vrijdag 23 mei 2014

Nachtponnetje voor Ippies


In het kader van een naaiweekendje met Sancho... waar twee nachtjes overnacht wordt in een stapelbed, had ik natuurlijk wel een net nachtponnetje nodig. Aangezien ik geen pyjama's heb (ondingen), nachtpon in shirt-spul (niet mijn ding), maar van die niemendalletjes draag...Tsja... leek het mij wel verstandig om een keurig net exemplaar te maken...


Aangezien ik geen zin had om een flinke duik in de kast te nemen en die gigantische stapel aan patronenboekjes door te spitten... Heb ik het mezelf lekker makkelijk gemaakt en een patroon gekocht via huppeldepup.com. Is zo lekker, gewoon wat googlen naar nachtponnen en ploep... Dit werd hem, de Burda 7109, model A. Drie variaties op één patroon. Ik heb de lange witte uitgekozen om te bakken. Ik weet niet of zo lang wel handig is, want normaal is mijn ponnetje minstens de helft aan lengte korter. Dus ik draai me misschien wel helemaal vast in het gevaarte, whahaha.


Het bestellen ging lekker makkelijk, maar het nadeel van dit soort patronen is, dat het op zulk verrekte akelig dunnig papier geprint is... Ik heb altijd het idee, dat voordat ik ook maar een lijn heb neergepoot het papier al aan flarden wordt gescheurd bij het openvouwen... Het is goed gegaan... pfff. De hele handel zit weer keurig opgevouwen in het plastic mapje. Dat altijd nèt een pietsie te klein is als het er weer terug in moet, próppen!!!!.


Toen op jacht naar een stofje in mijn stoffenkast. Ik had voor dit ponnetje best wel een flinke lap nodig, een metertje of drie als ik het goed onthouden heb. Dus zoek, zoek, zoek... en toen vond ik een mooi wit lapje met een wit printje . Nah... het origineel is ook wit, dus met van dat witte kant erbij wat ik op het plaatje zie, dan moet het toch wel een gezellig gevalletje worden... En toen ging ik de hele handel op tafel neerleggen om het patroon erop te leggen... en toen bleek, dat je dwars door het lapje kon kijken... Nou ja zeg... daar gaat mijn poging om een keurig net ponnetje te maken... Pfff... Maar à la, in bed zie je daar niks van... en buiten bed... kwestie van ogen dicht doen!!


De afwerking wilde ik deze keer anders doen dan anders. Ik wilde de locker niet gebruiken. Ik wilde alles met Engelse naden afwerken... Ook bij de schouderbanden wilde ik zonder locktoestanden afwerken. Je moet in het begin even goed nadenken hoe je het aanpakt (met de verkeerde kant op elkaar beginnen met stikken, strijken en dan omklappen en de goede kant op elkaar stikken). Maar al snel zie je dat je de boel in de smiezen hebt en prachtige strakke naden krijgt, die helemaal glad aanvoelen. Ideaal, want mijn huid reageert soms flink op ruwige naden of labels o.i.d.



Er zit in het bovenlijfje in de zijnaad een coupenaadje zodat de coupe het niet zo plofferig is door het elastiek in het tunneltje. Op die manier ontstaat er vorm en ruimte voor je voorgevel en dat zonder luchtbel. Onderwijl schiet ik geregeld in de lach als ik bezig ben, want ik heb me daar een lap stof op schoot... Ik zie me toch een degelijk gevaarte opdoemen... Zoiets als mijn oma droeg in 1924, hahaha.

Links de binnenkant van het coupenaadje, rechts de buitenkant van het coupenaadje. 


De schouderbanden moesten natuurlijk ook netjes glad worden afgewerkt. En dat is mooi gelukt. Want het voelt lekker zacht aan. Als het dubbellaags was geweest was het natuurlijk simpel om glad te krijgen, maar dit is allemaal enkellaags van stof. Daarna de eye-catcher van het ponnetje...


Heel wat meters wit kant... Het kant zoeken was ook nog een dingetje. Want het moest breed genoeg zijn, fijn van textuur, zacht genoeg, ècht wit en er moest ook nog eens genoeg op de wikkel zitten, want meestal is er niet veel op voorraad. Ik had nu ook weer het laatste stuk... Het kant bestaat uit meerdere laagjes op elkaar gestikt kant en het is héél smal geplisseerd.

Bij het pakken van het kant voor op de halslijn, schiet ik wéér in de lach... Oei, hoe gaat dit nachtponnetje worden.


De bovenrand heb ik met een grote steek rimpeldraden doorheen gestikt, zodat ik het daarna mooi aan kon trekken om het op de halsrand vast te spelden en te stikken... De eerste poging bleek, dat de hoeveelheid kant véél te veel was. Ik heb me ècht aan de hoeveelheid gehouden van het patroon, maar met dit kant werd het gewoon véél te véél! Dus één meter minder kant genomen en dat was prima. Ik had zelfs nog minder kunnen nemen.


En dan is het spelden geblazen... héél wat spelden, want dat kantspul wil steigeren... dus... huppetee in de houtgreep! Het wordt wel héél erg kanterig.... poeh...


En dan zie je ineens dat het een mooie elegante halsuitsnijding wordt met dat kant er langs. Zonder kant was het een gewoon simpel ponnetje... dat kant heeft een meesterlijk effect op het ponnetje... Het geeft ook een beetje een ouderwets uit de 19e eeuw effect aan het ponnetje, maar dat is ook wel weer komisch...


Door het tunneltje heb ik 0,75 mm breed zacht elastiek getrokken en het satijnen lintje zit op het middenvoor vastgestikt en is een hartstikke neppe strik! Door het tunneltje krijgt het hele gevaarte eindelijk een beetje snit, want daarvoor was het gewoon een witte spooktent... Dus... nu zie ik het mezelf ook wel dragen.


Ik ben helemaal blij met mijn ponnetje. Ik ben er trouwens niet mee in de knoop gedraaid in mijn stapelbed, het afgelopen weekend, maar dat kan ook komen dat ik het zo koud had dat ik mezelf helemaal in de rok had verstopt, want het ponnetje komt echt bijna tot op de vloer. Dus niks in de knoop... dat voorspeld veel goeds voor de toekomst van het ponnetje, want dan wordt het gedragen. En anders had ik er gewoon een stuk vanaf gehaald... Bij het in elkaar wokkelen van een pon lijkt me dat niet prettig liggen in bed.

5 opmerkingen:

  1. Mooi ponnetje! Ga je vast veel plezier van hebben, zeker met de zomer in het verschiet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 3 meter !! tjee, zoveel stof heb jij toch niet nodig.... ow wacht tot op de vloer, owkee hahaha ik vind hem/haar wél heel mooi hoor. Ik heb altijd een (niet bij elkaar passende) broek en shirt aan, ik heb een hekel aan blote plakbenen in bed.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. wat een werk! Maar wel erg mooi.
    Groet, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb 'm gemist jammer in het echt, maar ziet op de foto's ook mooi uit!!! (Wat was het er inderdaad koud hè, 's nachts...)

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (1) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (77) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonnetje (3) zwemdiploma (3)