik ben vergeten daar een foto van te maken, maar die komt er nog wel aan.


De onderkant blijkt na het spelden van de top op de vulling ineens te kort te zijn. Was het eerst te lang, nu te kort... dus... wat nu? Top inkorten? Geen optie! Een andere stof zoeken? Ik heb niet zo gauw wat net zo fris en vrolijk is als dit aardbeienstofje, en ik wil gewoon een lap uit mijn kast wegwerken en niet weer een lapje erbij kopen... Dus... creatief verlengen. De boogvorm zat er al ingeknipt, de vorm van rokdelen. Ik heb een zacht groen stofje met witte stipjes gepakt... Dat stofje zit ook in de top en staat ook prima bij de aardbeitjes en het zit per slot van rekening aan de onderkant van de lapjesdeken... We doen gewoon alsof het zo hoort.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (1) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (77) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonnetje (3) zwemdiploma (3)