dinsdag 29 november 2016

Mot met tricot...


Ik denk, achteraf, dat dit model shirt met strikceintuur toch beter van een ietwat steviger stofje had kunnen maken. Ik heb van te voren wel getwijfeld, maar er stond bij het shirt in de Knip crêpe tricot en dat is vermoed ik toch ook soepel vallend. Maar goed ik moet het even doen met wat ik in de kast heb liggen en ik dacht dat het wel kon. Soit!

Dus nu mot met m'n tricot... Dat had ik van deze tricot eerlijk gezegd niet verwacht, omdat het niet van dat heel erge fliebelspul is wat zo wiebelig en best zwaar is. Dit lijkt gewoon dunne tricot met een flinke dot katoen, maar het is me toch een exemplaar!!! Het knippen ging nog prima... Het krulde ook niet als een oelewaaier. Dus ik dacht... Nou de start is goed... Hmmm verkeerd gedacht... want het is me een spulletje...


Je legt het onder de locker en het drijft gewoon weg... je hebt drie handen nodig wil het in gelid blijven, zodat je locksteek daar komt waar het moet komen... en dat met her en der een speld... niet zo zen voor mijn mes... Dus dan maar eerst stikken met een grote steek met de naaimachine, sjucht... en dan locken...

Ik had het patroon al ingekort, zoals altijd, want ik ben geen 1,72m, maar na het instikken van de coupenaadjes en de naden etc... Blijkt dat mijn voorgevel te hoog zit... Fijn voor mijn hersenpan, voor de potloodtest zal ik vast slagen, maar ik heb het patroon al ingekort!! Irritant zeg, vooral het IS al aangepast... dus nog maar een zwik omhoog hijsen...


Het resultaat van de aanpassing is mwa.... matig, maar goed ik ga niet nog een keer het stiksel eruit pulleken want het stofje is een nachtmerrie. Binnen no-time heb je een gaatje gefabriekt... Grrr...

Daarna zijn de hoekjes en het splitje aan de beurt en die gaan redelijk... Even een strijkijzer over mijn werk en het is keurig glad... Poeh eindelijk iets wat een béétje goed gaat.

Daarna is het halsbeleg aan de beurt. Ik stik het er op en klap het om, knip de naadtoeslag een stukje af en een knipje voor het splitje midden voor. En ja hoor... de stof heeft er geen zin in en denkt dat het een maaltijd is voor de naaimachine en verdwijnt in het gat van de naaimachine. Die wil de boel inslikken precies bij de middenvoor... Nou en dat is juist het punt wat ik altijd pietje precies netjes wil hebben en dat is het dus niet... Ik baal als een driewegstekker en voel alle energie juist van de Clubdag gekregen wegzakken, wat een pokkespul is dit tricot toch. Zo'n simpel modelletje zou toch niet zo'n ramp moeten zijn dat je al dágen in etappes bezig bent.

Ik besluit bij Kleurenmix elastisch pipingband/paspelband te bestellen... misschien kan ik voorzichtig het sierstiksel los tornen en er een elastisch pipingbandje langsstikken. Dan is de ondergrond een stuk steviger om door te stikken dan het beleg, en wil mijn naaimachine de stof midden voor misschien niet opvreten...


Bij het doorpassen gelijk de mouwen afgespeld... en die hangen er nog steeds zo bij... Géén zin...

Terwijl ik wacht op de bandjes ben ik door mijn stofjes gaan hopsen en heb een patroon bij een bepaald petrolkleurig tricotje gewijzigd... Dat wordt The Skater Dress... Het is een E-book en moet uitgeprint en geplakt worden... daar lekker mee bezig geweest terwijl ik eigenlijk een sierstiksel eruit moet fietsen... Oooohhhhh lekker gemotiveerde mina hè!!

19 opmerkingen:

  1. Ik stik het normaliter ook eerst even met de naaimachine met een grote steek dan komt er nooit meer een speld tussen mijn locker mes. Zijn ze net ff te duur voor (en ik krijg het mes niet meer los van mijn antieke lockmachine).

    Wel viel me op dat de locknaad in ieder geval op de linker naald te losjes staat. Misschien dat het met wat pielen aan de instellingen beter wil?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, gewoon even met een grote steek hè. Scheelt wat gehannes met die spelden.

      Klopt. Het stiksel van de locker is nu niet helemaal goed en ik heb hem al schoongemaakt en helemaal opnieuw ingeregen, maar ik krijg hem gewoon niet helemaal goed. Hij moet hoognodig voor een beurt, maar aankomende maand is even een dure maand, dus ik schuif het eventjes door naar de volgende maand.

      Verwijderen
  2. Balen is dat als het niet goed gaat en daardoor niet word zoals je in je hoofd had!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He Jakkes wat een pech! Probeer je over je tricotangst heen te zetten krijg je dit....
    Heb je met je locker ook al met de persvoetdruk gespeeld? En bij de naaimachine helpt het als je persvoetdruk lichter staat. Ook kun je onder die lastige plekken als bij de boord er een stukje patroon papier onderleggen en meestikken. Daarna scheur je het er weer tussen uit. Of soluvliesband meestikken. Succes met de laatste loodjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb al naar die knop zitten kijken op mijn locker, ik neem aan dat dat ding bovenop de persvoetdruk is, maar ik weet eigenlijk niet goed wat ik er mee moet... Soms denk ik dat ik maar eens een workshop met mijn locker moet gaan doen. Want ik heb er nooit les in gehad... en het gaat lekker óf het is gehannes...

      Verwijderen
  4. dat is ook precies de reden waarom ik een vreselijke hekel aan knipmode patronen heb. ze zijn nooit goed! Je moet altijd aanpassen en vermaken, zo frusterend met een nietswil stofje! Misschien is het patroon wat ik steeds uit de myimage gebruikt ook wat voor jou? Het is een jurk patroon, en ook een shirt patroon, maar jij bent handig genoeg om er vanalles aan te veranderen, maar heb je wel een perfect passend basis patroon.

    nou succes met je tricot, jij zult voorlopig weer genezen zijn?!

    groetjes sarina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welk patroon gebruik jij als basispatroon van My Image? Want als een basis goed is, dan kan je van daaruit alle kanten op.

      Ik heb een paar dagen terug ook een patroon van My Image gedownload de Elsa trui. Ik maak dan wel de kraag wel een stukje minder lang, dat past denk ik beter bij mij. Ik benieuwd hoe die valt, want ik heb nog nooit eerder iets van My Image gemaakt.

      Ja, je zou er bijna van genezen zijn en ik heb ook erg veel zin om de hele boel in de hoek te gooien. Maar ja, daar schiet ik eigenlijk ook weer niks mee op. Ik heb wel veel stoffen, van mijn mams en zus gekregen, maar weinig die bij mij passen... dus toch maar af zien te maken...

      Groetjes, Nicole

      Verwijderen
    2. http://www.imagewearpatterns.com/index.php/nl/patronen-mi/mi16w M1665A/B onderste rij tweede van rechts. Voor mij echt het beste patroon. Alle jurken en shirten die ik afgelopen maanden zijn van dat patroon als uitgangsbasis. khoop dat het wat voor je is!

      Verwijderen
    3. Hallo Sarina,

      Ik heb het boekje van de herfst/winter 2016/2017 van My Image besteld, want ik zag nog leuke rokjes, ook voor de dames, nóg een leuk overslagjurkje en een shirtje. Als deze patronen gewoon goed en vooral consequent qua maatvoering zijn (en ik vind het heus niet erg om iets te veranderen omdat mijn lijf anders is, maar niet omdat de maattabel niet klopt met het patroon) dan wordt dit gewoon mijn uitgangsbasis.

      Dank je wel voor de tip!!

      Verwijderen
    4. er staat een ruitrokje in met banen, ik begreep van iemand anders dat die qua maat niet klopt. Staat op de website een nieuw patroon van heb ik me laten vertellen. Ook een colshirt met rimpels had ze gemaakt en die viel heel wijd. Wat ik nu zelf doe als ik iets nieuws maak uit dat blad, dan pak ik mn shirt patroon en leg het erop, dan zie je gauw genoeg of het een beetje klopt of veel te wijd is. Nou ik hoop dat jij er net zoveel plezier van hebt!

      Verwijderen
    5. Dat is wel een goede tip en idee, om over een nieuw patroon je basis patroon te leggen. Het is eigenlijk een kwestie van diverse basispatronen, rok, shirt, jurk, blouse en dan kan je alles makkelijk controleren... Dank je Sarina!!

      Verwijderen
  5. Nou, ik heb ook de patronen van My image ontdekt en ben er super tevreden over. Geen geëmmer meer met te wijde patronen enzo!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, daar hoop ik dus ook op. Lijkt me heerlijk om alleen de "gewone" veranderingen aan te moeten brengen en verders niet :D

      Verwijderen
  6. Haha, nu snap ik de opmerking: Je reactie wordt zichtbaar na de goedkeuring!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb trouwens een knop aan de zijkant van mijn lockmachine om dat golven te voorkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bij mij zitten daar ook twee knoppen om rekbaar en niet rekbaar mee in te stellen.

      Verwijderen
  8. oh wat een gedoe met de lock en tricot. Bij mijn lock werkt de persvoetdruk wijzigen ook wel eens. Dit is idd het knopje bovenop. Naar beneden is hogere druk. In je boekje staat wat de standaard instelling is (in cm gemeten meestal). Succes met de afronding van de jurk.

    Neeltje

    BeantwoordenVerwijderen

Labels

ABC (2) accessoire (3) afwerken (1) algemeen (2) Allerlieblichst (1) Amy-Lynn (8) applicatie (3) auto (5) Award (11) baby (2) Babydoll/nachtjama/nachtpon/pyjama (18) bakken (12) Barbel (6) baret (4) bloemen (3) blouse (11) bodywarmer (2) Boek (2) boeken (13) bolero vestje (2) borduren (7) borduurrandjes (4) breien (21) brocante (10) broek (13) Burda (71) cadeau (14) cape (2) carnaval (13) Clubdag (2) Coco Chanel (1) Collie-Collie (4) Collie-Collie-shop (1) Collie-Collie.com (170) compagnie M. (1) creatief (64) Daisy (7) DaWanda (7) dieren (8) DIY (3) doop (1) E-book (19) Elodie (16) Enora (3) epilepsie (1) Escher (1) familie (2) Farbenmix (68) Feestdagen (10) Film (6) filmpje (5) foto-werkbeschrijving (3) foto's (31) fotocamera (3) fotoshoot (3) fournituren (26) Freebook (3) galerie (4) garderobe - collectie (2) Geslaagd (1) gilet (3) give-away (26) Goede doel (2) google (1) gordeltje (2) Gratis patroon (1) Groepsknuffel (2) haken (20) Hamburger Liebe (2) Handwerken (2) Haute Couture (2) Heleentje (8) herenkleding (1) herfst (3) Hilco (4) Homemade Mini Couture (7) hond (1) inetrnet (1) Inspiratie (1) interview (3) jarig (6) jas (14) jasje (25) jeweetweltasje (26) jongensmiddag (5) jurk (134) jurk Candy Cane (1) jurkje (2) jurkje Lena (7) jurkje Whiskers (7) kaduuk (1) kantjes en bandjes (10) kantoor (22) Kapsels (12) Katinka (1) KCW Kids Clothes Week (4) kerst (1) kinderfeestje (9) Kitschy Coo (1) kleding (1) Knip (73) Knippie (3) knuffels (3) Kortingscode Collie-Collie.com (1) kunst (1) kussen (4) Kyoko (2) La Maison Victor (3) lampion (2) lapjesdeken (20) laptop (2) legging (11) Linoleumsnede (1) LMV (1) locker (2) London (2) louisa-dress (1) maattabel (2) maillot (1) make-up (15) materialen webwinkel (1) Maxi Dress (1) meisjesmiddag (51) merklabels (3) Michael Miller (1) Mme Zsazsa Allemaal rokjes (7) mode (5) moederdag (3) Monny Schnitt (1) mouleren (1) museum (1) muts (4) naaien (2) naaiklusjes (8) naaimachine (22) naaipatroon (6) naaiprojecten (4) naaiweekend (2) Nadya (8) nieuw patroon (23) nieuwe start (1) Odilia (4) Oilily (5) ontbijt (2) ontwerpen (8) oorwarmer (1) op-maat - tip (1) Openbaar Vervoer (1) opruimen (8) Ottobre (12) Pasen (1) Paspel (1) paspop (2) patroon (12) patroonboek (1) patroonpapier (2) picknicken (1) planten (4) pleater (2) plooivoetje (2) poncho (3) poppen (1) poppenkleertjes (3) presentatie geven (1) Prijsvraag (2) proefkonijn maken (2) proefnaaien (2) punniken (1) recykleren (6) review (60) rimpel elastiek (1) rimpelen (1) Roberta (3) rok (77) Rokje (2) Rokje Alma Allerlieblichst (1) Roma & Toska (1) Roos (3) S.W.A.P. (1) sancho (15) schilderij (2) Schoenen (6) schoenendoosactie (1) school (18) shirt (26) shoppen (12) shoppen uit eigen kast (1) sieraden (6) Simplicity (3) sint maarten (2) Sinterklaas (6) sjaal (12) slaapkamer (17) slechthorend (2) sleuteltasje (1) smocken (11) sport (11) Star Pillow (1) stof (4) Stof voor durf-het-zelvers (1) stoffenpakket (1) Stoffenspektakel (7) stofjes (63) strijken (2) Style Special (1) Syndroom van Asperger (5) tafelkleed (3) tanden (3) tas (9) The Skater Dress (1) Tilda (16) tips (10) top (1) topje (8) tricot (10) Trouwdag (3) tuin (9) tuniek (3) Tutorial (9) uitdaging Sancho (33) uitgaan (6) Unique (5) UWYH (17) vaderdag (1) vakantie (78) verbouwen (13) Verjaardag (47) verkleden (15) verknasteren (1) verven (9) vest (3) webwinkel actie (1) webwinkels (11) werkplek (11) wikkelvest (1) Willemientje (8) Wonen (26) workshop (6) zelfgemaakt (1) Zelfgemaakte kleertjes Catharine Deweerdt (5) ziek (10) zonnetje (3) zwemdiploma (3)