woensdag 21 mei 2014

Sancho (school)kamp 10-jarig jubileum naaiweekend


Vorige week vrijdag (16 mei) ging het Sancho 10-jarig jubileum naaiweekend van start. Het is een weekend met twee overnachtingen zonder vaste planning of invulling. Je neemt gewoon je naaimachinezooi mee en je kan lekker vrij je gang gaan.Je slaapt met zijn vieren op een kamer en in stapelbedden en je hebt ook twee keer corvee. Ik kreeg toen ik het las gelijk zin in en er kwam ook een vleugje schoolkampsgevoel bovendrijven... Komt natuurlijk door die stapelbedden en dat corvee, hahaha.


Ik was die week niet echt flitsend met het verzamelen van alle zooi, want ik was ook nog eens bezig een fatsoenlijke nachtpon te bakken, want de exemplaren die ik in mijn kast heb liggen... tsja... ongeschikt! Een èchte pyjama's heb ik gewoon niet, omdat ik het ondingen vindt. De vorige keer met een naaiworkshop-weekend had ik een onderjurk uit de kast getrokken, maar ik dacht laat ik nu eens een echt ponnetje bakken... dus daar was ik mee aan de gang... Ik heb me tijdens het maken van het gevaarte geregeld in een deuk gelegen, maar dat lezen jullie morgen wel (of zoiets).

Donderdag toch snel alles begonnen met te verzamelen. Het resultaat, qua hoeveelheid,  viel me eigenlijk wel mee. Mijn naaibox met alle losse freubelzooi en onderin een reeds geknipt jurkje van vorig jaar. Ook een tas met de locker en een stuk tricotstof en boekje voor een knoopjurk te maken (die bij meerdere dames op de planning stond dit weekend). Naaimachine en een tas met de lapjesdeken van Bridget, netjes om gevraagd, kussen en dat ponnetjegeval wat ik heb gebakken van de week + zonnebril bovenop de tas. Ook nog even patroonpapier erbij gelegd. Ook nog een tas met toilettas, stiletto's (tuurlijk altijd hakken aan), jurkje, vestje, lampje en een hele berg siroopwafels, want ik ben zaterdag jarig!!


Ik werd door Eva aan het eind van de middag opgehaald om naar Vierhouten naar een groepsaccommodatie de Korenbloem te rijden. Mijn zooi wordt in de achterbak gepoot en het vergt wat passen en meten, want Eva heeft natuurlijk ook van alles bij zich. En daarna op weg... de snelweg op en O jee!!! Ja hoor... na even wat gekwebbeld te hebben krijg ik me toch zware ogen... Potsie zeg. Als ik opschrik probeer ik goed mijn ogen wagenwijd op te zetten en na wat gekwebbel blijf ik aardig wakker. Het is toch wat hè... een beetje gezoem van een auto en mien dommelt in, tssss!!! Even na zessen komen we aan en we zien dat er al wat dames aangekomen zijn c.q. aan het aankomen zijn. We melden ons aan en krijgen een naamkaartje, is wel handig, want ik ken wel aardig wat namen en blogs.... maar welk gezicht erbij hoort weet ik dan weer niet.

Daarna is het bullen uit de auto plukken en in een slaapkamer poten. We checken wel even of er snurkers aanwezig zijn in de slaapkamer, want van ons beiden weten we dat we niet snurken, aangezien we eerder bij elkaar op de kamer hebben geslapen in Zeeland tijdens een workshopweekend... Dus... eh... en nee, we snurken niet allebei, zodat we de ander niet hebben kunnen horen!! Proest.... hahaha. We komen op een kamer met Thea en Jenny en richten ons bed alvast in, dat scheelt voor vanavond, want ik weet niet tot hoe laat dames die nu achter elkaar achter de naaimachine kunnen zitten. We kunnen achter elkaar doorstomen zonder gestoord te worden door kids en ega's... Ik weet van mezelf dat ik wel een aardig uurtje in de nacht kan werken (avond-/nachtmens).



We lopen daarna met de machines naar de grote ruimte en ploffen die langs de muur vast neer. Eerst krijg je rechts een zitgedeelte, daarna grote lange tafels met rijen stoelen en een links is een keuken met twee ijskasten, giga fornuis, een snelvaatwasser die binnen 3 minuten de vaat doet... (Ja, waarom mijn vaatwasser er thuis veel langer overdoet vat ik effe niet) en er is een servies van hier tot Tokyo. Ja er kunnen hier 45 mensen geherbergd worden, dus ook zoveel servies is er... Poeh... ik ben blij dat er een vaatwasser is. Ook zien we drie lijsten, elke dag een exemplaar, met daarop corvee... Je doet elk corvee met z'n tweetjes en je moet gewoon naar je naam zoeken. Ik zie dat ik vrijdagavond een thee/koffie-dienst draai en op zondag de lunch af moet ruimen. Langzamerhand begint de hele boel compleet te worden en gaat het ook richting etenstijd.



Er zijn twee tafels gedekt voor een broodmaaltijd met champignonsoep. Er ligt allerlei soorten beleg en iedereen zoekt een plekje en ploft al kletsend neer. Thea staat bij de soep om in te schenken en iedereen komt met zijn mok bij haar langs... Ze schept met een andere mok de soep in je mok, bij gebrek aan een opscheplepel gebruikt ze een mok... hahaha, als het maar werkt en het werkt flitsend.

Na het eten met lekker veel gekwek gaan de dames die geen corvee hebben alvast de spullen een plekje geven en inrichten. Ik ga aan de tafel achterin zitten... Ik ga op één of andere manier altijd achterin zitten. Er worden haspels uit een krat gevist en veel dames, ikzelf ook, hebben verlengsnoeren bij zich om de boel aangesloten te krijgen. Ik heb mijn naaimachine en mijn locker bij me. Het was de bedoeling dat ik mijn jurkje van te voren zou locken, zodat die niet mee hoefde, maar een zeker ponnetje stuurde de boel in de war. Maar goed ook achteraf, want ik dacht dat ik met dat jurkje ook langer bezig zou zijn, maar dat was dus niet zo en nu heb ik dan toch mooi mijn locker bij me!! Ik poot ook mijn lampje neer op tafel, want ik heb door tijdsgebrek mijn naaimachine en locker niet voor een beurt weg kunnen brengen, terwijl dat eigenlijk héél hard nodig is (beiden hebben geen lampje boven de naald!). Mijn naaimachine heeft gelukkig nog één lampje, maar natuurlijk niet diegene die boven de naald zit.


Ondertussen raken de tafels langzamerhand gevuld met machines en dames die druk bezig zijn. Ook worden er 3 strijkplanken uitgeklapt en bijbehorende strijkijzers neergepoot. Héérlijk zo'n eilandje met strijkijzers... en ik hoef niet eens, zoals gewoonlijk, naar boven te lopen om mijn naden uit te strijken, héérlijk!!

Er is ook een boekenkast met daarin allemaal boeken die meegenomen zijn om te bekijken. Zo kan je zien of je een boek leuk vind om zelf aan te schaffen zonder dat je een boek op de gok besteld bij een huppeldepup.com of boekhandel, want dit soort boeken zijn niet altijd op voorraad in de boekhandel. Jessica roept me en laat mij een boek zien dat ze helemaal mij vind... en ze heeft helemaal gelijk. Dit boek is inderdaad helemaal mijn ding en ga ik ook op mijn wensenlijstje neerzetten. Lekker veel jurkjes en rokjes die helemaal mijn ding zijn. Ik krijg nog eens een volle kledingkast op die manier.



Halverwege de avond heb ik thee en koffie corvee... alleen is mijn partner er niet, pas de volgende dag is ze er. Thea staat in de buurt en spring bij. We bekijken samen het koffie-apparaat met een gigafilter... eh... hoeveel scheppen zullen daarin moeten?? We weten het geen van beiden. Iemand anders roept dat er twee scheppen in moeten worden gegooid... Oké, doene we... maar het is wel een miezerig beetje in zo'n grote filter hoor. We besluiten er nog wat bij te kieperen. Ik vul de theekooker en Thea is een dienblad met mokken aan het klaarzetten voor de afdeling koffie. Ik heb een bak met verse mintblaadjes, had één van de dames meegenomen, en die gaan in de ene thermoskan in de andere komt alleen maar water, zodat je zelf uit diverse smaakjesthee kan kiezen. Als alles klaar staat wordt er door Thea geroepen dat er thee en koffie kan worden gehaald. Zij doet de afdeling koffie en ik de afdeling thee. Even later staat er een hele groep dames heerlijk kletsend met een mok in hun handen voor de keuken... Gezellig!! Daarna gaan we weer aan de slag.


Ik heb lekker gewerkt aan mijn jurkje. Alles wat gelockt kan worden is gelockt en de coupenaadjes, schoudernaadjes en plooitjes zijn gestikt in het jurkje en in de onderjurk. Morgen kan ik verder gaan om te kijken of de maat goed is... er zijn dames genoeg nu om mee te kijken. Om een uur of elf wordt het wat rustiger achter de naaimachines en gaan wat dames in de zithoek lekker wat kwekken en drinken. Ik taai ergens om kwart voor twaalf samen met nog wat dames aan mijn tafel af en ga er gezellig bij zitten met een glas water (ik probeer van de cola light af te komen... ahum... is vandaag (woensdag 21 mei niet goed gelukt vrees ik). Om twaalf uur wordt er héél even een kort "Er is een jarig ingezet" (O jee... hellepie!!) en wordt ik gefeliciteerd.

Na wat gekwek en mijn glas te hebben geleegd staan steeds meer dames op en ook ik ga mijn mand in. Ik loop naar de kamer en ik zie dat Thea nog rondloopt, dus er is nog licht aan... da's wel zo lekker. Ik ga mijn lenzen uitgooien, tandenpoetsen, pon aandoen even naar de wc en ik plof daarna in mijn bed. Oef het matras is prima maar wel een stuk harder dan ik gewend ben. Ik kruip in elkaar, want het is frips. Na een kwartier ben ik nog geen cent warmer geworden, dus ik sta op en pak mijn vestje en sjaal en zwier de hele handel om me heen... Hm... wordt nog niet warmer... grrr... ik pak mijn sokken... Pipa zegt altijd dat als je voeten warm worden de rest dat ook wordt... Nou!! er gebeurt niets!! Pas om 06:00 (die heb ik voorbij zien komen) val ik in slaap... Sjucht... nu ben ik wel een avond- en nachtmens, maar er zit ergens wel een grens aan wakker blijven. Om kwart over negen komt er iemand binnen, en ik wordt wakker van het geluid. Ik kijk dwaas over de rand van mijn lapjesdeken, zie geen pukkel natuurlijk en probeer wakkerder te worden. Even later stap ik uit en Thea komt weer binnen en die ziet mij in dat ponnetje. Ik schiet in de lach om dat lange gewaad en we kwekken even over dit ouderwetse geval (grijns van oor tot oor).


Als ik aangekleed eindelijk de woonruimte binnenkom is iedereen al lekker aan de gang en hoor ik dat ze me maar hebben laten slapen. Ik lag blijkbaar nogal vast te ronken (zonder geluid natuurlijk hè!!). Er wordt gelijk geroepen dat ze nog wel aardbeien voor me hadden, want ik ben jarig, maar die slijten niet. Tussen de middag komen ze lekker aan bod. Ik ga nu direct naar mijn naaimachine om aan de gang te gaan, want ik ben héél benieuwd hoe het jurkje qua maat valt.


Ik ga verder met waar ik gebleven ben en sluit de zijnaden van de rok en onderrok. Ik hou rekeningen met tot hoever de rits zal komen en strijk alle naden open (eerst strijken naar één kant en dan pas open strijken hè... dan krijg je mooiere naden!!).


Daarna is er taart! Niet van mij hoor, maar van Sancho, want die bestaat 10 jaar. Daarom is er nu ook een naaiweekend georganiseerd. Mini tom-pouches met het logo van Sancho en chocoladesoesjes. Mjammie!! Het is buiten héérlijk warm, dat heb je binnen dus niet in de gaten, want daar heb ik gewoon een vest, leren jasje en wollen sjaal om mijn nek. Dit gebouw is supergoed geïsoleerd. Binnen no-time heb ik de sjaal afgegooid en ook het leren jasje gaat uit, het is zálig zonnig. Lekker bakkie thee erbij... nog een bakkie thee... en daarna gaan we weer verder... de dames van corvee ruimen de boel weer op.


De schoudernaad op mijn linkerschouder moet 1,5cm totaal ingenomen worden. 

Ik heb deze kiek genomen zodat ik het patroon kan aanpassen... ik moet dan eerst nog een bovenstukje tekenen, want links en rechts is qua schouder verschillend...

Ik heb rechte brede schouders en daar moet eigenlijk altijd wat aan verbouwd worden. Meestal gewoon wat rechter stikken (dus aan de kant van de hals een schuin puntje eraf). Het voordeel van met zijn allen naaien is, dat je gewoon even hulptroepen kan inroepen als je niet weet of het wel goed is of twijfeld. Ik loop namelijk naar de spiegel, met dat bovenstukje over mijn hoofd en ik zie dat het bij de hals niet goed zit... of eigenlijk bij de schouders niet. Er wordt gekeken en er worden wat spelden in de schoudernaad links en rechts gestoken en ik ga de eerste verandering stikken in het bovenstukje en ook in de voering.

De schoudernaad op mijn rechterschouder moet 4cm totaal ingenomen worden.

Daarna weer passen en ik loop weer naar de spiegel en het zit niet goed, vooral de rechterkant zit hopeloos. De hulp van Thea wordt geroepen. Zij heeft er héél véél verstand van, want het is haar vak!! Er wordt gekeken en links blijkt gewoon goed te zitten, maar rechts is gewoon helemaal scheef lijkt het. De schouder wijkt helemaal af, of eigenlijk zakt de schouder van het jurkje gewoon af. Thea pakt wat spelden en speld, kijkt, speld wat dieper, plukt en schuif met het bovenstukje, links zit helemaal goed zegt ze... en zegt dat ik de rechter schoudernaad zo eens moet proberen. Ik stik de schoudernaad opnieuw en ook van de voering. En opnieuw trek ik het bovenstukje aan. De zijnaad wordt ook even dicht gespeld, krijg ik gelijk een idee of de hele handel goed van maat is, en volgens mij zit het jurkje helemaal aansluitend... helemaal top! Dit soort jurkjes horen zo te zitten!

Het bovenstukje zit nu qua hals helemaal recht, de schoudernaad sluit netjes aan aan beiden kanten. Kijk... Ik wist dat mijn schouders rechter waren dan het patroon, maar dat ik aan één kant zoveel meer af moest vlakken heb ik nooit geweten. Nu zal je dat niet bij ieder model jurkje merken. Bij dit modelletje met een wijde brede hals viel het gewoon enorm op dat het niet goed zat. Heerlijk dat er anderen even naar kijken en je niet zelf hoeft te prutsen eer je het voor elkaar hebt om het mooi glad en aansluitend te krijgen.



En dan is het lunchtijd. heerlijk buiten met verse aardbeien, mjammie!! In het zonnetje. Lekker een bolletje kaas erbij. Ik zit op een bankje bij een muur en gooi gelijk mijn sjaal en jasje uit, want die heb je hier in het zonnetje zonder wind totaal niet nodig. Mijn donkere spijkerbroek voelt behoorlijk warm door het zonnetje. Het broodje en de melk smaken lekker... Na nog even nakletsen gaan we weer naar binnen om verder te gaan.



Af en toe hebben we het natuurlijk ook over andere dingen. Oké vaak wel naai-gerelateerd. Jessica en ik hebben het over onze naaimachines en dat ik over een jaar een nieuwe wil kopen, want deze begint behoorlijk te slijten en ik merk, dat ik sommige dingen toch niet zo lekker vind naaien... dus... misschien verandering van merk/soort/type... Het blijkt dat Jessica een machine van Juki heeft, daar heb ik mijn locker van en die bevalt mij heel goed. Ze verteld dat zij niet met een pedaal werkt, kan wel, maar hoeft dus niet. Hmmm... dat lijkt mij wel wat, want ik heb altijd last van mijn stiletto's onder de tafel... de hakken zijn te hoog of de tafel te laag, net hoe je het bekijkt, hahaha. Maar niet alleen dat, doordat ik steeds mijn voet op het pedaal heb, zit ik niet echt recht in balans op mijn gat... en dat merkt mijn linkerheup. Niet het sterkste onderdeel van mijn afdeling botjes. Aangezien ik gisterenavond een kiek nam van het boek om het niet te vergeten, deze keer een kiek van haar machine, kan ik niet vergeten wat voor een het is. Handig zo'n mobieltje...


Ondertussen heb ik het oranje paspel aan de onderkant van het bovenstukje er aangezet en ook een taillestrook met daaraan ook weer een oranje paspel. Lekker knal, nog over van de jas van Bridget van een tijdje terug (je weet wel dat hopeloze geval wat maar niet af kwam door het rottige stofje). Ik vond dat de brave donkerblauwe stof met witte oneven rondjes wel wat knal kon gebruiken. Anders is het toch een braaf jurkje. Nu is het nog steeds keurig, netjes en braaf, maar wel met een twinkel erin. De voering zit er inmiddels ook in en daarna is de afdeling rokken aan de beurt.


Het wordt wat schemeriger, dus mijn meegebrachte lampje gaat aan. Ik kan het nog wel zien, maar zo is het net wat prettiger en ook beter voor mijn concentratiehoeveelheid... Ik kachel daarna lekker door en ik schiet lekker op. De rokken gaan er best vlotjes aan... en dan gaan we weer passen.


Nou, ik ben benieuwd hoe de hele handel, nu op elkaar gestikt, zit. Ik loop naar de spiegel en er roept iemand dat het jurkje bééldig staat met een jeans en grijze stilettolaarsjes eronder... Ik roep al zwiepend met de rokken "Ja hè!!". Bij de spiegel aangekomen zie ik dat de hele handel netjes zit waar het hoort. De schouder en hals zien er mooi strak uit, ook de armsgaten zitten mooi strak, geen plooitjes, geen overwijdte, niks noppes, nada! Ik loop weer terug naar mijn plek en er wordt door Jenny en Thea gekeken of het allemaal goed zit en het enige wat even een stikseltje nodig heeft is de voering langs de V-hals in het achterpand. Die heeft de neiging boven waterpeil uit te komen en wordt na het stikken ook gelijk strakker, dus... even smal doorstikken aan de naadtoeslag en het gewicht van de onderrokken zorgen er voor dat het netjes uit het zicht blijft.


Daarna ga ik de blinde rits er in zetten. Dat is met die paspelbandjes even een ietwat ander klusje dan anders. Ik trek een stukje van het koord van de paspelband eruit en knip dat af en duw het weer terug op zijn plek waar ik het wel hebben wil. Dat doe ik ook met de andere kant. Op deze manier is het paspelband, want ik heb toen voor Bridget's jas een dik koord gebruikt, een stuk beter verwerkbaar met een blinde rits. Ik ga de rits erin spelden en stikken. Ik merk dat het op zich wel goed gaat. Er is 1mm verschil met de ene kant van de paspel naar de andere kant... Hmmm... dat is niet de bedoeling, dus dat moet over, maar ik merk ook dat ik de rits moeilijk open krijg. Hij zit er superstrak in. Er is totaal niks van de blinde rits te zien en dat hoort ook, de stof zit strak tegen elkaar, maar het paspelband zorgt voor een stremming... dus... helaas pindakaas de rits moet eruit en er moet een gewone ouderwetse rits in. Nou ja, vind ik ook geen probleem. De look van het jurkje is toch al wat retro-achtig, zeker door het oranje paspelband.

Ik heb geen gewone rits bij me en ook de tule en biaisband voor de rokken niet. Dus dat moet ik maar thuis doen, maar... ik ben een héél eind gekomen met deze jurk. Het is nog niet héél laat (het is rond elf uur of zoiets) en ik ga mijn volgende project pakken. Een knoopjurk van tricotstof. Ik heb het patroon thuis niet uit kunnen raderen, dus dat kan ik mooi nu doen. De tafels zijn van een soort steigerplanken gemaakt, dus niet echt kiervrij. Eva zegt dat ik gewoon even een snijmat moet pakken en die eronder moet leggen. Ik pak uit haar kratje de snijmat en ik ga de hele handel uitraderen.

Ik had die ochtend de knoopjurk van Eva gepast om de maat in te schatten, dat wil nog wel eens lastig zijn bij de Knip en dit modelletje viel groot zei ze. De maattabel komt niet altijd overeen met het kledingstuk. Ik heb haar jurk maat 40 aangehad... en ik verzuip lichtelijk. Één maat kleiner is niet genoeg. Ik moet maat 36 uitraderen. Even voor de goede orde... ik hèb qua centimeters absolúút geen maat 36!!, maar ik rader die wel uit, hahaha. Daarna nog even wat gekletst met Aline en Eva die met een zelfde jurkje van Vogue aan het maken waren. Dat jurkje is net een supersonische puzzel en niet te doen in je eentje als je aanpassingen moet maken. Tenzij je héél wat tijd en geduld hebt om dat in je eentje uit te vogelen. Met verbazing heb ik zitten kijken hoe dat gevaarte in elkaar gestoken wordt... Na een half uurtje stopt iedereen en gaan we nog wat gezellig zitten kletsen en drinken in de zithoek. Sommige dames gaan naar bed, maar nachtbrakers zoals ik vinden het nog te vroeg en blijven nog een uurtje zitten. Richting één uur zwaai ik pas af.


Na een zeer goed ingepakt nachtje waarbij ik deze keer wel lekker warm heb kunnen slapen. Dankzij een mok hete thee die ik in mijn handen hield, zodat ik warme handen hield en toen ik merkte dat ik soezelig werd heb ik de thee opgedronken en binnen twee tellen was ik vertrokken. Ik had met Eva afgesproken dat zij me wakker zou maken als zij met de anderen vertrok om te gaan hardlopen. Maar aangezien ik de vorige nacht maar drie uurtjes had geslapen had ze me toch laten liggen. Gelukkig werd ik ergens om kwart over zeven wakker. Ik sta op en trek een donkerblauw jurkje met witte stippen aan met daaroverheen een knalrood vestje en witte stiletto's aan mijn voeten. Gisteren vond ik het te koud daarvoor, maar ik voel dat het nu een stukje warmer is dan de vorige dag. En daarna zoef!! naar het ontbijt en gelukkig er zitten een zwikkie dames lekker te ontbijten. De rest is gaan hardlopen. Er is een vers gekookt eitje en mjammie dat smaakt!

Daarna ga ik mijn uitgeraderde patroon op een tricotstofje leggen. Deze is niet van mijn afdeling ongemotiveerd tricot, maar een tricotje dat ik vorig jaar op de markt kocht en heel lekker, zacht en stevig aanvoelt. Niet van dat fludderdefludderspul. Ik vouw in het bovenlijfje twee centimeter weg, want ik ben geen 1,72m. Ik hou er niet van als jurkjes op de heupen blijven "hangen" omdat het bovenlijf iets te lang is, dus gewoon korter vouwen en dan zit het mooi. Op de salontafels is mooi plek om mijn stofje uit te drapperen. Eerst de boel glad en recht naar binnen vouwen. Ik gebruik namelijk liever geen originele stofvouw als het kan. Na een kwartiertje frutten is de boel recht van draad omgeklapt en kan ik het patroon erop leggen, spelden en knippen.


Ik heb nog een flink stuk over van de zeegroene tricot. Genoeg om een leuk topje te maken zoals ik vorig jaar voor de vakantie heb gemaakt met van die gedraaide banden. Die heb ik veel aangehad, is makkelijk in een paar uurtjes gemaakt, heeft een mooie snit en staat ook mooi.

Daarna zoef achter de locker... en nu weet ik het zeker. Ik moet met mijn machines naar de naaimachineboer... pffff... wat maakt mijn locker een herrie zeg!! Nu hoor ik het zelfs (normaal merk ik dat door mijn gehoor niet zo, maar de machines van anderen zijn zo stil dat het nu wel héél duidelijk is).


Het jurkje zit in nog geen twee uurtjes in elkaar. Ik loop naar de slaapkamer en kleed me om en kijk in de spiegel hoe het jurkje aan de voorkant zit... Nou... wat ik zie is niet verkeerd, die knoop zit goed... ik kan op  mijn kop gaan staan en die V-hals verplaatst geen centimeter. 

Dan loop ik terug naar de werkruimte en ga daar voor de grote spiegel staan. En de dames daar, toevallig kijkend bij iemand die ook een knoopjurk aanheeft, zien hetzelfde als ik. Ik hoef niks te veranderen aan de knoop en het bovenlijfje, dat zit helemaal top. Ik moet alleen het beleg in de nek vastzetten, maar weet nog niet wat het mooist is. Ik krijg de tip om strijkband te gebruiken op die manier heb je geen stiksel en zit het beleg mooi onzichtbaar vast.

In de spiegel zie ik dat ik op het achterpand bij de onderrug, taille en erboven een beetje te veel ruimte heb... hm... Er wordt door de dames gekeken en misschien zijn coupenaadjes de oplossing, want in de zijnaad moet er niet ingenomen worden, want op mijn heupen zit 'ie mooi, ook de zoom zit mooi en anders gaat de boel verschuiven en de regio zijkant zit gewoon goed. Het zit hem echt op mijn rug... Thea komt er aan en dit frut wat, kijkt en pakt even een paar spelden en ploft 'ie er in... Ik zie gelijk dat de jurk zo mooier gaat aansluiten en de rest van de jurk blijft zitten waar het hoort...


Dus ik ga weer terug naar de slaapkamer om me om te kleden en weer terug om verder te gaan. Ik speld coupenaadjes erin en stik die met een grote steek erin. Hup weer omkleden en passen... er wordt gekeken door Thea en er worden wat spelden erin gestoken en ik ga weer omkleden en daarna weer stikken... weer omkleden... spelden... omkleden, stikken... weer omkleden etc. etc. etc... Uiteindelijk ben ik er bijna, maar toch niet helemaal naar mijn en Thea's zin... Dus ik zeg "Ik gooi het allemaal los, gooi het jurkje in de was, zodat al het gefrut en ge(t)rek weg is, pak officiële coupenaden uit een ander jurkje en sla die door en pas het dan even af en stik het er in". Ik weet nu hoe lang ik ze moet hebben en waar... dus... da's een eitje!

Ik krijg van Aline de tip om oplosbaar Soluvliesband mee te stikken, zodat de stof niet kan gaan rekken en vervormen, want dat is nu wel gebeurd. Dus even een kiek van het band gebakken en bij mijn notities in mijn mobiel even genoteerd hoe dat spul heet. Ik krijg van haar een flinke reep mee, zodat ik ieder geval dit jurkje snel kan afmaken en niet hoef te wachten. Super is dat!!


Tussendoor hebben we weer een heerlijke lunch buiten gehad. Het zonnetje is nóg warmer dan de vorige dag en ik trek mijn rode vestje uit. Na twee boterhammen te hebben gegeten en een half uurtje lekker kwekken gaan we langzamerhand weer naar binnen. Ik heb afhaaldienst en stapel de hele handel op elkaar. In de keuken ga ik de vaatwasser legen, afdrogen en stapelen en daarna de vaatwasser weer vullen. Van alles schuif ik in de ijskast en binnen no-time is alles weg. Ook even het aanrecht een zwieper geven en dan ben ik klaar met mijn corvee... Waarom het thuis nou niet leuk is om corvee te doen snap ik niet, want het is zo gedaan... hahaha.


Ja en dan gaat het signaal dat het drie uur is en de boel aan de kant moet en netjes opgeleverd moet worden om vier uur. Dus... slaapkamers worden geleegd, bedden hebben we 's ochtends al afgehaald. Gecheckt of er nog iets door de kamer c.q. kast dweilde. De auto's worden gehaald en allerlei machinerie wordt afgevoerd... haspels worden opgewonden en gecheckt van wie die is, iedereen heeft zijn naam ergens opgeschreven als het goed is. De kratjes vullen zich her en der met van alles en nog wat. Tafels worden geleegd, afgeveegd en gevuld met omgekeerde stoelen en vaasjes met nepblommetjes. De één veegt, de ander zwiept, stoelen worden van stapels afgehaald en langzaam maar zeker wordt alles weer strak en georganiseerd alsof hier geen naaiatelier heeft gezeten voor een paar dagen.


De laatste spullen verdwijnen in de auto. Eva neemt nog twee dames mee, dus de bullen moeten nog economischer worden ingeruimd en dat lukt Eva prima. Dan is het nog een kiekje hier....


... en een kiekje daar en dan zitten we allemaal in de auto (nee, dit is geen tuut, dit is een héle grote auto) en karren maar... op naar Gouda. Ik wordt als eerste afgedropt en deze keer val ik zowaar niet in slaap!!!

Nou organisatiedames van Sancho... Ontzettend bedankt voor dit superweekend!! Het mag van mij elk jaar wel georganiseerd worden, want wat heb ik genoten. Corvee is namelijk ook ontzettend leuk!! En ik heb weer van alles geleerd en tips gekregen... er is weer een stukje tricotvrees afgeknabbeld... en ik heb ontzettend veel gelachen. De volgende keer neem ik wel een driedubbele deken mee, maar da's geen enkel punt, hahaha.

11 opmerkingen:

  1. Ik krijg bijna zin om lid te worden jullie hebben een top weekend gehad .

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk verhaal en mooie foto's. Je had het duidelijk naar je zin. Fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank je wel voor je uitgebreide verslag. Ik heb weer even heerlijk kunnen nagenieten.

    Nienke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om de tweede helft van het weekend zo te zien. En de knoopjurk vind je erg goed staan, de kleur trouwens ook. Je bent een mooi eind gekomen met de stippeltjesjurk.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een leuk verslag! Het was idd super, ik ga volgende keer zeker weer mee :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig verslag, echt leuk om te lezen en de foto's te bekijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Klinkt echt heerlijk zo'n weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heerlijk zitten genieten van je uitgebreid verslag. Geloof dat ik volgend jaar ook mee wil ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk verslag, mooi dat het zo gezellig was.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als je het boek van Gertie leuk vindt is het volgen van haar blog zeker een aanrader! Dat stippeljurkje heb ik vorig jaar in twee verschillende versies gemaakt (en geblogd). Bij mij zaten de schouders ook eerst niet goed en ik heb vlieseline gebruikt om de halslijn mooi in vorm te houden. Dat weekend klinkt super gezellig!

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (1) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (77) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonnetje (3) zwemdiploma (3)